Bukefalos 28 år!

Vårallergi på katt

DarkInNight

Trådstartare
Mina föräldrars katt drabbas varje år av klåda kring huvudet, främst framför öron, runt halsen och så. Även benen och magen kliar. Hon är mkt orolig och det märks av att hon är irriterad.

Har provat många olika salvor (inkl kortisonsalva) och olika sorters mat men varje vår dyker problemen upp igen.
Kortisonspruta och b-vitaminspruta hjälper.
Veterinären vet inte vad det beror på, men fortsätter ge kortisonspruta eftersom det hjälper. Sen efter sprutan mår katten fint fram tills nästa vår.

Så nu är det dags igen, stackars missen kliar sig och vi ska ringa veterinären, men jag tänkte kolla om någon på Buke har erfarenhet av något liknande?
Det skulle ju vara trevligt att komma åt grundorsaken istället för att behandla symtomen varje vår.
 
Sv: Vårallergi på katt

Jamen det är väl en vanlig typ pollenallergi antagligen? Vill man lägga pengar på det kan man ju göra pricktest, men det är inte alltid de är tillförlitliga.
Enklast är väl om vet kan skriva ut lite kortisontabletter som man kan ge där på vårkanten, enkel och bra lösning tänker jag.
 
Sv: Vårallergi på katt

Alltså, det finns till hund i alla fall, kan ju inte tänka mig att man inte skulle kunna ge det till katt också.
Katter kanske är krångligare att ge tabletter iofs...
 
Sv: Vårallergi på katt

Har samma problem med min hona.
Klåda varje vår och just vid huvud/öron och böjleder på ben och tassar.:(
Kortisontabletter hjälper, finns till katt med.
Jag ger typ 1/4 tablett och det är 100 i burken som kostar sisådär en till två hundra. :). Men du behöver recept från din Vet.
För att lindra ev. små sår som blir har jag på ren Aloe Vera. Det gör ju inge om hon slickar i sig den och det på skyndar läkningen. :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 148
Senast: mollyphlox
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 661
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 935
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp