Bukefalos 28 år!

Värde på häst som varit skadad?

Lahtel

Trådstartare
Som en ärlig hästsäljare måste man ju berätta om hästen har haft några skador. Många hästar, särskilt de som kommit upp en bit i åren, har ju någon gång skadats eller behandlats för ledinflammation eller liknande.

Hur ska man behandla det vid prissättning?

Om en sjuårig häst exempelvis haft hovledsinflammation men nu är friskförklarad - hur påverkar det prisbilden?
Eller hästar som haft senskador?
Eller andra skador?
Finns det vissa skador som inte påverkar priset alls och vissa som påverkar mkt?
Hur lång tid bör det ha gått sedan skadan för att det inte ska påverka priset tycker ni?

Är det vanligt att man som köpare ber att få fullmakt från förskringsbolaget för att kontrollera att hästen inte har några skador? Själv gjorde jag inte det när jag köpte häst senast. Det känns ju som att man inte litar på säljaren alls. Men så här i efterhand ångrar jag mig, då min häst visar skador som bör ha förekommit tidigare.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Säljaren har upplysningsplikt. Tror inte att det är så vanligt att man begär fullmakt för att kunna undersöka om hästen ev. haft några tidigare skador, men har man inget att dölja som säljare så tycker jag att det är OK att köparen får det. Alternativet är väl att köparen drar sig ur affären kanske, och vill man inte det så hade jag låtit dem kolla.
Avdrag för en skada beror på skadans art och om den har varit återkommande t ex ledinflammationer e d skulle jag se upp med.
En akut skada (trauma) som sedan inte visat sig ge bestående men mer än ev. ärr tycker jag inte är så farligt. Senskadan kan ju komma av trauma, men även av överansträngning, då får man diskutera hur den uppkom och om hästen varit OK efteråt och ej fått återkommande senskada på samma ben.
Har hästen tränats regelbundet och varit OK i ett halvår ( dvs exklusive konvalesenstiden) efter skadan tycker jag det är OK, och jag hade inte köpt en häst som hade haft samma åkomma flera gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Det här är väldigt intressant. När jag säljer en häst som av en eller annan anledning vart behandlad i exvis en kota så är det en av de allra första saker jag upplyser om. En häst som har tävlat lite och kanske hunnit bli en tio tolv år är ju ganska vanligt behandlad...tyvärr men sant. har den behandlats upprepade gånger för samma åkomma ska detta absolut påverka priset men en gång kan ju vara en tillfällighet såsom en vrickning eller mindre hagskada. Sedan anspelar det en hel del på NÄR den var behandlad, nyligen eller för flera år sedan? Lycka till...
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Jo jag vet att säljaren har upplysningsplikt, och jag skulle inte försöka dölja något vid försäljning.
Men jag tycker det är sällan man ser "billigare p g a tidigare skada", så jag undrar hur man generellt ser på tidigare skadehistorik vid prissättning.
Men även försäkringen bör ju spela in. Om man har hästen livförsäkrad utan reservationer och köparen kan överta den - då borde ju priset aldrig hamna under livbeloppet....?
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Lahtel skrev:
Men även försäkringen bör ju spela in. Om man har hästen livförsäkrad utan reservationer och köparen kan överta den - då borde ju priset aldrig hamna under livbeloppet....?

Egentligen så tänker du rätt, men beroende lite på skada så går det ju inte att sälja en häst med "skavanker" till vad den skulle vara värd utan skavanken.

Försäkringsbolagen har oftast i sina villkor att man inte får ut mer än marknadsvärdet om hästen skulle behövas tas bort och köper man en ny häst så har de iaf frågat mig om vad jag köpt hästen för. Sedan har jag fått försäkrat hästen för det priset + 5000 kr.

Jag tycker inte man ska använda försäkringvärdet som ett försäljningsargument (det finns ju något som heter försäkringsbedrägeri :angel: ), för egentligen får du inte försäkta hästen för mer än vad den är värd på marknaden.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Det är inte riktigt det jag är ute efter.
Säg ett fiktivt scenario:
En åttaårig häst, mkt bra stam, välutbildad, tävlad med placeringar säg 1,20 hopp. Vad kan marknadsvärdet vara 80-100.000?
Men om du då har haft skada/skador på hästen som du själv eller köparen anser bör påverka priset. Då bör man väl ändå utgå från försäkringsvärdet som en "undre botten". Eller?
Säg att hästen är försäkrad för 50.000 - då skulle jag om jag var säljare tänka att jag kunde sätta ut den för 60.000 och skriva billigare p g a tidigare skada?

Jag tänker alltså att man sätter försäkringsvärdet som en undre botten för hur lågt man kan tänka sig att sänka priset. :confused:
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

break_a_leg skrev:
Jag tycker inte man ska använda försäkringvärdet som ett försäljningsargument (det finns ju något som heter försäkringsbedrägeri :angel: ), för egentligen får du inte försäkta hästen för mer än vad den är värd på marknaden.

Och förskringsbedrägeri blir det ju inte om man låter köparen ta över försäkringen. Försäkringsbolaget har ju full koll på vad som tidigare hänt hästen.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Då utgick i ditt fall från att försäkringsvärdet är lägre än marknadsvärdet, jag utgick från de som har sina hästar fullförsäkrade.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Han hästen friskförklarats och det inte kommer bli men för framtiden ser jag inte att hästen skall vara billigare bara för att den haft en skada för många år sedan.

Men självklart skall man vara 1000% ärlig vid en försöljning.. sen att det kan bli miss som säljaren inte viste är en annan sak.
Typ att hästen går igenom vet besiktningen hästen har aldrig varit halt 6 månader senare blir den det och det visar sig att hästen haft en lös benbit i massa år..
Ja det viste ju inte säljaren om då har amn ju gjort allt man kan som säljare!

Tycker iaf jag!
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Gazzan skrev:
.

Typ att hästen går igenom vet besiktningen hästen har aldrig varit halt 6 månader senare blir den det och det visar sig att hästen haft en lös benbit i massa år..
Ja det viste ju inte säljaren om då har amn ju gjort allt man kan som säljare!

Tycker iaf jag!

Men då blir det väl dolt fel om man kan bevisa att det fanns där redan innan köpet, dett gäller 2 år efter köpet vad jag har förstått.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

klart man begär fullmakt,vill inte säljaren ge dig det så har den ngt att dölja
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

elle12 skrev:
Men då blir det väl dolt fel om man kan bevisa att det fanns där redan innan köpet, dett gäller 2 år efter köpet vad jag har förstått.

Det är viktigt att man skriver in det här i kontraktet. Annars kan köparen reklamera för dolt fel.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

break_a_leg skrev:
Då utgick i ditt fall från att försäkringsvärdet är lägre än marknadsvärdet, jag utgick från de som har sina hästar fullförsäkrade.

Jo, det är sant. Har man hästen fullförsäkrad så blir det ju annorlunda.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

fejko skrev:
Det är viktigt att man skriver in det här i kontraktet. Annars kan köparen reklamera för dolt fel.

Så då ska man skriva in att man inte tar tillbaka hästen vid dolt fel i köpekontraktet? Om jag hade varit köpare hade jag blivit väldigt misstänksam om säljaren hade begärt det. Jag har själv precis sålt en häst, han är visserligen försäkrad mot dolda fel och kommer att vara det i samma summa även hos sin nya ägare, men jag vet att om något dolt fel hittas inom två år så kan jag i princip få betala tillbaka pengarna och få tillbaka hästen.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Ja det är det... synd.. de som är ärliga och verkligen inte visste om skadad ska behöva köpa tillbaka hästen efter 2 år??

Tror inte alla som säljer en häst för vi säger 100000:- lägger undan dessa pengar UTIFALL det blir dåltfel..De flesta sprätter ju upp pengarna.. och att då behöva köpa tillbaka hästen för 100.000 kronor kan ju göra en familj helt KK:crazy:

OM man däremot vet om skadan får amn slylla sig själv
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

elle12 skrev:
Så då ska man skriva in att man inte tar tillbaka hästen vid dolt fel i köpekontraktet? Om jag hade varit köpare hade jag blivit väldigt misstänksam om säljaren hade begärt det. Jag har själv precis sålt en häst, han är visserligen försäkrad mot dolda fel och kommer att vara det i samma summa även hos sin nya ägare, men jag vet att om något dolt fel hittas inom två år så kan jag i princip få betala tillbaka pengarna och få tillbaka hästen.

Nej du ska skriva att "hästen är behandlad för dittan dattan men har idag inga men av detta". Då har du svart på vitt att köparen har godkänt "skadan" och han kan inte hänvisa till att det är ett dolt fel.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Gazzan skrev:
Typ att hästen går igenom vet besiktningen hästen har aldrig varit halt 6 månader senare blir den det och det visar sig att hästen haft en lös benbit i massa år..
Ja det viste ju inte säljaren om då har amn ju gjort allt man kan som säljare!

Tycker iaf jag!

Det var detta jag svarade på först, alltså om man inte vet om hästens skada som försäljare, då är det ju dolt fel. Som du svarade först uppfattade jag det som att man skulle skriva in i köpekontraktet att man inte tog tillbaka hästen vid dolt fel.
Vet man om att hästen har haft någon skada har man upplysningsplikt och köparen köper hästen med vetskap om detta, detta skrives i kontraktet precis som du skriver, men då är skadan inte dold och köparen kan ej kräva att köpet går tillbaka förutsatt att den är OK vid besiktningen.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

elle12 skrev:
Det var detta jag svarade på först, alltså om man inte vet om hästens skada som försäljare, då är det ju dolt fel. Som du svarade först uppfattade jag det som att man skulle skriva in i köpekontraktet att man inte tog tillbaka hästen vid dolt fel.
Vet man om att hästen har haft någon skada har man upplysningsplikt och köparen köper hästen med vetskap om detta, detta skrives i kontraktet precis som du skriver, men då är skadan inte dold och köparen kan ej kräva att köpet går tillbaka förutsatt att den är OK vid besiktningen.

Fast det är viktigt att man skriver in det i kontraktet om köparen får för sig att ljuga och senare hävdar dolt fel.
 
Sv: Värde på häst som varit skadad?

Om man köper en häst som har varit skadad och behandlad så är det därför också bra om man kan ta kopia på alla papper som hade med skadan att göra. Det var lite så tråden började, att man ville ha fullmakt och kunna kolla upp gamla skador, det kan ju t ex vara så att köparen ej har sparat papperen eller något liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 826
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 997
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 085
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp