Bukefalos 28 år!

Var leta efter varmblod

Lella

Trådstartare
Min ponny börjar småningom bli till åren och jag har börjat se efter en eftergångare till honom. Nu efter lite tänkas har jag har bestämt mig att det blir ett varmblod, men var ska jag börja leta? Har sett i olika annonser men alla saluhästar är minst 30 mil borta. Bör jag då fråga någon travtränare i trakten om han/hon vet om någon häst som inte duger till travet? Är nämligen ute efter ett rejält omskolningsprojekt, då jag ridit in ett antal ponnyer och tagit mig an min egen (som dumpades hos mig som totalt oridbar). Nu vill jag ha något lite svårare och mer krävande. Så var tipsar ni att jag ska leta?
 
Sv: Var leta efter varmblod

Jag hade en diskussion med min veterinär när jag var in med ett varmblod som jag fick förra året. Hon var 4 år, mellan 2-3 gradigt halt på tre ben... pålagringar... hade aldrig kommit till start.

För mig var det viktigt med en ung häst, men vet. sa en klok sak... att de unga hästar som inte kommer till start kanske inte är något för ridning heller då det oftast finns ngt fysiskt fel som hindrat dem på travet.

Hon tyckte att jag skulle kontakta henne nästa gång jag letade häst och då få en som kanske gått på travet ett tag, är bevisat hållbar men kanske inte har löphuvud... Så att prata med en veterinär eller klinik kan ju vara en idé. Många travhästägare drar ju sig, helt förståerligt, för att sälja sina som ridhästar - vill ju inte att de ska hamna i fel händer. Men min vet. var iaf villig att "förmedla" hästar på det sättet.

Men det är en supertrevlig ras att ha som projekt, och man lär sig jättemycket... de jag har träffat på har varit arbetsvilliga, väluppfostrade och väldigt trevliga som ridhästar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 246
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 341
Senast: Jenny
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 611
Senast: zolan
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kyltäcke/ kylfilt
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp