vanliga problem..?

rombing

Trådstartare
När jag rider min häst och använder mig utav 'vanlig' nosgrimma så brukar han leka med tungan utanför munnen (svårt att förklara), den är överallt förutom just i munnen. Någon som har märkt av eller sett liknande beteende? Vad kan göras åt detta OM man inte vill byta nosgrimma?
 
Sv: vanliga problem..?

det jag använder mig utav är alltså en achengrimma. Läste ett tidigare inlägg med en person som hade haft samma problem och svaren blev där att kolla tänderna, byta grimma mm.. hans tänder är som dom ska och han verkar inte ha ont eller något utan verkar göra detta av rastlöshet..? kan det stämma? Brukar rida med remontgrimma och detta funkar bättre och han kan inte leka med tungan på samma sätt. Mitt problem är alltså att jag vill kunna rida med Achen utan att ha tungan där... åhh, så fundersam
 
Sv: vanliga problem..?

Frågan är ju varför tungan far omkring? Det kan ju vara bettet som hästen stör sig på. Prova ett annat/flera andra bett. Det kan vara ryttarens händer som hästen stör sig på. Då är det bättre sits och mjukare händer som är lösningen...

En del hästar vispar med tungan när de tänker och arbetar. Då får man bara se glad ut!

Jag förtså inte varför det är viktigt att rida med aachennosgrimma. Hästens utrustning ska ju fylla en funktion. Nosgrimma behövs egentligen inte överhuvudtaget och snokremmen, som stänger igen truten på hästen, behövs definitivt inte - det är en riktig skitrem. Strunta i hur det ser ut och fokusera istället på utrustningens funktion och om hästen verkar nöjd eller inte.
 
Sv: vanliga problem..?

du missförstod mig eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Det är inte så att jag har något emot att rida på annan grimma men jag vill veta varför han gör detta och det är bara vid användning av Achen och då tänkte jag om någon hade liknande problem... tycke att detta är rätt intressant så var mest fundering från min sida.

och jag tycker att remontgrimma fungerar riktigt bra! Inte just för att den håller igen munnen på honom, för tungan ignorerar jag även om den skulle åka ut. Så somsagt, remont funkar för mig och min häst!
 
Sv: vanliga problem..?

Okej, jag förstår. Om jag vore du skulle jag testa att rida helt utan nosgrimma, bara för att se vad hästen gör då. Om tungan far ut även då så är det ju troligen något den är missnöjd med. Och då skulle jag prova att byta bett för att se om den blev lugnare i munnen. Om inte, så kan det som sagt istället vara en reaktion på ryttarens hand. Behöver inte vara en hård hand, men att man är för långsam med eftergift eller fastnar i innertygeln, till exempel.

Jag vet inte hur hårt du spänner nosgrimman men det skulle ju också kunna vara reaktion på att grimman trycker mot tänderna och orsakar skavsår på insidan av munnen. Men mest sannolikt är väl att det inte är grimman i sig som orsakar problemet. Utan skillnaden är att hästen med aachengrimman KAN få ut tungan, som i sig är en reaktion på något annat. Jag skulle försöka ta reda på vad det där andra är. Inte alltid så lätt. Be någon klok person titta när du rider?
 
Sv: vanliga problem..?

Ja, jag ska börja ta ut min tränare igen och får se vad han tror och tycker :) sedan tänkte jag göra, som du skrev, rida utan nosgrimma. Att jag inte har tänkt på det förut ha ha
 
Sv: vanliga problem..?

Är hästen alltså orolig i munnen så den "leker" med tungan, eller bara slänger den ut tungan och låter den hänga där?

Är hästen orolig så är det förs och fräsmt sin egen hand man bör se över.
Man kan ju även testa att byta bett, och spänna betten annorlunda. Testa varje sak flera dagar i rad, så du inte ger upp bara för att det verkar dåligt en dag.

Jag tror egentligen inte att nosgrimman i sig är problemet, utan det är nog i andra ändar man ska kolla först och främst..
 
Sv: vanliga problem..?

Jag har kollat upp detta ett bra tag och han är inte orolig på något vis, utan beter sig som han brukar göra. Han är mer bara.. hm.. rastlös! Detta trodde min fd. tränare också var felet men får se vad min nye säger. När jag red förut så fick jag råd om att jag skulle rida mer varje steg och så fort han började skulle jag bara ignorera det och han sa att detta var ungefär samma sak som att hästen drar ner huvudet under ridningen och när jag fortsätte rida mer och mer så gav han upp med detta. Alltså när han koncentrerade sig riktigt ordentligt så funkade det :)

som jag skrev innan, mest fundering från min sida!
 
Sv: vanliga problem..?

Fast jag menar orolig i munnen. Om hästen håller på och "fipplar" med bettet eller tungan så är den ju orolig i munnen.
 
Sv: vanliga problem..?

Som jag skrev, han är inte orolig på något vis. Din teori håller inte för min del :)
 
Sv: vanliga problem..?

Men Vita_N (rätta mig om jag har fel) menar nog: Hänger tungan rakt ner och bara hänger och slänger avslappnat eller åker den runt, fram och tillbaka, upp och ner osv.

Prova som sagt andra bett/nosgrimmor, ett tips också är att höja upp bettet lite mer i munnen, vissa hästar gillar inte när det kommer för långt ner. Skit i gamla "regler" om 2 veck i mungipan osv, prova dig fram så märker du hur din häst vill ha det.
 
Sv: vanliga problem..?

Jo, jag förstod vad hon menade :) absolut, det gör jag :)

Men du har ju inte svarat på det :p

Du säger bara att den "inte är orolig", men du säger inte på vilket sätt den håller på med tungan.
Som sagt, om hästen håller på och trixar och har sig med tungan, då ÄR den orolig i munnen.
Om den bara slänger ut tungan och låter den hänga kan det vara något annat, och sådana saker är nästan svårare att få bort.

Vi hade en häst som slängde ut tungan på sidan av ren vana. Hon blev väldigt sur om man hindrade henne från att göra det ;)
 
Sv: vanliga problem..?

100 % av de hästar jag kommit i kontakt med som har tungan utanför munnen har haft ryggrelaterat strul. Somliga lättare (som med hjälp av ET blivit helt bra och slutat med tungan utanför), andra svårare vilket krävt veterinärvård. Inga av dem har uppvisat sedvanlig ryggömhet, utan haft låsningar och andra problem i just ryggen.

Har du en bra ET du kan ta ut?
 
Sv: vanliga problem..?

Min häst höll också på så. Jag testade andra bett, nosgrimma, kollade tänder och bytte även till hackamore. Men det var helt enkelt en liten ticks han hade - han höll på så med tungan även med hackamoren. Han gjorde så när vi började arbeta mer och samla och göra övningar - hans sätt att tänka helt enkelt.

Testa och se om din häst reagerar lika på hackamore? Din häst kanske har en liten ticks han också?
 
Sv: vanliga problem..?

Yes och det är likadant där. Fast är endast när han inte koncenterar sig lika mycket, där också.

Lovisa - Ja, det har jag och han är ser bra ut. Inget trassel med ryggen eller liknande :)
 
Sv: vanliga problem..?

Leker han med tungan eller hänger den bara där? En av kusarna i stallet har tappat flera tänder på ena sidan munnen så tungan skymtar alltid när han har bett i munnen. Jag trodde länge att ryttaren var tokig som inte kollade upp sin häst - tills jag tittade ordentligt på hästen och fick mig en tankeställare. :o
 
Sv: vanliga problem..?

Inga tänder tappade.. Hade ut en veterinär med tandläkar exam tagen i Usa, detta var i samband med att han fyllde 5 :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 184
Senast: Fazeem
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 769
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp