Bukefalos 28 år!

vansinnet vs bröstbölden? (långt)

V

vansinnet

Nu vänder jag mig till alla kära bukeföräldrar med mitt gnäll istället, eftersom alla närvarande (dvs Nikki) har tröttnat på mig och somnat ifrån vår diskussion.

För ungefär 4 veckor sedan red jag dressyrkurs i två dagar. Efteråt fick jag väldigt ont i ena bröstet och det blev svullet. Eller, som i muskeln ovanför. (Ni vet, den man kan få träningsvärk i ibland när man har ridit)
Hursomhelst så trodde jag att jag kanske hade fått ngn bristning i muskelfästet eller ngt eftersom jag har hysteriskt stora bröst och eftersom jag satt ner i traven hela tiden.
Jag är ju ingen läkare, så det var min gissning.

Efter några dagar gick svullnaden ner litegrann men kom sen tillbaka igen. Jag tänkte att det kanske var mjölkstockning ändå. Har haft det en gång förut och dethär kändes inte likadant, men vad vet man?

Så jag satte igång och masserade knölen (ja, för nu hade det blivit en knöl!), duschade varmt, låg med värmedyna på, pumpade ur bröstet så det blev helt tomt, men inget hjälpte..

Ringde sjukan men dom hade såklart inga tider. Dom sa att jag förmodligen hade mjölkstockning och att jag skulle fortsätta pumpa ur och hålla varmt.

Förra veckan, då det gått tre veckor, ringde jag akut och sa att nu jäklar måste jag få komma in för det gör ont! (Och om jag tycker att de gör ont, så gör det ONT!)

Så jag fick komma in akut och en läkaren klämde mig på tuttarna i 5 minuter, sa att det var mjölkstockning, tog mina 100 kronor och skickade hem mig med ett recept på en nässpray som skulle få mjölken att rinna till bättre.

Nu har jag gjort allt som står i min makt, men inget hjälper. Svullnaden har blivit större och huden är alldeles röd omkring knölen.
Det gör hiskeligt ont också.

Så igår var jag med Nikki på BVC, och där blev det minsann fart på dom när dom såg mig. Dom tror att jag kanske har en bröstböld :eek: och imorgon ska jag få komma tillbaka. Förmodligen blir det antibiotika-kur och om det är en bröstböld så misstänker jag att man måste tömma den eller ngt? :confused:

Ja, så nu vet ni hur jag har det.
Måste säga att jag är måttligt less på att ha ont, och måttligt less på att försöka förklara för alla på sjukstugan att det "nog inte är mjölkstockning".

Någon som varit med om liknande?
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Jag hade ganska ont i brösten & det var väl mjölkstockning så sköterskan på bvc sa att jag skulle massera brösten, det funkade.Jag vet inte om jag hade en speciell knöl, tyckte mest det var knöligt överallt;)men testa!
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Har gnällig bebis i famnen. Ska skriva så fort jag hinner. Jag har ju som du kanske minns gjort det där några gånger nu...
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Jag har aldrig haft bröstböld men en god vän hade ett antal (som fick tömmas) under sin rel. korta amningsperiod. Hon blev tyvärr inte bra förrän efter hon slutade amma. Med sitt andra barn började samma besvär men då tvingade hon till sig medicin redan när det började ömma och hon har hittills lyckats klara sig från bölder.
Jag håller tummarna för att det kommer att lösa sig och att det bara är en engångsföreteelse!
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Usch vad jobbigt det lät. Jag hoppas verkligen att jag blir av med skiten och att den inte kommer tillbaka.
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Jahapp, i går var man till doktorn igen då.
Jag var måttligt irriterad över att jag bara hade blivit hemskickad med ett nonchalant "Det är mjölkstockning" trots mina protester och jag blev inte mindre irriterad när läkaren som tittade på mig igår konstaterade att det förmodligen var en bröstböld och skickade mig akut till lasarettet i Lycksele (12 mil bort).

Väl där försökte dom punktera bölden, men den var för hård så det gick inte. Fick penicillin istället och fick stanna över natten.
Idag gjorde dom ett ultraljud och såg att det inte var så mycket vätska i bölden.

Så jag fick ett recept på mer penicillin och fick åka hem. Ska tillbaka på torsdag och kolla om det har blivit någon förändring.

Trött man blir..
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Jo så här skulle jag skriva från början att så URDÅLIGT att du inte fått hjälp direkt!

Jag har ju fått akuttid direkt jag sagt att jag har fått mjölkstockning och de har tagit sänkan och bakterieodling direkt. (Tre olika ställen har jag varit på)

En gång fick jag Kåvepenin och det var helt värdelöst, jag fick tillbaka infektionen bara efter några dagar. Sen har jag haft mycket feber också. Har du haft feber?

Ja alla knep för att massera och tömma kan du ju redan... Men sprayen har verkligen hjälpt mig för att förhindra ny uppkomst av mjölkstockning. Den var verkligen toppen!

Ja sen kom det ju faktiskt var ur mitt bröst till slut *uck* Jag har dock inte behövt tömma någon varböld...

Jo så här sa en läkare till mig att är det hårt så vet man att det iaf inte blivit någon bröstböld, men har knölen mjuknat så kan det vara varfyllt...
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Helt otroligt att du kunnat gå med bröstböld så länge! Det ska ju göra jävlulskt ont, har jag hört. Pratade med en tjej som hade det, och hon fick operera bort den. (Det kanske är det som kallas punktera?) Hon blev så avskräckt av smärtan att han helt avstod från att amma sitt andra barn.

Tycker verkligen synd om dig!
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Jag har heller inte haft så där jätteont faktiskt... Bara ömmat lite. Men sänka över 120 (är det normalt vid infektion?) och hög feber. Det är ju febern som tagit knäcken på mig, annars hade jag kunnat vänta på att det gick över av sig själv... Men misstänker man bröstböld så tror jag att man ska söka hjälp direkt så att det inte blir något värre. Ja jag hade kunnat vänta ut febern också om jag inte hade småbarn ;)
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Ja sjukvården här är verkligen under all kritik. :mad:

Nog har jag tyckt att det har gjort ont och så men jag tänker alltid att "det lär ju kunna vara värre".
Jag har alltid varit väldigt tålig mot smärta och dragit mig in i det längsta för att gnälla. Men nu jäklar jag jag då bestämt mig för att bli en riktig gnällspik och springa till doktorn för minsta lilla, då kanske man kan få hjälp i tid iallafall.. ;)

Nu känns det som att bölden har mjuknat lite, så antingen kanske den håller på att försvinna eller så håller den på att "mogna" och då får vi väl förmodligen tömma den på torsdag.
Jag truntar i vilket, bara den försvinner tillslut.

Ja dessa bröst.. *suck*
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Glömde svara på..

Jag har inte haft feber tidigare tror jag (har då inte kännts så) men i torsdagskväll kände jag mig riktigt, riktigt hängig. Innan dess har jag knallat på som vanligt.
På fredagen hade jag 37,9 när jag var på sjukan.
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Ja fy det gör så ruskigt ont.
Förutom det som du har gjort se över din BH.
Om jag hade fel BH eller en HB som satt fel så klämde den igen mjölkgångarna så att det blev först stockning och sedan böld.
Jag fick hög feber men lyckades massera loss bölden den naturliga vägen ändå.
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

Ja, jag måste ändå göra ett nytt BH-inköp då E-kupa inte räcker till längre :mad:

Vet inte hur man ska kunna "spänna fast" dom ordentligt :D
 
Sv: vansinnet vs bröstbölden? (långt)

visst är det roligt att man måste åka ända till lycksele för att komma sig på ett sjukhus haha! Bor själv i åsele så jag vet hur det är..

Har varken tips eller erfarenheter att komma med, men jag hoppas att det blir bra iaf:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 947
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Thrillie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag tror inte att en utländsk läkare behöver vara sämre än en svensk. MEN jag tycker helt ärligt att jag som patient ska förstå vad...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
17 949
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp