Val av företagsform

Texaz

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!
Nu skulle jag vilja ha lite tips på vilken företagsform som passar mig bäst!
Har tänkt starta eget då jag har en jordbruksfastighet som hittills enbart har inkomst på jordbruksstödet. Min tanke är att ta emot inackorderingar för kortare och längre tid, ev hyra ut semesterhus (Bo på Lantgård), eventuellt skaffa fler djur (främst höns och getter), samt i framtiden starta upp kursverksamhet. Komplettera detta med konsulttjänster inom kvalitetsområdet. Det blir troligen ingen större omsättning de första åren och jag är glad om det kan snurra av sig själv i framtiden, dvs att gården blir självbärande.
Vilken bolagsform skulle ni föreslå och vad är det för fördelar med just den? Vad bör jag tänka speciellt på?
tackar på förhand!
 
Sv: Val av företagsform

Är det bara du som ska stå för företaget så ska du ha en enskild firma. Ska du ev make driva företaget ska det nog stå som handelsbolag. Jag och min sambo har en mindre jordbruksfastighet min sambo står som ''ägare'' till själva företaget som är enskild firma men vi är båda momsregistrerade, vi driver en westernbutik på gården + att vi har ett tjänste företag (min sambo ''hyr'' ut sig per timme till andra företag.) Vi valde att skriva det som enskildfirma eftersom det inte bär sig mkt nog för att föda två personer i dagsläget eftersom det är nystartat. Anledningen till att även jag är är momsregistrerad är att vi äger fastigheten tillsammans och jag har en av hästarna skrivna på gården för att kunna göra avdrag för foder osv. När vi ser att det går bra kommer jag att gå med i firman antingen som anställd eller som delägare, då kommer vi att ombilda företaget som handelsbolag eller aktiebolag. Hoppas du blev klokare. (djungel)
 
Sv: Val av företagsform

Du kan fortsätta att driva lantbruket som tidigare när det gäller inackorderingar och andra djur. Sedan kan du ta upp semesterhuset som bisyssla till lantbruket, då behöver du bara lämna en blankett/bilaga till vid deklarationen. Detta är det absolut enklaste sättet.
Om du vill driva det som handelsbolag (HB) behöver du en registering, som kostar en avgift och en mer omfattande bokföring. I bägge fallen (enskilld och handelsbolag) är du fortfarande ansvarig själv för firman och går den dåligt så krävs du som person.
Har du ett stort startkapital kan du registera ett aktiebolag (AB), tror att avgiften är 100 000, men är inte säker den kan vara höjd. Då blir du inte längre personligen ansvarig för firman om det händer något utan det är själva firman som krävs om det går dåligt. Men i ett aktiebolag krävs styrelse och revisor.
I både HB och AB kan man vara flera delägare och ägar procenten ska redovisas vid registeringen.

Men som sagt billigast och enklast är en enskilldfirma.
 
Sv: Val av företagsform

Tackar för svar!
I dagsläget har jag ingen registrerad firma öht, utan det går på mig som privatperson. Har själv också varit inne på att börja som enskild firma men har ännu inte superkoll på vad det innebär. Får läsa vidare och se om det verkar bra.
Tar gärna emot fler tips!!!:bow:
 
Sv: Val av företagsform

Jo, det är fortfarande minst 100 000 för aktiebolag.

/yew - som tentade av en redovisningskurs förra veckan.
 
Sv: Val av företagsform

När du har lantbruksfastighet och deklarerar för den och dina EU-bidrag så har du också enskild firma. Det du kan behöva göra är att registera den hos Skattemyndigheten för moms och F-skattsedel om du inte har gjort det redan.
 
Sv: Val av företagsform

Men jag har aldrig deklarerat för min jordbruksfastighet????
Det är alltså bara att registrera sig hos skattemyndigheterna?:confused:
 
Sv: Val av företagsform

Dina lantbruksstöd bör stå med på din deklaration med en anmärkning om att du själv måste redovisa dem. Vanligen brukar man göra det på en N1 blankett och bifoga deklarationen.
Anmäl till Skattemyndigheten att du utökar din rörelse och räknar med att få mer inkomster. Ansök då också om en F- eller FA-skattsedel. FA är när man också är anställd samtidigt som driver ett eget företag vid sidan om.
 
Sv: Val av företagsform

Ja, det står med! Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!
 
Sv: Val av företagsform

öhh men fa gäller väl isåfall vid enskild firma? för jag har fskatt på vårt handelsbolag och askatt på jobbet, ingen fa vad jag märkt...
är ju trött nu men....Däremot särskild deklaration. med bilagor om bolaget utöver bolagets egna deklaration...
Tur att LRF finns...:)

:bump: Klarade tom revision förra året......
 
Sv: Val av företagsform

Det krävs 100 000 kr för att starta ett aktiebolag, MEN det behöver inte vara reda pengar. En gård eller annan egendom går precis lika bra.
 
Sv: Val av företagsform

Jag tycker du ska kontakt med en jurist, tex på LRF, för att få råd hur du ska göra. Det finns för- och nackdelar med allla företagsformer och det går inte att ge bra råd utan att veta exakta förutsättningar och vara mycket väl insatt i alla företagsformerna, vilket lekmän sällan är.

Kort kan sägas att du är personligt ansvarig vid enskild firma och HB men inte vid AB. Vid HB krävs det dock att minst två pers är delägare. Dessutom är det i princip omöjligt att bli av med ansvar för ett HB:s skulder, även om du säljer din andel kvarstår ditt ansvar tills alla skulder som fanns före registrering av försäljningen är betalda.
 
Sv: Val av företagsform

Skulle också rekommendera dig att ta kontakt med LRF eller Nyföretagarcentrum (gratis rådgivning). Här hittar du skatte- och avgiftsanmälan där du momsregistrerar din jordbruksfastighet. Enskild firma är enklast tycker jag, då behöver man inte regga firmanamn ens utan ditt personnummer funkar även som organisationsnummer för ditt företag. Jag & min sambo har registrerat oss som ett enkelt bolag. Alltså har vi varsin enskild firma med ett enkelt bolag som driver stallverksamheten tillsammans.. LRF konsult kan hjälpa mycket i uppstartsskedet men de KOSTAR också. Fördelen är att de vet mycket om just hästverksamhet och jordbruksfastighet. Samtidigt känns de väldigt jordnära jämfört med andra "fina" redovisningsbyråer.

Lycka till!
 
Sv: Val av företagsform

jag ska starta kommanditbolag.. samma som enskild firma fast med kommanditbolag har du inte ditt personnummer utgett!
 
Sv: Val av företagsform

Har du en "vanlig anställning" så är det helt klart bra att starta en enskild firma. Du har kvittningsrätt av underskott i firman mot din tjänsteinkomst (upp till 100 000 kr per år, överstigande underskott får sparas för att kvittas mot framtida vinster)de första fem åren.
OBS att näringsverksamheten måste bedrivas aktivt, men har du gård betraktas den som aktiv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av företagsform

Gazzan skrev:
jag ska starta kommanditbolag.. samma som enskild firma fast med kommanditbolag har du inte ditt personnummer utgett!

Inte sant
I ett KB måste det finnas minst två delägare, varav en skall vara komplementär vilket innebär att denna person (fysisk eller juridisk) ansvarar för samtliga förpliktelser som uppkommer i KB.

De andra personerna är kommanditdelägare och svarar bara för belopp uppgående till sin del av insatt kapital (Kan vara en krona om man vill).
 
Sv: Val av företagsform

De kan gå in med 1 krona och inte ha nått med företaget att göra.
Jag kommer låta min mor gå in med 1 krona men hon har inget med mitt företag att göra:smirk:


Jag tycker KB bolag är mycket bättre än enskild firma just för jag inte vill ge ut mitt personnummer som jag anses vara privat
 
Sv: Val av företagsform

Gazzan skrev:
De kan gå in med 1 krona och inte ha nått med företaget att göra.
Jag kommer låta min mor gå in med 1 krona men hon har inget med mitt företag att göra:smirk:


Jag tycker KB bolag är mycket bättre än enskild firma just för jag inte vill ge ut mitt personnummer som jag anses vara privat

Precis, men ett KB är inte samma som en enskild firma.
Ett personnummer är plättlättt att hitta, ett samtal till Skatteverket..men känns det bättre med ett KB så kör med KB.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp