Bukefalos 28 år!

Vänja hund vid nya katter

TwiggyM

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips. Har två nya unga katter i hemmet och försöker vänja min äldre rottishane vid dem. Han är van vid katt tidigare men de hör är nya och det är något heeelt annat.

Jag tränar mycket med mina hundar och har även tävlat en del, jobbade under ett par år heltid med hund ch har hjälpt andra träna sina hundar. Men nu tar det plötsligt stopp för mig!

För ett par veckor sedan tog hunden ifråga livet av två älskade marsvin och sedan dess är jag nojjig. Jag övar ihop med katterna genom att hunden ligger plats på något ställe i huset och katterna får gå som de vill. Håller koll hela tiden och försöker vara avslappnad. Tyvärr är problemet att hunden blir väldigt spänd och för intresserad av katterna. Han ligger på ren lydnad men skulle en katt gå fram till honom är han som en stålfjäder och jag tror att minst felaktig rörelse från katten kan få honom att klippa den. Han är inte aggressiv utan bara väldigt intensiv och intresserad.

Har övar lite ned godis och kontakt med mig kring katterna men han blir för på och hyper och försöker göra än den ena övningen efter den andra för att få en köttbulle eller så vill han inte ta emot godis (för blockerad när han ligger plats). I det första fallet så "glömmer han bort" katterna men det är ju heller inte tanken.

Phu, jag känner mig lite handikappad just nu. Vet att problemet beror på mig och på att jag inte litar på honom och spänner mig i onödan. Hunden i fråga är mycket signalkänslig och känner direkt när jag spänner mig. I övrigt har vi en mycket bra relation, han litar på mig och jag på honom. Det här gör mig väldigt frustrerad över mig själv och alla tips och tankar mottages tacksamt. Lägger till att munkorg inte är något alternativ av flera anledningar.
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Hej har en likadan rottis och i sommras köpte jag två kattungar.
Han blev alldeles slel i deras närhet och så fort dom rörde sig attakerade han, inte aggresivt men vildsamtleksam på något sätt.. Jag fick panik, hans 65 kilo mot deras 0.5. Och om jag fyade honom blev han bara värre. Hade tillslut ett nät till ett utav rummen så dom hade någonstans att vara själva men dom kunde så klart gå överallt i huset(där satt han o gnällde i tre dagar), bar även runt på katterna så han fick vänja sig vid att dom vare vid mig. Jag tvingade mer eller mindre att dom möttes men han fick inte mer än nosa kort sen inget mer, han fick hålla sig på avstånd, men det var inte alltid han ville det men jag puttade bort honom, för det är jag som bestämmer och efter ca två veckor brydde han sig inte längre.

Lycka till hur du än gör det löser sig nog
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Halloj

Frågan är o det är revirtänkande eller jaktbeteende.
Min egan tös är jaktidiot tyvärr, men samtidigt en väldigt snäll hund. Jag visste dock jag va tvungen träna lite för att vänja henne vid Lo, då Puma gärna jagar det som flyr och Lo var rädd för henne i början - och hunden har alltid fått jaga bort katter som sitter på planket runt tomten. Vet inte om dessa tips om hur jag gjorde kan hjälpa dig.

Jag gjorde i alla fall så här:

Hunden (Puma) fick ligga bredvid mig i soffan - funkar givetvis lika bra att sitta på golvet med hunden liggandes bredvid. Beroende på hur pass "på sig" hunden är, så kanske medhjälpare behövs. Låt hunden ligga bredvid dig och ha armen över den - dels för att kunna smeka och dels för att kunna hindra den om den vill kasta sig iväg efter katten (man måste kunna vara säker på att kunna hindra den från att rusa iväg).
Där ska hunden ligga punkt slut, medans katten får leka med t ex pappertuss i snöre på andra sidan av dig. Hunden får då se och känna lukten av katten, samtidigt som den inte får röra. Gosa och beröm så länge hunden är avslappnad och korrigera så fort minsta ansats till anspänning sker. Hur pass du får korrigera beror på hur pass hunden reagerar - den måste få klart för sig att jaktbeteende inte är tillåtet, men att titta och nosa avslappnat ger beröm. Hur länge/hur många dagar detta detta behöver tränas beror på hunden. När den klarar av ligga helt avslappnad går du vidare.

Tanken är att träna att hunden ska kunna ligga lugnt och avslappnat bredvid dig hela tiden - medans du så småningom leker katten närmare och närmare dig och hunden. Till slut ska katten kunna leka i ditt din famn och så småningom även kunna hoppa fram och tillbaka över hunden i sin lek efter pappret på snöret. På min Puma tog detta bara 3 dagar - men för din hund kanske det tar en vecka eller två eller mer. Allt är beroende på individ. Under leken med katten får hunden chansen att nosa närnare och närmare och blir bekant med kattens lukt och rörelsemänster och på sätt lär sig att detta är en familjemedlem - och att du samtidigt får den förstå vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

Denna metod funkar bra på min nuvarande hund och den funkade även på min förra hund, som hade en väldigt skarp jaktinstinkt (försökte ta ihjäl kanin och marsvin och hade lyckats om jag inte varit snabb nog).

Hoppas mitt tips kan hjälpa dig lite:)
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

*kl*
Tack för tipsen. Ja jag försöker just ha honom liggandes så att katterna går kring honom. Han tänker inte revir utan det är ren jak som ligger bakom hans intresse. Det är helt enkelt skitspännande, han blir spänd som en stålvajjer och jag bara väntar på att han skall flyga upp och ta en tugga :crazy:

Det är det som är problemet. Jag vill gärna att han skall nosa på dem och se att det "bara" är katter men katterna tycker hunden är lite läskig och hunden är så spänd att jag är rädd att låta honom komma så nära. Tänker att han nosar på katten som gör en plötslig rörelse och han hugger...

Just nu har jag överlåtit åt sambon (som egentligen aldrig tränar hundarna men är mer avslappnad just nu än vad jag är) att träna på. Hunden får då ligga på golvet och husse säger hans namn om han börjar spänna sig. Lyssnar han inte så knackar han honom i huvudet med en skruvmejsel...hm och han får såklart beröm när han då släpper katterna.

Imorgon skall jag öva med den yngre hunden och se hur det går. Han är lite mer avslappnad så kanske jag också blir det då. Fler tips mottages tacksamt, gärna på hur larviga matte skall koppla aaaav.
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Fast problemet är nog just det att du kanske inte ska/kan "koppla av".
Med det beteendet du beskriver samt att hunden faktiskt nyligen bitit ihjäl ett par marsvin för dig innebär nog att din oro är befogad, det tar bara en sekund för en stor rottis att ge en liten katt ofattbara skador.

Samtidigt är enda sättet att träna på kattinvänjning att just utsätta hundarna för katterna... lite moment 22:(
Varför vill du inte prova med munkorg?

Jag hade själv en större boxerhane som när jag introducerade honom för mina getter (som var lösgående på tomten), blev som du beskriver, som en stålfjäder...särskilt när de sprang vaknade jaktlusten till den milda grad och han visade klart och tydligt att han inte tänkte nöja sig med att pussa lite på dem om han kom ikapp.

Han lyssnade ju på mig och lät bli dem när han var nära mig men inte så att jag kunde lita på honom nog för att kunna slappna av.

Lösningen blev en mjuk munkorg och så gick vi ut på promenader i skogen.
När jag kunde slappna (eftersom jag med munkorgen visste att jag hade ett par sekunder på mig att få bort honom om det skulle behövas )samtidigt som hunden fick tänka på annat i skogen och tydliga korrigeringar när han "tänkte fel" så släppte "nyhetens behag" ganska fort.
Det tog inte många veckor innan getterna och min boxer var "bästisar" istället.

Så jag tror nog snarare på att försöka införliva katterna lite odramatiskt i vardagen så att de inte blir så fokuserat på dem som de blir när hunden kommenderas "ligg" för att stirra på katterna.

Har ni alltså andra katter som ingen av hundarna är så fokuserade på, var det förresten inte någon av hundarna du skrev om förut som hade dödat en katt , eller var det någon av hunddagis-hundarna?
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Munkorg väljer jag bort efter att ha provat det en gång för ett länge sen på den hunden hos veterinär och fick se en fullständigt rabiat hund. Tyvärr. Dessutom känns det så lätt för en 50kg klump att mosa ihjäl en unge trots munkorgen.

Jo tanken är ju att jag vill att det skall bli så "vardagligt2 som möjligt. Men det är så svårt eftersom jag inte bara kan låtsas som ingenting utan att riskera katterna. Verkligen moment 22 som du skrev.

Och jo jag måste slappna av! Inte slappna av= låta hunden lösa det själv utan slappna av= titta, matte är inte spänd själv, det här är ingen konstigt alls.

Jo vi har katter sen tidigare som hundarna inte bryr sig om det minsta. Vår äldre katt kan gå rakt under magen på hunden medan han står spänt oh tittar på nya katterna och han bryr sig inte alls om henne.

Kattungen som blev biten blev det av en av mina hundar. Men varken innan eller efter visade han intresse för våra egna katter. Den katten var främmande för honom och släpptes ut på vår gård tillsammans med båda mina hundar ute. Men min rädsla är absolut inte obefogad! Dock behöver den tonas ned lite iom att hunden trots allt är kattvan och bara behöver fatta att dessa katter är ännu ett tillskott i familjen.

Att gå en promenad ihop med katter och hundar är ngt jag gärna skulle göra om jag kunde ha hundar och katter i koppel men det kommer dessa "strykarungar" knappast gå med på.
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Munkorg väljer jag bort efter att ha provat det en gång för ett länge sen på den hunden hos veterinär och fick se en fullständigt rabiat hund. Tyvärr. Dessutom känns det så lätt för en 50kg klump att mosa ihjäl en unge trots munkorgen.

Fast hos en veterinär är ju hela situationen är otrygg och hotfull vilket jag verkligen förstår kan utlösa hysteri hos hnden, om man dessutom "låser" hunden i en munkorg.

Hemma, i trygg miljö och med trygga människor är det en annan sak.
Dessutom menar jag inte det där oformliga "Hannibal-Lector " maskerna utan de mjuka som inte stör hunden en kort stund men minskar den skada de kan ställa till.
Inte heller menar jag att man ska sätta munkorg på hunden och släppa ihop hund och katt i ett rum och gå därifrån, medan hunden med sin tyngd mosar katten istället, eller kämpar av sig munkorgen. Jag ser snarare munkorgen som ett sätt för matte/husse att kunna slappna av, i vetskapen av att man har ett antal fler sekunder på sig att rädda katten om hunden gör en seriös attack.
En katt tål en hel del "knuffar och smällar" men tyvärr inte särskilt många rottisbett:crazy:

Dessutom tänker jag mig att en munkorg kan göra att du slappnar av och inte sänder ut spända signaler till hunden, är du lugn kanske inte ens situationen som du oroar dig för uppkommer?!

När jag har introducerat nya djur för mina hundar (och katter med för den delen, de får gilla läget att det ibland finns både lösa fågelungar och ekorrungar i huset ibland) försöker jag låta introduceringen vara så neutral som möjligt.
Jag har tex gärna kattungar, kaniner, fåglar eller vad det är för djur som ska introduceras med mig i soffan eller sängen när jag tittar på tv.
Djuret får ligga i min famn och hunden i soffan brevid oss, jag klappar det lilla djuret så det är avslappnat och sover lugnt och har bakdelen vänd mot hunden, som när den är lugn och jag har kontroll får nosa på en liten fläck på djurets bakdel, svans etc och så känner man av sinnesstämmningen.
Ansats till att smaka korrigeras ordentligt, men sniffa och visa intresse är ok.
Jag upplever själv att mindre av "jakten" vaknar i hunden när de inte kan möta det lilla djurets blick. Samtidigt signalerar jag att det lilla djuret är "mitt" och vårdas försiktigt. Jag kan även låta en hund sniffa på en bakdel på ett djr jag håller fram på samma premisser.

Det underlättar självklart om hunden är ung och jag fösöker introducera så många djur jag kan för mina hundar när de är unga, men det har funkat bra även när de är äldre. Min senaste hund (innan den jag har nu) var en fågelhund och avlad på jakt men promenerade bara genom min flock på ankor utan att ens tänka tanken, men fanns det gräsänder på stranden så .....

Att gå en promenad ihop med katter och hundar är ngt jag gärna skulle göra om jag kunde ha hundar och katter i koppel men det kommer dessa "strykarungar" knappast gå med på.

Nja, det tror jag ändå skulle bli svårt eftersom de flesta katter ( inklusive mina ) skulle fara som pingpongbollar i koppel, vilket garanterat skulle väcka jakten i hunden, typ, ÅH-matte-har-du-köpt-en-kamptrassa-i-snöre-med-päls-OCH-som-piper-JIPPIE!,.......:crazy:...

tänkte mig nog snarare att du kunde vara inne eller i stallet och utföra "dagliga sysslor som laga mat, mocka etc och ha både katt och hund med och utföra det de gillar, dvs avdramatisera situationen lite, men då skulle iallfall jag behöva munkorg i början på hunden för att känna mig lugn och sända lugna signaler till hunden.
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Både min hane och den äldsta tiken har mycket jakt i sig, och springande katter är något som triggar dom väldigt. Jag har 2 kissar hemma, som fanns innan hundarna, och det fungerar okej såklart. Ingen av hundarna skulle göra illa dom, men dom kan sällan låta bli att följa efter och glo, jaga ibland eller att spänna sig om katterna springer iväg fort.
Nya katter däremot, är en helt annan sak. Jag tog hem en kattunge förut (Eller rättare sagt, öppnade dörren och den bara flög in - förbi 3 väntande Amstaffar och sen bosatte sig där..) och då hade hundarna inte alls samma spärr märkte jag direkt.
Jag vet dock att mina hundar aldrig skulle gå på en katt i vårat hus, om jag är med. Därför lät jag dom under övervakade tillfällen att få umgås med katten, och fick senare ha dom mer under kommando under vardagliga förhållanden. Det tog 3 v innan hundarna slappnade av mer, och på sin höjd ville springa efter och bara hålla koll på kissen.
Jag hittade dock ett hem till honom då, och han flyttade.
Skulle nog aldrig falla mig in att skaffa nya nu heller, för det var ett himla jobb för att kunna slappna av minsta lilla!
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

När min förra omplacering(Basenji) kom hem så var det första han gjorde att försöka klippa en av katterna. Jag blev så klart super nojjig! Men vi löste det så att min sambo kommenderade ut mig i köket, sedan tog hon hund på ena sidan soffan och sovande katt på andra.
Sedan satt dom där tills min hund helt enkelt somnade. Det tog ett tag :)
Men efter det så gick allt jätte bra! och det slutade med att hankatten och hunden lekte och sov bredvid varandra varje dag!
Hoppas du får samma resultat till slut!
Lucka till :)
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

*rycker sista*

Kul att läsa om era ambitioner att få diverse fyrbeningar att acceptera varandra.

Tog över en tik en gång, som var hetsad att jaga katter. Hon for efter dem som ett lokomotiv. Min gamla honkatt, som träffat allehanda påflugna hundar o alltid bara avfärdat dem med ett bestämt klös, fick nog o flyttade tlll grannen. ;)

Jag skaffade dock en kattunge o bestämde mig för att få tiken att behandla den på ett annat sätt. Efter en tids träning ungefär som ni andra gjort, låg tiken en dag i kökssoffan, med kattungen snuttandes... Efter det var det aldrig några problem med katter som bodde här. :D

Det mesta går ju faktiskt att lösa, med lite tålamod. :p
 
Sv: Vänja hund vid nya katter

Det later som min rottis, Mandy, med valdigt stark jakt instinkt. Jag hade tva stall katter nar hon forst kom, men en fick cancer och den andra forsvan nar jag var borta ett par veckor medan hon var valp sa hemma ar hon helt 'katt fri'... Jag aker ofta till min son i Florida, dom har tre katter som vi har tranat in henne med sedan hon var en valp, men nyligen flyttade min yngsta son in med sin katt som min rottis aldrig traffat forut. Katten ar radd for sin egen skugga och smyger efter vaggarna och springer aven for de andra katterna. Hela hennes betenende lockar till jakt...

Mandy (som ar en hejare pa att ta moss is stallet, "by the way") var beslutsam att ta den nagot storre rattan som flyttat in:p. Jag hade pa henne ett strypkoppel (jag vet att inte alla gillar det, men det funkade;)) med slakt koppel och fickan full med hennes favorit ost (jag anvander ost nar jag tranar). Varje gang hon 'focuserade' pa katten och blev stel som en fiol strang och inte lyssnade nar jag ville att hon skulle titta pa mig gav jag henne en "pop" (VALDIGT kort ryck i kopplet som omederbart blir helt slackt igen). I borjan var hon inte bara focuserad, men forsokte springa efter katten sa fort hon sag den sa jag gick in framfor sa hon var fysiskt tvungen att backa upp ett par steg medan jag sa "ah ah" kort och skarpt. Sa fort hon slappnade av och tittade bort fran katten fick hon ost.
Jag hade henne kopplad och fastsatt i mig i ett par dagar innomhus och de forsta gangerna nar hon reagerade pa katten maste jag fysiskt ga emellan tillsammans med ett verbalt kort, skarpt "Ah ah". Sedan rackte det med ett kort koppel ryck och det verbala "Ah ah", och sa smaningom racte det med "Ah ah" nar hon borjade spanna sig. Efter 3-4 dagar levde katten och Mandy i "vapnat stillestand". Dom gillar helt klart inte varandra, men bada ignorerar den andra nar dom mots i huset.
Jag raknar med att fa trana mer nasta gang jag kommer dit igen, men inte alls lika mycket eller lika intensivt som forsta gangen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
724
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp