Vågar jag köpa en äldre häst?

A

Annika_D

Hej!

Jag är ute efter att hitta en läromästare som jag kan utbilda mig på och har därför gett mig in i en djungel av annonser och hästar. Jag har sett att det finns en hel del välutbildade hästar i den prisklassen jag tittar i men oftast handlar det om 17-19 åringar och jag tänkte höra om det är värt att lägga ner cirka 30 000 på exempelvis en 19åring? Eller om det snabbt går neråt ridmässigt, för jag vill ju kunna rida utan några begränsningar (dock inte särskilt tävlingsintresserad) i åtminstonde några år. Jag rider inte på några högre nivåer, men jag vill kunna rida på banan fullt ut några dagar i veckan och kanske hoppa någon gång :)

Vad säger ni? Hade ni kunnat köpa en häst i den åldern?
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

Jag köpte min som 17 åring. han är hur fins som helst, inga skador osv.
Besiktiga häste på klinik för att vara på den säkra sidan.
Känns hästen pigg och fräsch så kör. sen beror det ju visserligen på ras osv hur länge de brukar hålla :)
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

Jag köpte min medryttarhäst i höstas och han är 22. Jag rider inga höga klasser och tävlar inte. Dock hoppar han inte, vilket inte gör mig något eftersom jag rider dressyr och ut i skogen. Han håller för det jag vill göra och jag hoppas vi får många år ihop.
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

Hej!

Jag är ute efter att hitta en läromästare som jag kan utbilda mig på och har därför gett mig in i en djungel av annonser och hästar. Jag har sett att det finns en hel del välutbildade hästar i den prisklassen jag tittar i men oftast handlar det om 17-19 åringar och jag tänkte höra om det är värt att lägga ner cirka 30 000 på exempelvis en 19åring?

Vad säger ni? Hade ni kunnat köpa en häst i den åldern?

Om du hittar en välutbildad 17-19 åring för 30´är du bara att gratulera. Se bara till att hästen ifråga är någorlunda kurant och har en veterinärvårdsförsäkring.
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

Du kan få många bra år med en såpass gammal häst men det kan också hända något på vägen, precis som något kan hända med en fullt frisk yngre häst.

Jag skulle dock aldrig köpa en häst (gammal eller ung) utan att;

- göra en odentlig veterinärbesiktining på klinik.
- röntga hästen, det är värt pengarna eftersom du då kommer att se ifall den har något i benen som kan göra att den inte kommer att hålla för att rida på.
- ha den väl veterinärförsäkrad (med dubbel veterinärvård, kostar knappa hundralappen extra i månaden och när du väl står där och måste göra en akut buköppning på nyårsafton så kommer du att vara mycket tacksam för att du kan behandla hästen upp till 120000:- istället för halva summan som kanske inte ens täcker ifall något händer så hästen måste stå på klinik).

Ha också i åtanke att om du köper en något äldre häst så kommer du att behöva sörja för den när den blir så gammal att du kanske inte kan rida den fullt ut längre och att det kan vara många år som du behöver bekosta den. En gammal häst är knappast något man säljer utan man får planera för dess liv även efter det att ridbarheten inte är den samma.

Lycka till.
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

oja, min ena är ju 18 i år och hur fräsch som helst, har gått svår klass med mig tidigare och skulle lätt kunna gå det i år igen om inte ekonomin hade bromsat.
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

Jag köpte min läromästare (dressyr, svårklass) när han var 14 år. Han är idag som 22-åring fortfarande så fräsch så att jag inte känner någon skillnad mot när jag köpte honom!

Jag trodde att jag skulle märka av lite åldersrelaterat från ca 18 års ålder men som sagt, hittills har jag *peppar, peppar* inte märkt någonting, trots att jag i år pga av arbete inte har kunnat hålla igång honom regelbundet (vilket på en häst i sådan ålder borde märkas av i stelhet). Så jag har haft en enorm tur och fått otroligt mkt för pengarna!

När jag köpte honom gjorde jag en ordentlig besiktning av honom. Det som avgjorde var dock att han fram till jag köpte honom aldrig hade haft några ridrelaterade skador (endast en olycksskada). Min tanke var därför att om han hållt i 14 år hittills så borde det vara en stark och sund individ som borde hålla ett bra tag till så länge man fortsatte att rida honom med vett och sundhet. Och det har han som sagt gjort! Jag har dock inte varit extra "försiktig" med honom utan "utnyttjat" honom fullt ut dock med samma hållbarhetstänk som jag har på mina övriga hästar.
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

Jag köpte min som 19 åring. I år blir han 21. Jag tycker bara han blir piggare. Det kan ju hända att hästen blir begränsad ridmässigt oavsett ålder, många hästar är fräsha upp i 30 års åldern. Man vet ju aldrig vilket häst som blir pensionär vid 15 och vilken som är pigg som en 4 åring när den fyller 30.

Det du ska tänka på är att kolla upp vad hästen har för färsäkring. Äldre hästar går inte att nyteckna eller ändra försäkring på. Numera har agria en seniorförsäkring, vet inte om fler har det. Har inte så bra koll på hur mycket de täcker, men det går ju att kolla upp om du vill köpa någon äldre.
Så om hästen är över 17 så kan man generellt säg att man får ta den försäkring som finns (med undantag då, kolla upp detta noga!)
Om du inte har en bra försäkring så var medveten om att det kan bli dyrt!

Annars som de andra sagt; besiktiga!

Sen är det väl bara att leta efter en som passar dig och inte bara plånboken. Tänk på att om du har tur får du ha kvar den många år, och det gäller inte bara om hästen är ridbar. Det kan hända att hästen står oridbar i 10 år. Sen är det väl upp till var och en vad man gör med den tiden. Men jag tycker att om man inte är beredd att ta hand om hästen även på ålderns höst ska man inte skaffa en gammal häst. För det är ju inte alla hästar som är ridbara in i det sista.
 
Sv: Vågar jag köpa en äldre häst?

En äldre häst kan fortfarande ha mkt kvar att ge! :) Se till att göra en ordentlig vet. undersökning, kolla upp försäkring osv.

Min pålle köpte vi när han var 16, nu är han 19 o still going strong! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 621
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 223
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 500
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp