Bukefalos 28 år!

Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Darbhanga

Trådstartare
Jag har planer på att betäcka mitt sto e Maraton-Shantung xx igen. Det är en mindre häst (159 cm) av kortare ganska modern och lätt modell. Fick på kvalitets 767 på gångarterna (blev klass 2) med ett plus på sjuan i galoppen. Är tävlad i dressyr tom Msv B med placeringar tom LA.5. Rör sig lätt men man skulle önksa lite mer "tryck" och bakbensmekanik. I hoppningen är hon tävlad med många plac tom 1,20 m. En riktigt liten junior/speedhäst. Hoppade 8/7 på kvalitetstävlan och blev med detta klass 1.

Hästen är dagsläget 16 år gammal och har aldrig varit skadad, har ett korrekt benställ. Hon har i dag ett trevligt temprament, men var som ung ganska vass. Kan vara tittig, det finns lite nerv i henne även om det sällan märks numera. Några bilder på henne:

10951823.jpg


11444780.jpg


12925820.jpg


Hon har en avkomma e Aerline H nu 3 år gammal som jag är mycket nöjd med. Avkomman blir betydligt större, mer långlinjerad och både hoppar trevligt & rör sig bra.

Önskas: hingst som ger lite större & mer långlinjerad avkomma. Avkomman ska främst användas till dressyr även om det inte gör ngt om den kan hoppa väl oxå. Hingsten bör ha en stark trav eftersom det är stoets svagaste gångart. Önskvärt även med ett tryggt temprament eftersom det finns lite nerv i stoet. Aerline avkomman är dock helcool.

Tips?
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Nu har visserligen Briar också maraton nära men annars hade han kunnat tillföra storlek och trav tror jag. Kanske hans son?

Eftersom jag vet att du gillar tyskt hade jag annars tipsat om Bocelli, hans avkommor har visat fina resultat i år!
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Har valt Bocelli till sto e: Stanford - Maraton ....det blev bra i alla fall.

//Tina som har haft flera Maraton ston i avels boxen och vilka hingstar jag valt kan du läsa på min hemsida under avel....
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

När jag betäckte mitt sto maraton. Tyckte hingst stationen jag skulle ta Camaro M.
Jag tog lavirco 967 blev kanon
gång 2 Metall 1070. Blev en fin kille tyvärr fick han wobbler slinger o avlivades 8 juni 07 skit fin.
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Briar gillar jag inte alls typen på. Inte gången heller. Inte att han rör sig dåligt men han är ju klart bättre fram än bak, och det är ju framför allt bakbensmekaniken på Mirang som behöver förstärkas. Briars travlängningar är ju mkt frambenssprattel & lite verkstad baktill.

Bocelli är snygg! :d Ska absolut titta lite närmare på honom. Det som drar ner på intrycket där är att jag har sett mkt tungt & långt efter Don Schufro som inte varit så kul. Men Bocelli själv ser ju fin ut och har ju gett en del fina föl på fölvisningarna iaf som jag förstått.

Lavrico & Camaro M går bort,det är ju främst hoppehingstar. Jag vill ha en dressyr/gångarts-hingst. Metall har jag tittat på.

Vad tror ni om Danzas? Figaro R? Metall? Highlander?
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Varför inte dra till med Flemmingh ?

En av världens främsta dressyrförvärvare med utmärkt hopp-stam som dessutom vann sitt bruksprov i hoppning ? Det tycker jag skulle passa på ett såpass alloundsto som du har. Jag har sett ett par Flemmingh hästar och de kan röra sig....särskilt baktill

Danzas såg jag på bruks nu senast - han var kalasfin.
Är Metall fortfarande tillgänglig i Sverige ?
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Jag skulle absolut kika lite extra på Danzas!
hans avkommor är kända för att vara mkt sansade i huvudet, och det kan nog behövas på Maraton:angel:

Sedan kan du ju förmodligen se fram emot en mörk snygging oxå, det är ju inte helt fel
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Vi har haft ett sto e.Maraton-Gaspari i avel och den absolut mest lyckade avkomman under den tid hon var i vår ägo är ett sto f.06 e. Don Romantic.
Han har bättrat på stoets typ, storlek, linjer och förbättrat alla gångarterna.
Denna ettåring har dessutom ett härligt temperament och är väldigt lätthanterlig. Nu är hon visserligen ung och inte riden men jag gissar att hon kommer att ha ungefär samma inridningstemperament som stoets tidigare avkommor d v s glatt, busigt och mycket bockvilligt, men det kommer helt klart från mödernet och inget man kan lasta hingstarna för.

Hade vi haft Maratonstoet kvar i livet hade jag inte tvekat en sekund jag hade definitivt valt Don Romantic igen då det valet blev helt och hållet en pluskombination - ALLT blev bätte än på mamma...och då var hon långt ifrån ett dåligt sto.
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Flemmimgh står väl på fryst? Det törs jag tyvärr inte ta på ett så gammalt sto. Såg tyvärr att Metáll oxå lämnat Sverige.

Danzas gillar jag verkligen! Både att han har lite massa, gången, färgen och tempramentet.

Don Romantic såg trevlig ut. Honom ska jag titta mer på. Men han står på TAI, är det oxå fryst?

Slänger in några bilder på Aerline H avkomman som trots en far med ganska mkt massa blivit relativt lätt. Så jag tror på en hingst med lite massa.

10012034.jpg


14896018.jpg
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Jag skulle också kika extra på Don Romantic om jag vore du.
Synd att du är inne på storlek för då är frågan om du vågar chansa på Don Primero.

Hur är avkomman i psyket?

Jag är barnsligt förtjust i Tsarvitj, han är visserligen mycket fullblod, men skulle möjligen kunna passa ditt sto.

Annars kan du kika på Lindeviks hingstar.
Nobel kanske inte vore helt fel heller.
 
Sv: Val av hingst till sto e Maraton-Shantung xx

Aerline H avkomman är stencool med ett gott självförtroende och en grym motor. Inte tittig & inte den där nerven som modern hade som ung. Hon är ganska olik sin mor både till utseende och temprament. Det enda de är lika på är det där lite smarta, extremt lättlärda och kvicka. Oxå är de otroligt lättsamma att hålla på med från marken, mjuka & följsamma. Aerline avkomman har varit ett rikitgt A-barn ända sen start, det mesta har bara flutit på med henne.

Jag vill inte ta en hingst med mer än 25 % fullblod, då stoet i fråga är 50 % fullblod och jag är rädd att få en för lätt & liten avkomma (då kan jag inte rida den) samt att det blir för mkt i skallen på den (då törs jag inte rida den...). Och minimimkh på hingsten är nog iaf 167-168 cm nånting + att han ska ge stort.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 080
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 258
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 104
Senast: Långnos
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 178
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp