Bukefalos 28 år!

Världens bästa tonåring(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Ingen orsak! Är inte så uppdaterad, men jag måste säga att jag verkligen rekommenderar att åka. Bortsett från språket och allt det där är det superroliga kurser, ofta, då det inte alls är lika stereotypt upplagd undervisning som i Sverige.

Jag kan tänka mig det! Dessutom är det ju ett helt annat utbud på kurser än det är här i Sverige.

UCAS handbook är bibeln du ska beställa (typ via Amazon) om du inte redan har den, där finns alla utbildningar och fakta med.

Åh tusen tack för tipset! Den ska jag beställa på en gång!

:bow:
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Men jag tycker att du biter dig själv lite i svansen, när du klagar över att du i ett tidigare sammanhang blev påhoppad när du hyllade ditt barns prestation och sen gör samma sak själv.

Men jag anser att man får hylla prestation.
Det är bara hur man mäter den som jag inte håller med.

Eftersom jag inte anser att betyget i sig avspeglar varje individs prestation.

Det var andra som bestämde att jag motsatte mig själva hyllandet.
Och nu så råkade en av dess andra ha smockat till mig en gång när jag hyllade min dotter.
Och det tyckte jag var så konstigt.

Om den personen inte tycker att jag skall vara stolt och hylla så är det ju underligt att tycka att det är okej för egen del och bli arg på mig när jag ifrågasätter mätmetoden.
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Nu har jag gått tillbaka i tråden och läst igenom en del av de tidigare inläggen, i lugn och ro och utan att känna mig trött och irriterad. :angel:

Jag är ledsen att jag blev så rabiat och ilsken och elak, även om jag står för det jag skrev så kunde jag uttryckt mig på ett mer sansat sätt. Jag ber även Cirkus om ursäkt för att jag blandade ihop namnen och beskyllningarna. :o Högst pinsamt.

Nu har ju skolverket (?) bestämt att man ska ha betyg och vilken gradering det ska vara. Man måste ju mäta skolprestationerna på något sätt, även om man aldrig kan mäta allt eller vara hundraprocentigt rättvis. Eller hur?

Livet är ju på det viset, orättvist. Sen dör man. ;) :angel:

Skämt åsido, även om inte betygen avspeglar alla ens egenskaper och ens personlighet eller framtida möjligheter, så är det trots allt det verktyget vi har för att mäta framgångarna, eller bristen därpå, i skolan. Jag kan hålla med om att det är ett trubbigt verktyg, lika trubbigt som BMI är på att mäta fetma tex. Eller ja, nästan ännu trubbigare, eftersom inte bara eleverna är individer utan även så lärarna, som ska sätta betygen.

Du är, med andra ord, helt enkelt sur och förorättad över den orättvisa behandlingen som du anser att en Bukemedlem gjort sig skyldig till gentemot dig och det kan jag väl förstå iofs. Kan det inte bara vara så att den här personen har ändrat åsikt sedan dess? Jag har som sagt ingen aning om vad som hänt, vad som skrivits er emellan etc och jag vill inte hamna mitt i något som jag inte vet något om eller har del i. Men jag vet av egen erfarenhet att man ibland kan ändra åsikt med tidens gång. :)
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Jag tänker inte gå in i dirkussionen igen, men eftersom jag är beskylld för att ha trampat IU på tårna då det gäller fiolspelande barn så näää, det har jag inte gjort. Hon måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Avviker från tråden igen.
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Som sagt, jag har ingen aning om vad det handlar om och jag vill inte hamna mitt i smeten. Däremot är ju kaffe gott. :angel:
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Hon måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Nej det har jag inte gjort.
Men jag skulle bli glad om du har ändrat uppfattning och hädanefter tycker att alla, även jag, får vara stolta över våra barn.

Och att alla, även jag, själva får välja vad den tycker är något att vara stolt över.
Samt att alla, även jag, får ifrågasätta mät metoderna.

Jag tycker att betyg är ett dåligt mått på att "vara duktig".
Eller "världens bästa" med för den delen.
 
Senast ändrad:
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Du är, med andra ord, helt enkelt sur och förorättad över den orättvisa behandlingen som du anser att en Bukemedlem gjort sig skyldig till gentemot dig och det kan jag väl förstå iofs.

Nej jag är faktiskt inte det minsta sur.

Men jag anser fortfarande att jag får ifrågasätta mätmetoden.
Och det vill jag faktiskt inte få några smockor för.
Uppepå det så tycker jag att det är märkligt när en person som i annat sammanhang kritiserat "skryt över barn" nu slår på mig för att jag inte håller med om just värdet i betygen.

Jag har inte ens kritiserat vare sig stolthet över barns prestationer eller skryt.
Utan bara ifrågasatt om betygen är det rätta att sättet att värdera barn och deras prestationer på.

Och jag är fortfarande varken sur eller ens det allra lilla minsta upprörd utan bara förvånad.
Eftersom jag inte får det att gå ihop.
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Jag har aldrig sagt att det inte är viktigt att prata om för höga krav eller utbrändhet hos ungdomar. Du och tydligen alla andra (?) missar poängen. Jag reagerade på att I_U vill bestämma över vad som får lov att skrivas och diskuteras, att man inte får vara stolt över sina barns prestationer för någon annan kan ta illa upp. Och så reagerade jag lite trött över att allt ständigt och jämt ska dissekeras och vändas ut och in. Det klagas ofta att det är så deprimerade och deprimerande trådar på Buke (Senior främst kanske?), men samtidigt verkar det som att man inte får lov att bara vara glad över något, i all enkelhet. För då kommer genast en dysterkvist och ska peta tills det blir sårigt och surt.

Åh vad du överdriver... Jag kommenterar inte det du skriver om I_U till mig eftersom det inte har med mig att göra, men att påstå att man inte får lov att vara glad över något? Läser du öht mina inlägg?

Jag skrev ju uttryckligen att det lika gärna kunde varit jag som skrev en glädjetråd om mina barns resultat. :mad: På vilket sätt säger jag då att man inte får vara glad och stolt, eller skrytsam?

Ditt främsta mål verkar vara att se till att den som ifrågasätter konstruktivt och reflekterar skall kväsas till tystnad. Varför?

Vad jag kan se så håller cirkus modet uppe och deltar i debatten med intressanta iaktagelser som vi alla kan fundera över. Du däremot verkar inte kunna se att gråskalorna är många, utan det är hissa eller dissa som gäller.

Men visst, så är det iofs på ett öppet diskussionsforum. Och Föräldra/Barn-forumen brukar vara de allra hätskaste med lägst i tak. Men som sagt, det är ett Öppet forum, man får ta upp vad man vill. Och då ska ingen komma och bestämma att någon annan inte får skriva om exv sin glädje och stolthet. :grin:

Jag anser nog att just den här tråden, med några få undantag av inlägg, har hållt en god och sympatisk nivå. Det har framkommit att många kan reflektera och tänka kritiskt kring fenomenet duktiga barn och vad/vilka de är.

Uppenbarligen handlar det här främst om att Cirkus trampat I_U på tårna vid ett tidigare tillfälle, när I_U var stolt och glad över sitt/sina barn, det har ju även I_U erkänt till slut. Jag hade tänkt ta upp det igår, men avstod. Visst, ni kan kamouflera det till en tjusig debatt om ni vill, men till syvende och sist handlar det om någon annans småaktighet och sårade känslor och långsinthet, i just det här fallet.

Hur kan du dra sådana långtgående slutsatser utan att känna till hur folk resonerar? Eller är det så du tänker själv i liknande situationer? Jag skulle inte göra den kopplingen öht då I_U hittills har varit saklig och ganska neutral i sitt debatterande.

Jag undrar i mitt stilla sinne vilka extra karaktärsdrag du tillskrivit mig efter mina inlägg? Jag är kanske också missunnsam och förorättad? Om du dragit den slutsasn så vill jag passa på att dementera med en gång. Jag unnar verkligen cirkus att vara glad. jag är det själv över mina barns skolresultat. men jag måste också tänka mig för ibland så att fokus inte bara hamnar där. (men det har jag redan skrivit om).

Självklart är det viktigt att diskutera betygshets och krävande föräldrar och lata barn för den delen, men är det inte lika viktigt att kunna dela en annan människas glädje och stolthet också? Skadeglädje finns det redan så mycket av...

SKADEGLÄDJE? När kom det in i bilden? Du deltar och läser i den här tråden som f-n läser Bibeln... Jeez... :eek:
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Uppepå det så tycker jag att det är märkligt när en person som i annat sammanhang kritiserat "skryt över barn" nu slår på mig för att jag inte håller med om just värdet i betygen.


Nej nu får du sluta! Jag har ALDRIG skrivit något sådant. Oavsett om det gäller musik eller annat. Sluta påstå sådana saker!:mad::mad:

Det är direkt emot allt jag någonsin tyckt och uttryckt.
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Jag tänker inte bemöta det du skriver, för det var inte riktat mot dig, så du behöver inte ta åt dig. Och tydligen har du inte läst alla inläggen ända till slutet märker jag. Gör det, så kanske du upptäcker ett och annat. Och du behöver inte heller lägga dig i och leka polis mellan mig och I_U, jag tror vi lyckades reda ut det redan igår.
 
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

*kl*
Eftersom tråden har gått ifrån att diskutera ett ämne till att diskutera vad folk har sagt i andra trådar så låser jag här med tråden.

Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp