Bukefalos 28 år!

Val av lägenhet

Myzan87

Trådstartare
Jag kommer börja på nytt jobb i Göteborg vilket innebär att jag måste flytta och med det så följer en rad olika beslut som måste tas. Stallplatsen var enkel och den är klar - tänk om det vore lika enkelt för min egna del!

Jag var och tittade på två lägenheter igår i Borås. Den ena var en trea som uthyrs i andrahand av ett väldigt trevligt par. Lägenheten låg i ett lugnt område och nära till centrum. Naktdelarna var att det var bara på ett år och inflyttning var en månad efter att jag börjat i Göteborg dvs boende för en månad är något som får lösas.
Den andra lägenheten var en tvåa på bottenvåningen men förstahandskontrakt. Perfekt för mej som har hund eftersom det var en liten gräsmatta till lägenheten. Denna var även nyrenoverad och hade egen tvättmaskin och torktumlare. Naktdelen är att det ligger i ett område som de håller på att "städa upp" från kriminalitet/ stök och en annan naktdel var att värmen inte fungerade som den skulle.

Sen har jag blivit erbjuden visning på ett första handskontrakt till en annan lägenhet i ett lugnt område. Men jag har inte möjlighet att gå på visningen pga jour men denna skulle tydligen vara nyrenoverad. Dessutom är vi tre stycken som är erbjuda visningen så risken finns att man inte får den. En annan naktdel är att det är inflyttning först en månad efter att jag börjat mitt nya jobb.

Några kloka tankar?
Just nu lutar det åt förstahands kontraktet på bottenvåningen och sedan leta efter nytt.
 
Jag hade valt förstahandskontraktet helt klart. Om lägenheten ändå känns ok och som en som går att bo i liksom. Det går som sagt alltid att leta efter annat med tiden, om det skulle vara så. Men att sitta på ett tidsbegränsat kontrakt (som även kan sägas upp i förtid?) om man har andra alternativ - nej tack, säger jag.

(Och egen tvättmaskin är i det närmaste ett krav - när sådana är möjliga - när jag letar boende. SÅ skönt att ha!)
 
Förstahandskontraktet helt klart.
Men värmen behöver ju lösas.
Hur området är hade inte oroat mig. Du är vuxen, utan barn och ska pendla gbg-Borås?
Det är ju inte dom du ska gå i högstadiet i området och hänga utanför kvartersbutiken på torget.
 
@aiquen det skulle va ca 1mån uppsägningstid tror jag på andrahandskontraktet. Och tvättmaskin var det i bägge lägenheterna :)

@escodobe jo, värme är ett måste för att man ska kunna bo där. Får ringa dom imorgon och höra efter helt enkelt hur vi ska gå tillväga med den saken.
 
Vart i Borås var det området de höll på att städa upp? Vissa delar av Borås är riktigt rough alltså, värre än förorterna i Göteborg.

Finns det inga andra alternativ? Vill du inte bo i Göteborg? Hade du kunna tänka dig Hindås eller någonting lite mer inom rimligt avstånd till jobbet Göteborg?
 
@Ramona det är Hässleholmen. Problemet har varit att jag bara har en månad på mej att fixa boende. Och sen har jag fixat stallplats utanför Sandared så tanken är att bo i lägenhet första tiden som jag har provanställning för att sen leta efter hus.
 
@aiquen det skulle va ca 1mån uppsägningstid tror jag på andrahandskontraktet. Och tvättmaskin var det i bägge lägenheterna :)

Okej. Jag hade ändå valt förstahandskontraktet helt klart. Så kan man i lugn och ro leta efter något annat om det inte känns helt hundra, utan att behöva panika när andrahandskontraktet går ut eller den som hyr ut i andra hand plötsligt måste ha tillbaka sin lägenhet (om uppsägningen går åt båda håll).
 
@Ramona det är Hässleholmen. Problemet har varit att jag bara har en månad på mej att fixa boende. Och sen har jag fixat stallplats utanför Sandared så tanken är att bo i lägenhet första tiden som jag har provanställning för att sen leta efter hus.
Jag hade inte flyttat till Hässleholmen, men det finns ju människor som bor där och trivs bra. Men googla på Hässleholmen om du inte redan gjort det så får du se vad polisen själva säger mm.
 
Hässleholmen låter inte så lovande när man googlar, men ett förstahandskontrakt är ju ett förstahandskontrakt och då har du ju boendet löst utan att behöva vara hemlös i en månad. Jag hade nog tagit den lägenheten, och sedan börjat leta ny direkt.

PS. Nackdel, inte naktdel ;) :D
 
@Ramona det är Hässleholmen. Problemet har varit att jag bara har en månad på mej att fixa boende. Och sen har jag fixat stallplats utanför Sandared så tanken är att bo i lägenhet första tiden som jag har provanställning för att sen leta efter hus.
Jag hade aldrig i livet flyttat dit! Speciellt inte till markplan!
Håller på att städa upp från vad? Pistoler, knivar, mördare och våldtäktsmän? Snälla, snälla välj något annat.
Det var väl senast för någon vecka sedan några poliser blev omringade och hotade där?
Har du testat att lägga ut på FB:s köp och sälj-sidor? Tror många vill ha skötsamma hyresgäster och är man det kan man nog få.

Råkade köra fel när jag skulle till SÄS för något år sedan. Kom kanske på fel tidspunkt i fel bil, men det var ändå ljust.... Väldigt hotfullt, några vrålade svennehora osv... :crazy:
Så var det inte när jag var ung och hängde lite med kompisar från Borås. Då var Hässleholmen ett ställe där ungdomar, "arbetare" och pensionärer bodde. Många flyttade när de fick barn. Men det ser inte alls likadant ut nu. Jag kände inte igen mig förutom på några hus. Hemskt!
Prata med dina stallkamrater och hör vad de har att säga.
Lycka till!
 
Jag hade inte flyttat till Hässleholmen, men det finns ju människor som bor där och trivs bra. Men googla på Hässleholmen om du inte redan gjort det så får du se vad polisen själva säger mm.
Jag har googlat Hässleholmen och frågat runt. Problemet är just att jag måste ha någonstans att bo.
 
Jag hade aldrig i livet flyttat dit! Speciellt inte till markplan!
Håller på att städa upp från vad? Pistoler, knivar, mördare och våldtäktsmän? Snälla, snälla välj något annat.
Det var väl senast för någon vecka sedan några poliser blev omringade och hotade där?
Har du testat att lägga ut på FB:s köp och sälj-sidor? Tror många vill ha skötsamma hyresgäster och är man det kan man nog få.

Råkade köra fel när jag skulle till SÄS för något år sedan. Kom kanske på fel tidspunkt i fel bil, men det var ändå ljust.... Väldigt hotfullt, några vrålade svennehora osv... :crazy:
Så var det inte när jag var ung och hängde lite med kompisar från Borås. Då var Hässleholmen ett ställe där ungdomar, "arbetare" och pensionärer bodde. Många flyttade när de fick barn. Men det ser inte alls likadant ut nu. Jag kände inte igen mig förutom på några hus. Hemskt!
Prata med dina stallkamrater och hör vad de har att säga.
Lycka till!
Jag har lagt ut en annons på både blocket och en fb-sida. Svarat på olika annonser men jag kan inte ha en dagspendling på 40min utan måste hitta något fort.
 
Jag har lagt ut en annons på både blocket och en fb-sida. Svarat på olika annonser men jag kan inte ha en dagspendling på 40min utan måste hitta något fort.
Jag förstår. Hoppas att du får napp någon annanstans. Och om du flyttar dit, var rädd om dig. :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp