Värmeslingor i marken?

-Remont-

Trådstartare
Tittade på fotboll igår och kom ihåg att jag sett flera fotbollsplaner där de har värmeslingor (eller något liknanden?) under marken för att de ska kunna spela på dom och hålla gräset grönt över mitt i vintern när det ligger 1m snö runt om.

Började fundera på vad något sånt kostar och varför det inte anammats i ridvärlden till paddockar m.m.

Det kanske är så att det är så dyrt att det inte är värt det och att fotbollsklubbarna fått det investerat från kommunen...


(givetvis har ju hästfolk ofta ridhus istället på vintern, men jag tyckte ändå frågan var intressant)
 
Sv: Värmeslingor i marken?

Det dyra är inte direkt att göra det utan det dyra är att sedan värma upp. Uppvärmning är dyrt även när det gäller annat som hus till exempel. Så kostnaden blir väldigt beroende på vilken typ av värmekälla man har. För de flesta blir det säker en alldeles för stor kostnad för att hålla en ridbana igång på vintern, det blir i längden billigare att bygga ett ridhus.
 
Sv: Värmeslingor i marken?

Om jag inte ser till just ridbanor så har många fastighetsägare på Island värmeslingor på sin uppfart till huset, dessa drivs av varmvatten från varma källor vilket gör att det är en billig variant och hade förmodligen varit möjlig om vi haft sådana källor. Även många hus värms upp på det sättet, man tar till vara på det varma vattnet och leder det till hus.

Att värma upp med el kostar multum, med den kyla vi har haft så tror jag faktiskt inte ens att det hade varit möjligt att värma upp marken så att den hade varit fri från snö och is. Det hade krävts många meter per kvm för att göra det, och desto mera ström. Ett ridhus blir billigare i längden även om inköpet är kostsamt.
 
Sv: Värmeslingor i marken?

Den aspekten hade jag helt glömt bort. :o
Men hur gör fotbollklubbarna? Eller det är kommunen som får stå för den kostnaden? En fotbollsplan är ju större än en paddock.
Om man nu tänker att det är en stor ridklubb som ska ha den lösningen.
För klubben skulle ju också kunna bygga något inomhus...eller ja iofs...de behöver både större plats och ett rejälare bygge så det var kanske förklaringen.
 
Sv: Värmeslingor i marken?

Större planer i Europa och några i Sverige är uppvärmda. Kostnaderna för en inställd toppmatch eller ännu värre en skadad toppspelare gör uppvärmningskostnader till småpotatis.

De uppvärmda planerna i Sverige är nog oftast anslutna till returvattnet i ett fjärrvärmenät. Eftersom de tar (i fjärrvärmesammanhang) lågtempererat vatten och sänker temperaturen ytterligare behöver man inte betala lika mycket för energin som andra fjärrvärmekunder.

För måååånga år sedan (20?) var Täby intresserade, men de hoppade av när de insåg hur mycket energi det skulle gå åt.

Markvärne/snösmälting är rätt vanligt i städer, t ex Stockholm, Göteborg, Västerås, Karlstad, Borås... Butiksägare kan spara mer på städkostnad än vad det kostar att värma trottoarer. Ambulansutfarter och liknade brukar också ha markvärme, ingen höjdare med en traktor i vägen eller halvskottat när det blir storlarm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp