Bukefalos 28 år!

Var bajsar era hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har fått kritik för att mina hästar bajsar för nära utfodringsplatserna.
Det skall visst vara ett tecken på att hästarnas naturliga beteende har blivit stört.

Jag gissar att de bajsar där de råkar stå även om de äter eller vaktar utfodringsplatsen.
Hästarna går i grupphållen lösdrift.

Så var bajsar era hästar?
Och varför?
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Bajsar de bara NÄRA så är det väl inget att orda om? däremot om höt ligger på marken o de bajsar i så är det ju lite synd. Jag tror inte min häst skulle gå undan för att bajsa, särskilt inte då han oxå vaktar maten.
Däremot är han mkt renlig i boxen, bajsar alltid på samma ställe så det blir en enkel hög att mocka ur.
har haft hästar i stallet som bajsat i krubban....

Vad är deras naturliga beteende isåfall när de bajsar ute?
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Mina hästar bajsar där de står för tillfället så ja de bajsar nära utfodringsplatserna. Tittar man på dom på sommaren gör de i stort sett likadant, alltså lägger en hög där de råkar stå samtidigt som de äter
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Den ena är jätterenlig och bajsar till 99% på samma ställe i boxen, alltid på samma ställe långt från där fodret ges. Kissar gör han också på exakt samma ställe varje dag.

Den andra är inte lika renlig, men gör sina behov långt från fodret.

Varför vet jag inte, det är inte jag som uppfostrat dessa hästar.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Har du fått kritik för det :eek:...men herregud det kan väl du inte rå för vad dina hästar bajsar någonstans.....

Dom skiter väl var som helst när dom skitnödiga :cool:.....
En del hästar bajsar på bestämda platser och del bajsar ner hela boxen...och i krubban.
Jag har haft både -och -hästar.....en del har grisat och en del har haft bestämda platser.......

Men det är lagom kul när dom har lagt en hög i krubban :mad:......
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Här finns det inget bajs vid matplatserna, de har vissa stråk dit de går för att bajsa.

När min häst kom kunde hon bajsa lite varsomhelst men hon måste snabbt blivit upplärd av vår valack för efter någon månad gjorde hon likadant som han.

Det är samma i boxarna, de bajsar så långt ifrån maten de kan längst bak och likadant där, när min kom bajsade hon överallt men slutade med det.

I sommarhagarna gör de likadant, bajsar i vissa stråk där de aldrig äter.

Jag vet inte om det är ett stört beteende, det låter lite hårt, jag tänker mer att de aldrig har lärt sig att man inte bajsar nära maten.

Jag har sett alla möjliga olika sätt och jag vet ju att det är bra om de inte bajsar där de äter med tanke på parasit trycket. Men kanske har det med ihopsättningen av flocken att göra? Jag har mest sett unghästar eller flockar där de har gått ihop sedan unghäst tiden som har bajsat vid maten.

Flockar med blandade åldrar med omsättning har jag inte sett göra det.
Men då gäller det ju också att den som har lärt sig att inte bajsa vid maten är tillräckligt ranghög för att de andra ska ta efter.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

I boxen bajsar min häst i en hörna. Lägger alla sina högar på samma ställe (bajsberg? :p), höet ligger i andra änden av boxen så han är inte i närheten av fodret.

I hagen är det ingen som bajsar precis där de står och äter. De får höet i ett stort traktordäck och närmsta bajshögen brukar ligga sådär en sex-sju meter bort. Har fri tillgång till halm i ett skjul också och där är ytterst sällan bajshögar i skjulet.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

vi har våra på lösdrift o just nu skits det mest i lösdriften och utanför mot höhäcken, dock inte helt inpå men ca 3m ifrån..
 
Sv: Var bajsar era hästar?

hahaha, vem gav dig kritik for bajshogar?? LOL roligaste den har morgonen...

Tala du om for de som klagar de ar valkomna att komma och tomma Bajspasarna som du kommer att ha pa dina pallar. 5 ggr om dagen skall de tommas.. Da far vi se om det blir klago mal....

Jag har en som lamnar en hog framfor dorren varje morgon, sa jag far skotta ivag den innan hast gar ut eller han har shit i fotterna. Fjordingen kissar overallt, de andra tva har bajshogar i motsatt horn fran foder. Sen tar de ho och tacker over med... eller graver ner i spanen...Ute har alla hastar en rutin att nar de har atit klart och det ar lite ho kvar pa marken lamnar de en hog pa toppen. Just sa att ingen annan ska komma och ata DERAS ho....
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Jag har mest sett unghästar eller flockar där de har gått ihop sedan unghäst tiden som har bajsat vid maten.

Flockarna är gamla och utan omsättning.
Och består av föräldrar med vuxna barn.

Mitt mest ranghöga sto gillar att märka ut maten med sin bajshög.
Så det är nog den mest sannolika förklaringen.

Det är som att spotta i glaset för att ingen annan skall dricka det.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

I hagen så går ofta hästarna iväg en liten bit för att bajsa, oftast bajsar det på mer eller mindre samma ställe. (detta gäller om jag lagt ut hö i hagen, de undviker oftast att skita vid höet) Annars tycker jag mest de skiter där de står, men tänker man efter så ligger nog det mesta skiten inom en viss radie..
 
Sv: Var bajsar era hästar?

KL

Våra hästar (flera olika flockar), har olika beteenden i sommarhagarna och i vinterhagarna :confused:

i sommarhagarna bajsar de bara på utvalda platser.
I vinterhagarna är de inte lika noga.

jag tror dels det varierar mellan individer, men sen tycker jag också mig ha sett att ju mer mat det finns, desto slarvigare blir de...... dvs har de gott om mat, tex fri tillgång, så skiter de överallt och bryr sig inte.

dock borde det ju isåfall vara samma i sommarhagarna - men det är det inte.....:crazy:
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Min häst bajsar alltid, både i box och hage, så långt bort från maten som möjligt och har alltid gjort det. Antagligen för att hon inte vill ha skit i maten.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Flockarna är gamla och utan omsättning.
Och består av föräldrar med vuxna barn.

Mitt mest ranghöga sto gillar att märka ut maten med sin bajshög.
Så det är nog den mest sannolika förklaringen.

Det är som att spotta i glaset för att ingen annan skall dricka det.

Precis så gjorde min när hon kom! (är din häst min häst´s okända mamma:eek:;)) Det var helt hopplöst att få henne att äta inne för hon åt ju inte hö´t som hon hade bajsat i och jag var livrädd att hon skulle få kolik.

Jag löste det så att hon tillfälligt fick hö i hönät, jag gillar egentligen inte det men i det här fallet var det pest eller kolera. Hon kan fortfarande bajsa på hö´t om hon tycker att hon får för mycket mat inne men aldrig ute längre.

Jag hade en fundering på just det som du skriver, att hon ville visa att det var hennes mat eftersom hon var väldigt mager när hon kom och att det försvann för att hon här får fritillgång. Jag funderade ju också på om det var valacken som lärde henne och eftersom du skriver att dina hästar gör så måste jag bara fråga om de har fritillgång? eller är det bara ett beteende stoet har som hon aldrig har lärt sig att sluta med för det behövs ju inte längre?! *funderar*

Eftersom din flock består av släktskap kan jag ju ha rätt i min teori att de bara aldrig har lärt sig att man inte skiter där man äter.
Äter de hö´t sedan?

Våra höhäckar flyttas ju då och då så att det inte ska bli upptrampat runt dem och jag har provat att ställa dem där det precis har blivit mockat och då skiter de inte där längre.

Det är faktiskt väldigt intressant det här för nog visar hästarna sitt revir genom att bajsa, frågan är ju bara varför vissa väljer att äta där de skiter? I ditt fall visar ju stoet sitt revir genom att göra så och jag hade nog reagerat mer om hästarna bara sket där de var av "lathet". Då handlar det nog oftast om hästar som aldrig har fått lära sig att bli häst.

Det jag står frågande inför är inte att de skiter på maten, det är ju normalt revirbeteende, det jag funderar på är varför de fortsätter om de inte får någon ny mat på andra ställen och att de då väljer att äta maten fast det är skit på den. I det vilda hade ju aldrig den situationen uppstått eftersom ingen kan skita överallt så därför finns nog inte orsak och verkan tanken hos hästar och det kan ju vara därför de fortsätter.
Frågan är ju vad som skulle hända om man släppte in en ranghög häst som inte skiter på maten, skulle den strax skita på maten med eller skulle den lära övriga att inte göra det?
 
Sv: Var bajsar era hästar?

vart finns det att läsa om att hästar skulle skita för att märka revir? aldrig hört det tidigare, för detta djur, dvs häst.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Mina går alltid iväg för att bajsa, även i den mindre vinterhagen. Lämnar maten, går iväg, bajsar, går tillbaka och fortsätter att äta. I boxarna så bajsas det så långt bort det går. Är maten slut frampå morgonkvisten kan en hög läggas i närheten av där maten legat men aldrig bajs där om det finns mat. Unghästen kan slarva lite i boxen men aldrig ute. Sommarhagarna har de självklart sina bajsplatser i.

Så enligt mina erfarenheter och kunskaper om hur hästar beter sig naturligt så har de sina toalettplatser om bara nog utrymme finns. Visst "olyckor" sker men i det stora hela så står de inte och äter och bajsar på samma ställe, om de kan välja.
 
Sv: Var bajsar era hästar?

Mina är väldigt renliga i hagen. Dem skulle aldrig skita i närheten av maten eller matplatsen. Och 3 gånger av 4 går de till något av toalettställena och bajsar. Dem äter aldrig på toalettställena heller.

Däremot om dem får för liten hageså bajsar dem överallt och då blir de bajs ända fram till maten så kanske har du för små hagar om du har hästar som bajsar överallt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp