Bukefalos 28 år!

Valp- och katt-relation

Lotus

Trådstartare
Har fått hem vår 8 veckors dobermannvalp i lördags. Katterna var skeptiska, men har nu accepterat och förlåtit oss. Valpen däremot har lite dålig koll på vad som är okej och inte, trots blodvite och en klo i näsan.

Den ena katten är för snäll och bara går undan när han skäller och försöker få igång lek, medan den andra tar konflikten och lappar i och morrar ordentligt. Dock blir ju valpen tuffare för varje dag som går också, han börjar känna sig hemma, och det är ju bra på andra sätt.

Jag har stått bakom hörnet och sprutat vattenspruta på valpen för varje skall mot katten idag, eftersom han inte backar undan trots att hon smällt i ordentligt för honom. När vattnet kommer på honom blir han förvånad, men inte rädd, däremot kommer han ju av sig just för ögonblicket, men skäller snart igen. Det är glada skall, typ "kom igen nudå", så jag tror inte han är rädd.

Jag är rädd att katten skall träffa ögonen på valpen, men vill att han skall lära sig att katterna måste få vara ifred.

Vad gör jag - det har ju bara gått några dagar än men jag vill helst att detta skall redas ut så snart som möjligt, eftersom jag är rädd att katten träffar ögonen på valpen.
 
Sv: Valp- och katt-relation

Jag anser oxå att du som flockledare kan gå in och tala om att det är inte okej att leka med katten. Helt enkelt säga nej, hur enkelt det är med en valp... ;)
 
Sv: Valp- och katt-relation

Sähär är det för min valp( nu 12 veckor) och min unga katt (11 månader)
Turbokramas.jpg


de äldre kattorna har han mer respekt för....men dessa två leker dagarna i ändå och har jättekul ihop...
 
Sv: Valp- och katt-relation

Ja, katten måste vara NEJ, annars går det illa. När jag är irummet är det bättre, men när jag vänder ryggen till eller han själv springer efter katten är det svårare, jag hinner liksom inte med och förlorar kontakten med honom då, han har fokus på nåt jättekul lurvigt och inte på mig, och jag inbillade mig att mitt "nej" bara skulle gälla så länge jag var i rummet, om det var bättre att katten fick sätta gränsen, men du har kanske rätt.

Blompsrutan får ju iofs fokus bort från katten, kanske man ska passa på med ett Nej då?
 
Sv: Valp- och katt-relation

Åååå, avundsjuk!
Det är dit jag också vill komma med "nåldynan" som smällt i för honom, hon är ganska lekfull medan den äldsta katten inte är lika livlig.

Hur lång tid tog det där??
 
Sv: Valp- och katt-relation

Det tog ungefär ett par tre veckor....nog kan det bli hårda tag ibland, både från kattens o hundens sida men oftast tror jag att dom är ganska så hänsynsfulla.....det är jättekul att se när dom leker o jagar varandra....fördel katten som kan hoppa upp överallt och klättra upp i träden :D
 
Sv: Valp- och katt-relation

Uppdaterar min tråd:
Valpen har hunnit vara hos oss 4 veckor och problem finns kvar med katterna; han tycker helt neklet bara att de är för roliga och vill leka, och katterna tycker inte alls att han är nåt kul. Han försöker få fart på dem och de morrar, fräser och river honom, och då ser han lite ledsen ut om det tar illa men annars så verkar det inte bekomma honom nämnvärt.

Har försökt med NEJ! och ryta åt honom (ja även åt kattfan faktiskt) men det fungerar sådär, han kan liksom inte hålla sig och de är ena riktiga surpuppor.

Snälla, ge mig hopp och råd, jag vill inte tvingas välja bort katterna!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 264
Senast: Ratax
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 965
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 845
Senast: Nota
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 018
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp