Bukefalos 28 år!

Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

L

liten82

Fast jag hunnit ha en del valpar hemma så glömmer man lätt hur jobbiga de kan vara..
Fast lilla Eira har nog tagit hem priset för mest energiska och företagssamma valp :crazy:

Hon har endast varit hemma i två dagar men är redan 200% hemmastadd.
Hon äter, busar, busar, busar, bits och tuggar.. och sover, men inte ofta!
Hon har sett ut min soffa (som kostade massor och endast är 3 veckor gammal) som sin favorit-tuggleksak, jag tror att jag bänt lös hennes små krokodiltänder från den närmare 100ggr.
Först försökte jag med att bara ta lös henne och ge henne nåt annat att tugga på, vilket resluterade i att det tog ungeför 1sek för henne att sitta fast i soffan igen.
Jag sa åt på skarpen, vilket resulterade i att hon började skälla, bita mej i händerna varpå hon sedan högg tag i soffan igen.

(hon riktigt hänger i soffan och låter som en tasmansk pungdjävul) :eek:

Sedan brukar ju små valpar vara lite försiktiga med att gå långt när de är ute lösa= INTE Eira.
Hon springer långt, långt, struntar i att jag "tjoar" för att hon ska komma, och springer jag åt andra hållet så hon inte ser mej så struntar väl hon i det.
Så nu är det lina på som gäller om vi inte är mitt ute i skogen där vi inte kan få möte.
Igår mötte vi för första gången andra hundar, 2 finnspetsar som skällde ut henne ordentligt.
Hon gömde sej bakom mina ben i ca 1sek, sedan hoppade hon fram i kopplet och skällde tillbaka :eek:

Hon är bara 8veckor+ 3dagar.. Normalt brukar det ju ta några dagar innan valpen är börjar ta för sej på riktigt, heeeemska tanke om hon blir tokigare än vad hon är ?!?!?!


Måste tillägga att det positiva med att hon är så cool är att det inte alls är nåt problem för mej att ta med mej Midas på promenad, hon lägger sej och sover när hon blir ensam i lägenheten, struntar fullständigt i att vi går ut...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Låter skojigt:rofl:
För att rädda soffan så kan du prova att spreja ättika på den.
Luktar illa som fan men brukar få den mest ihärdiga valp att låta bli.
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Låter skojigt:rofl:
För att rädda soffan så kan du prova att spreja ättika på den.
Luktar illa som fan men brukar få den mest ihärdiga valp att låta bli.


Jo, de är skojj att hon verkar ha en hel del drivkraft, men ibland blir jag bara alldeles matt och funderar på hur fasiken det ska bli ordning på de lilla odjuret :eek:
Men ättika, tro du inte att de kan förstöra tyget på soffan?
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Det har jag aldrig märkt iaf.
Det är ju färglöst så jag har aldrig varit med om att det blivit fläckar.
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Och om ett halvår står det i en tråd att idag har jag köpt en ny soffa :angel:... retas lite ;)
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Det har jag aldrig märkt iaf.
Det är ju färglöst så jag har aldrig varit med om att det blivit fläckar.

Okej.. Men jag kan ju prova he lite bakom soffan för å va helt säker, jag är rädd om nysoffan :D

Hm.. "he lite bakom.." "He" är väl inget ord ju.. Norrländska :D
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Och om ett halvår står det i en tråd att idag har jag köpt en ny soffa :angel:... retas lite ;)

haha, ja, kanske de :D
Fast snarare då att jag lagar soffan med kelpievalp :devil:
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Sedan brukar ju små valpar vara lite försiktiga med att gå långt när de är ute lösa= INTE Eira.
Hon springer långt, långt, struntar i att jag "tjoar" för att hon ska komma, och springer jag åt andra hållet så hon inte ser mej så struntar väl hon i det.
Så nu är det lina på som gäller om vi inte är mitt ute i skogen där vi inte kan få möte.

:rofl: förlåt att jag skrattar, men hela din beskrivning av hur vovven beteer sig är störtskön :rofl:

Gällande de du skrev om att hon inte bryr sig om hon blir ensam kvar ute i skogen. Så länge stt du ropar på henne så vet hon ju åt vilket håll du är på väg vilket gör att en tuff liten hund som hon verkar vara har full koll på var hon har dig.
Mitt förslag är att du ropar på henne så lite som möjligt. Inkallning kan du köra speciell träning med och ha henne i koppel där du vet att hon inte kommer att bry sig om dig. Ta sedan med dig den lilla valpen ut i skogen där du vet att du har gott om plats och börja sedan gå. Säg inte ett ljud, men var ändå på ett sådant ställe så att DU har koll på var valpen befinner sig. Ropa inte på henne överhuvudtaget. Hon skall följa dig. Klättra gärna upp i ett träd för där hittar hon dig garranterat inte. En lite äldre hund som fått rutin kan hitta dig även där men inte en liten valp om du sitter tyst och stilla. Kan ta ett tag innan du får reaktion från henne. Hon kommer att bli väldigt orolig när hon kommer på att du är helt borta. Låt henne vara orolig och springa och leta ett tag. Sedan kan du ge dig till känna.

Detta fungerar när hunden är liten och inte hunnit bygga upp allt för mycket självförtroende. Ha sedan detta som princip ett tag att du säger inget till henne när du har henne lös i skogen. Utan du går bara. Rätt snabbt lär hon sig att hon måste hålla koll på dig för att du är ju kraftigt oberäknelig och kan lätt försvinna annars :D
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Kamplusten är det iaf inget fel på....
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/Eira/DSCF0230.jpg

Med lekfarbror Midas :D
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/Eira/DSCF0235.jpg

Så här söt är hon de gånger hon faktiskt sover :angel:
DSCF0224.jpg
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

:rofl: förlåt att jag skrattar, men hela din beskrivning av hur vovven beteer sig är störtskön :rofl:

Gällande de du skrev om att hon inte bryr sig om hon blir ensam kvar ute i skogen. Så länge stt du ropar på henne så vet hon ju åt vilket håll du är på väg vilket gör att en tuff liten hund som hon verkar vara har full koll på var hon har dig.
Mitt förslag är att du ropar på henne så lite som möjligt. Inkallning kan du köra speciell träning med och ha henne i koppel där du vet att hon inte kommer att bry sig om dig. Ta sedan med dig den lilla valpen ut i skogen där du vet att du har gott om plats och börja sedan gå. Säg inte ett ljud, men var ändå på ett sådant ställe så att DU har koll på var valpen befinner sig. Ropa inte på henne överhuvudtaget. Hon skall följa dig. Klättra gärna upp i ett träd för där hittar hon dig garranterat inte. En lite äldre hund som fått rutin kan hitta dig även där men inte en liten valp om du sitter tyst och stilla. Kan ta ett tag innan du får reaktion från henne. Hon kommer att bli väldigt orolig när hon kommer på att du är helt borta. Låt henne vara orolig och springa och leta ett tag. Sedan kan du ge dig till känna.

Detta fungerar när hunden är liten och inte hunnit bygga upp allt för mycket självförtroende. Ha sedan detta som princip ett tag att du säger inget till henne när du har henne lös i skogen. Utan du går bara. Rätt snabbt lär hon sig att hon måste hålla koll på dig för att du är ju kraftigt oberäknelig och kan lätt försvinna annars :D

Haha, ja, egentligen skulle ja filma henne när hon är "in action", tokig är bara förnamnet :D
Jo, jag måste nog göra så. Fick göra så med min Rottis när hon var valp och det fungerade bra med henne!
Men som sagt, bäst att passa på innan hon blir ännu mer självsäker.. Då lär jag väl få spendera min tid till att söka henne över halva stan :eek:
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Låter precis som Selma :D Kan glädja dig med att hon blev bättre o bättre ju äldre hon blev. :D
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Låter precis som Selma :D Kan glädja dig med att hon blev bättre o bättre ju äldre hon blev. :D

Det lät bra, hoppas att Eira också lugnar sej med tiden!
Tills dess får jag gömma min soffa under en mängd filtar, använda fodrade byxor (biter tag i byxorna/benen och kampar för glatta livet), sätta en korg på dörren där posten ramlar ner (hon tror att det levereras leksaker genom brevinkastet), tejpa undan alla kablar och sätta fast täcket i sängen så jag slipper vakna och frysa för att Eira bestämt sej för att leka drakamp med det :D
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Det kanske inte var det smartaste greppet att köpa ny soffa några veckor innan valpköp?;) Otroligt gullig valp!
 
Sv: Var Midas,Sadie, Bailey och Lattis så galna??

Det kanske inte var det smartaste greppet att köpa ny soffa några veckor innan valpköp?;) Otroligt gullig valp!

Nää, det kan jag inte annat än hålla med om! Men ja beställde soffan för ca 2 mån sedan, och de va innan jag fick veta att det fanns en otingad tik till mej :crazy:
Jag tänkte ställa ut nya soffan i förrådet, men den fick inte plats, så nu är den istället täckt med en hel drös filtar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp