Bukefalos 28 år!

Valack e. Sancisco

J

joooossan

*Vet ej om jag valde rätt kategori, hittade ingen direkt passande*

Jag står i ett vägval där jag skulle behöva lite hjälp. Jag letar efter en 3-åring om jag kan satsa och lägga ner tid på. Jag har hittat en valack jag verkligen satsar på. Ger er lite fakta om hästen,

Valack, 2007. E: Sancisco (Sandro Hit-Rohdiamant)-Pik Bube. Vacker gångartstalang av mindre modell. Ca, 160cm. Inköpt som hingstämne men blev alldeles för liten. Modern är statspremiesto. Hon är också mor till svårklasshästen Donario 3. Pearl är dessutom helsyster med Port Said 9 (godkänd hingst under namnet Porto Prinz) som tävlat msv, och har syskon som tävlat svår dressyr. Håller på med inridning för tillfället, hästen står i Tyskland.

Vad som bekymrade mig lite var att han har, visseligen mycket mild krubbitning. (Har kommit senaste veckorna då han åkte iväg för inridning, dåligt med utvistelse, står mestandels i box) Han biter i krubban när den är inne, tar man ut den gör han inget.
Han ska ha mycket bra temprament, regelbudent vacc, hanterad och verkad.

Vad som är min svaga sida är han exteriör och gångarter, tycker hans trav ser mycket trevlig ut men skulle vilja ha lite mer power i galoppen. Men just nu är jag så nerkärad att jag inte kan vara objektiv! :love:

Någon som känner sig manad att hjälpa till?

FILM (Här riden 10 dagar)
360396.jpg


TACK PÅ FÖRHAND!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valack e. Sancisco

för mig verkar han inte ha så mkt utstrålning, jag är inte heller nåt fan av den mer markbundna traven. Vill gärna ha mer knäaktivitet. Det är o andra sidan väldigt uppenbart att han är väldigt grön, ojämn, omusklad. Och gångarter förbättras ju avsevärt med styrka om man som ryttare kan rida bra. Jag tror säkert att han kommer till msv, men jag är väldigt osäker på att han kan komma längre. Hans exteriör är ganska bristfällig med sin sämre halsansättning, höga manke, korta framben o kort rygg, hans bog är brant vilket hindrar honom från att få upp sina framknän, hans bakben är däremot i bra vinkel, hästen verkar ha lätt för att trampa under sig, hans svaga punkt är precis bakom manken, som på många andra hästar med hög manke har de svårt att muskla sig där då de är få ryttare som kan muskla en häst där, krävs mkt låg o rund ridning för att de musklerna skall kunna aktiveras när ryggen o manken har den formen ihop. Halsen är också rätt kort.

för att vara rejält objektiv så tror jag detta är en trevlig hobbyhäst, han verkar ju ha ett bra temperament:) men har som sagt svårt att tro att han kommer längre än till msv, för att komma längre krävs det så mkt mer av han, inte bara gångarter utan förmågan att fysiskt genomföra saker på ett sätt som gör att han passar till de högre klasserna.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Tack för ett mycket bra och intressant svar! Jag har fått ett mycket bra pris på honom, enligt mitt tycke. 4000€, vilket jag tycker att han är värd, trots hans krubbitning.
Vad det känns som har jag inte heller krav på att vi ska hamna över mvs, tror det kan vara en rätt bra nivå för min del. Jag har dessutom inte en superstor budget och därför tror jag endå att jag skulle få mycket häst för pengarna.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Tycker att det är mycket häst för det priset. Jag hade nog köpt den och satsat:).
 
Sv: Valack e. Sancisco

Han såg trevlig ut men jag sätta en slant på att han kommer att växa över 1.60 för han såg inte alls färdig ut i kroppen.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Va bra att få bekräftelse på det! :)
Att han blir över 160cm är absolut inget hinder, snarare ett plus. Får ta ett snacka med familjen, men tycker han är väldigt intressant för min del!:rofl:
 
Sv: Valack e. Sancisco

*Vet ej om jag valde rätt kategori, hittade ingen direkt passande*

Jag står i ett vägval där jag skulle behöva lite hjälp. Jag letar efter en 3-åring om jag kan satsa och lägga ner tid på. Jag har hittat en valack jag verkligen satsar på. Ger er lite fakta om hästen,

Jag tror det är omöjligt att säga något om hästens kapacitet från det korta klippet. Däremot är ju ridningen bedrövlig... vilken klump till ryttare! Bättre använda spö än att banka med benen på det där sättet. Jag tror till skillnad från svaren ovan att temperamentet och din ridförmåga är de främsta faktorerna till hur långt ni kommer att gå tillsammans. Hästen ser aktiv och rätt elastisk ut, men har inte bjudning ännu.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Kan verkligen hålla med dig ang ryttaren, tycker verkligen inte om honom..

Så vad skulle ni säga, är han något att satsa på? Vill gärna ha lite andra åsikter än mina då jag inte själv har möjlighet att åka och kolla på honom.

Jag har själv stor erfarenhet av just unghästar, både ridit in och utbildat och har självklart tillgång till tränare. Både inom hoppning och dressyr.. Litet trevligt stall med mycket utvistelse och hagkompisar..
 
Sv: Valack e. Sancisco

Men köp!! Är inget att vänta på. Om inte annat kan du ge honom ett år och om ni inte passar ihop kommer du med all annolikhet få igen pengarna plus lite till. Han har fin stam och att sälja den till Sverige på bara stammen och med en käck försäljningsvideo får du det dubbla för honom.
 
Sv: Valack e. Sancisco

hästen har nyss varit 2 år gammal...såklart kan kroppen se lite huller om buller ut mitt i växtperioder.

Tycker den ser vägvinnande ut och för ett mkt billigt pris.

inget att tveka på, klarar den vet besiktning så köp!

(dock så får man ju tänka på att alla stall vill inte ta emot krubbitarhästar)
 
Sv: Valack e. Sancisco

oj vilken hård bedömning du gjorde..hur många bra hästar hittar man i sverige för ca 40.000 som ens rör sig hälften av den hästen på videon? :eek:
 
Sv: Valack e. Sancisco

först stod de ju inte pris stod typ bara "vill ha nåt o satsa på". Då måste man få vara subjektiv :) För 40 000 är de ju ett fynd :) jag trodde att hästen iaf skulle kosta över 100k med den beskrivningen.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Har du hittat hästen via ett försäljningsstall i skåne som riktar sig in på hästar från Tyskland, ska du tänka efter en gång till.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Skulle heller inte köpt av den säljaren. Om du ändå köpte hästen hoppas jag att du vet besiktade honom när han anlände till Sverige.
 
Sv: Valack e. Sancisco

Jaha, vad är det för fel med att köpa där? Hittade en fin därförut men som jag var sugen på men sen vart jag förälskad i en häst som klubben hade haft på prov i 3 veckor och köpte henne istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp