Bukefalos 28 år!

Valp i trots/slyngelåldern

@Jnsson Du har redan fått många bra tips angående aktivering, stimulans och passivitet, så det lämnar jag. Men om du inte är så van vid denna typ av hund så har jag ett tips i att lyssna på det avsnittet ur Hundpodden (podcast) avsnitt "Kamphundar" med Irene Westerholm som är etolog och väldigt kunnig på denna typ av hund. Det är ett positivt avsnitt som visar på rasens båda sidor, vad en kan förvänta sig, hur en kan bemöta det och jobba med hundens rastypiska beteenden, än mot det.

För mig som bara haft andra raser innan vi blev bonusfamilj åt bla en amstaff (eller AST som rasklubben numera kallar renrasiga) så var det bra att höra. Tex stämmer detta med aktivering, nu är din inte så stor än, men att totalt få blåsa ut sig fysiskt (ex genom ett cykelpass) ger denna donna mer kvalité än tex de spår jag lägger (även om hon uppskattar de med, men då vill hon alltid mer och mer). Det är en unghund du har, de är små jäklar då. Jag skulle köra mycket tid i skogen om jag vore du, och med lina om du inte vill ha honom helt lös.
Hur som, hoppas att ni har kul ihop, trots avbrutna koppel och liknande- och varför inte ta hjälp av en kunnig instruktör som kan se er båda :)
 
Ja, min gör det, men till ett högre pris eftersom det blir besvärligare
Hunddagiset där min hund går tar också emot löptikar men de hålls i ett särskilt rum som ligger lite mer avsidigt tilk. Har aldrig märkt att min hund påverkas av det. Vi har även haft löptikar på de kurser jag har gått och det förväntar jag mig att min hund kan hantera, dvs att han ignorerar löptiken och jobba.
 
Den är 10-13 gånger större enligt SVF men huvudproblemet är att den upptäcks i ett senare stadium än annars och därför blir mer svårbehandlad.
Jag var hos vet i dag för att ge ettårssprutan och diskuterade då ev kastrering eller borttagning av den testikel som inte trillat ner, och hon sa då att man sedan två år tillbaka har ändrat rekommendationerna ang kastrering av krypt hanhund och att man i en större studie inte sett någon ökad tumörrisk.
 
Du har fått många väldigt bra idéer men jag skulle vilja trycka ordentligt på hur bra det är att en sån unghund lös i svårpromenerad terräng. Snårig skog där man får jobba för att ta sig fram istället för släta, fina gångstigar. Det går mycket energi och koncentration till att jobba sig framåt. Upp och ner över stockar och stenar, fram över blåbärsris. Simning är en annat förslag, det kostar också energi och koncentration. Jag tror också att man ska undvika att kastrera en hane innan den är ordentligt mentalt färdigväxt och mogen, våra hormoner tar oss från barn till vuxen. Man vill inte bli sittande med en evig tonåring ;-)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 369
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 461
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 863
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har en Bullterrier hane på två år som tidigar varit vanvårdat, och han har lite "attityds problem" Jag har haft Daddy i 9-10...
2
Svar
31
· Visningar
2 600
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp