Bukefalos 28 år!

superstar

Trådstartare
Nu kommer ytterligare en av alla dessa "vad är denna häst värd?-trådar". Jag har fått erbjudande om att köpa min nuvarande foderhäst och ska ge ett bud. Men jag har ingen som helst aning om vad som är lämpligt. Visserligen har äharen sagt att jag får ett "kompispris" som passar mig, då hon vill att jag köper henne, men man vill ju ändå ha ett ungefärligt marknadsvärde att jämföra med.

Halvblodssto, född 1991, importerad från Holland för sex (?) år sedan. Har enligt uppgift gått upp till 1.40 hoppningar i Holland. Detta imponerar dock inte mycket på mig så länge jag inte kan få det bevisat, jag kan inte förlita mig på rykten. Jag anser att det borde ligga i nuvarande ägarens intresse att ta reda på faktiska resultat, eftersom det kan höja hennes hästs värden.

Här i Sverige har hästen tävlat upp till 1 meter hoppning och LA dressyr.

Vad jag vet så finns inget vidare avelsvärde (vilket enligt mig är ganska avgörande när det gäller priset, med tanke på kön och ålder). Stammen är för mig helt okänd, och trots envisa sökningar hittar jag inget om varken mamman eller pappan. vad jag vet har hon inte fått föl (också avgörande faktor, då jag vill ta ett föl på henne. Har hon fått föl tidigare så höjs värdet).

Annars en mycket trevlig häst, fantastiskt psyke och trevlig extriör.

En till viktig faktor är att hästen är relativt lågt försökrad, livförsäkring 25000 :-, och jag har alltid fått höra att man inte ska köpa hästar för mer än de är försäkrade. men om man bortser från det, ungefär hur mycket är hon värd?

Jag har kollat runt bland annonser och försökt jämföra men det är svårt då de flesta son i den åldern antingen är i full gång och tävlas på elitnivå eller så är de triangelmärkta och går bara som avelsston.

Tacksam för svar.

Ullis :bow:
 
Sv: Värde?

Glöm det jag skrev om livförsäkringsbelopp. Missuppfattning av mig.

Hon är LIVförsäkrad för 55000.

Ullis
 
Sv: Värde?

Nu börjar ju hästen bli såpass gammal, så livföräkringen kommer ju att "gå nedåt" varje år, jag tror att det är från 16-årsåldern. Själv är jag oerhört dålig på prissättningen av stora hästar för tillfället (har inte hängt med på några år), men om inte hästen har mycket bra tävlingsresultat så 45.000 kr kanske?

(Nu kommer jag säkert att bli påhoppad av någon som tycker att jag är helt fel ute;) )
 
Sv: Värde?

Har ju inte sett hästen, finns det några gamla skador? Är hon röntgad? men jag hade gett ett bud på 35 000 och sedan kan ju ägaren säga sitt så kan ni ju mötas någon stans på halva vägen. 35000 är inget skambud fast kanske ngt lågt :-)
 
Sv: Värde?

Om man tar bort alla om och kansken så återstår:

Ett 15-årigt hbl sto utan särskild härstamning.
Tävlad LA dressyr och 1 m hoppning (med vad för resultat?)
Trevlig häst med bra psyke och trevlig exteriör.

Max 35 000, om ens det. Kanske 30´som kompispris.
Men det är ju min privata åsikt baserat på det lilla du har berättat.
Sånt som också spelar in är ju t.ex tidigare skador, olater, utbildningsnivå (kan ju vara utbildad högre än tävlad), röresler osv.
Är hon regelbundet tränad? För tränare?
 
Sv: Värde?

Trevligt att höra att era tankar går ungefär som mina egna, dvs runt 35.000. Hästen är utbildad ungefär så högt som hon är tävlad (svårt att ange utbildningsgrad tycker jag). Inga kända gamla skador, under se sex år hon varit i Sverige. Röntgad är hon inte, men självklart ska det göras vid ev försäljning. Skulle man hitta något på röntgen så är ju det en diskussion man får ta då.

Tränas regelbundet för tränare, i hoppning.

Ullis
 
Sv: Värde?

Dottern har en likvärdig, om man kan säga så..:confused: Skillnaden är att hon har mer "känd" stam. Den köpte vi för 20,000:- Frisk o fräsch, försäkrad för 25,000:-
Tycker hur som helst inte att du ska ge mer än försäkringsbeloppet.
Kompispris??? Hoppas ni kommer överens.
Ponnymorsan
 
Sv: Värde?

Tycker inte du ska röntga en för övrigt till synes frisk 15 årig häst. Använd det som argument istället och pruta ner några tusen. Att lägga så mycket pengar som det gäller på en såpass gamal häst för att röntga är inte mycket lönt. (Min egen åsikt). Är hästen i full gång och frisk enl vanlig vet undersökning så hade jag nöjt mig. Man kan söka för mycket efter fel också för möjligheten är ganska stor att du hittar något (såklart om man är 15-år) men det behöver inte ha någon betydelse för framtiden. Är man 15 år så börjar lite småkrämpor ofta komma och det får man kanske ta med i beräkningen. :)
 
Sv: Värde?

runt 30 000 beroende på om det kan utvecklas ngt mer,jag tycker definitivt att du ska röntga,vet vet vad man ska bortse ifrån
 
Sv: Värde?

1.40 hoppningar i Holland. Detta imponerar dock inte mycket på mig så länge jag inte kan få det bevisat, jag kan inte förlita mig på rykten.

Det där skulle jag med ta med en nypa salt, köpte själv en d-ponny slutet av förra året och den skulle tävlat så högt ? i england...men icke att det stämde:D

Det där med pris är svårt, hon börja ju bli lite till åren, precis som någon nämde..Är hon högt utbildad och tävlad, har ju betydelse....:smirk:

Sen är man ju alltid sin egna plånbok närmast....

En frisk, trevlig och något utbildad häst i 15 årsålden, skulle jag kunna betala runt 20-35000 kr..säkert ngn som reagera...:D ;)
 
Sv: Värde?

Jag håller egentligen med dig i din åsikt där, eller jag förstår iaf hur du tänker. Men pga stor otur vid köpet av min andra häst (som vi INTE röntgade) vågar jag nog aldrig mer låta bli. Så mycket skador har kommit fram hos honom, som lätt kunnas upptäckas vid en röntgen...

Som någon annan sa, importer är ofta röntgade, men då det är såpass många år sedan hon importerades kan ju mycket ha hänt sedan dess.

Rocki: Jag tar det med en nypa salt! Jag har dessutom inget större intresse av att kolla upp det, jag har ju haft hästen ett tag så jag vet redan vad jag får. Däremot kan man tycka att det bör ligga i ägarens intresse att ta reda på fakta, då hon kan begära att högre pris om det skulle visa sig stämma...

Ullis
 
Sv: Värde?

jag har inte heller ngn större aning vad den kan ligga i för pris.
lånar din tråd (liknande fråga)
vad ligger en bra läromästare på i pris?

sto, 15-16 år, halvblod. Stam.(ingen supermärvärdig men ok) Fått föl.
utbildad svår dressyr. tom piaff, påbörjad passage m.m. Tävlad MSV.
tränad tom 140 hopp, tävlad 110 (pga ryttaren).
Är i full kondition. Aldrig haft några större skador eller dylikt.
Mkt trevlig o okomplicerad, Regelbundet tränad för elitryttare.
Även riden av dessa då o då. Med positivt omdöme.
Vad ligger en sådan häst i för prisklass?
Jag kommer inte säga vad jag gett. Brukar aldrig prata priser på hästarna, men intressant o höra vad en sådan ligger i för värde.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 239
Tävling Har två hästar jag går och funderar på att skaffa mätintyg till. Ponny ett är gotlandsruss, tioårig valack som inte är mätt i sitt liv...
Svar
2
· Visningar
2 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 395
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp