Bukefalos 28 år!

Våran idé om Häst Taxi!!

D

Diana_F84

:idea:

Jag och min make, mestadels maken har funderat ihop en väldigt rolig och på papperet lönsam idé. Jag tänkte ni kunde komma med synpunkter, har ni sett liknande företagare och skulle ni kunna tänka er att köpa denna tjänst??

Idéen är att ha en 2hästars lastbil och den(min make) hämtar din häst på stallbacken och kör dit du vill. En fast framkörningsavgift och sen miltaxa. Chaffören kan även lasta hästen mot en avgift per påbörjad halvtimme som lastningen tar. Vid väntetid om hästen ska resa tillbaka erbjuds också en fast kostnad per påbörjad halvtimma.
En person per häst åker givetvis med kostnadsfritt och kanske lite fika kan ingå på vägen :D

Tänkbara kunder är, privatpersoner som köper eller säljer häst, amatörtränare inom trav eller galopp, veterinärbesök (även på jourtid) och de som verksamma inom ridsport(ridskolor, gymnasium och andra företagare).

Chaffören kommer att ha alla tillstånd, ansvarsförsäkring och säkerhetsanordning i splitterny 2hästars hästlastbil. Plats för utrustning och mindre partifoder finns i lastbilen. Även plats för sulky givetvis. Chaffören är hästkunnig och en bra och ostraffad chafför sedan innan.



Vi bollar givetvis med vad det kan tänkas kosta. Som det ser ut nu så kan vi ge ett exempel.


Anna ska ta sin häst från Ronneby till ATG kliniken i Tingsryd men hon har ingen som kan köra åt henne!! Hon bokar då Häst Taxin :p

Framkörningsavgift = 125kr

Miltaxa: 75kr 3 första milen resterande 55kr per mil
Ronneby Tingsryd tur och retur 11mil = 665kr

Väntetid: 100kr per påbörjad halvtimme: Vid ATG kliniken 1h = 200kr

Anna får betala 990kr + moms (1237,50kr)för denna resan.



Vad tror ni?? Skulle ni kunna tänka er att det finns ett behov av en sådan verksamhet?? Skulle ni anlita en Häst Taxi vid behov?


Vill jättegärna ha en massa input från er!! Skriv skriv skriv
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det verkar superbra!!

Kan ni lämna av på tävling/träning och komma och hämta igen samma dag fast senare?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja det har vi också tänkt på, givetvis!! Alla tänkbara varianter och man kan ju erbjuda offerter som passar just den kunden då.

Vad kul att du gillade ideén!!:D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tycker att idé är superbra!

Jag hade lätt tänkt mig att anlita någon för dessa tjänster.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Hejsan. Maken här. Trevligt att få 2 bra svar hittils. Vi é en liten bit kvar men det lutar redan åt att Jag ska dra igång det här i södra sverige mest då hemma i Blekinge.

Transporter till olika Djursjukhus ska vi med utföra. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tycker att idé är superbra!

Jag hade lätt tänkt mig att anlita någon för dessa tjänster.


Trevlig :) Tack för en bra feedback. En transport till Västerås va inte så dyrt det heller. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

De flesta transportörer jag använde när jag bodde utomlands hade just denna service. De hämtade hemma, körde till tävling, hämtade där på utsatt tid eller stannade kvar och körde hem. Fanns tillgång till allt från 2 hästars till större hästbussar. Ett alldeles utmärkt system.

En transportör (dock inte en jag använde) kunde även tillhandahålla tjänsten att vara hästskötare på tävling.

Detta var folk som gjorde allt från lokala transporter till internationella dito.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Nu tänkte ja inte på vart ni bor nånstans, men i sthlm finns det iaf en häst taxi o ja tror dom e billigare än erat pris....tyvärr :crazy:
Men annars e det en jättebra idé missförstå mig inte, men tänk på priserna bara
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Härlig idé! Den ska ni satsa på. Finns transportfirmor här i Finland som hämtar hem hästar från Svergie om ngn köper där. Enkelt att ha ngn att hämta om man inte vill bila ner till södra Sverige.^^
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Hehe, jag kan väl få extra pris?
Eller jag kanske stjäl eran idé! :devil:

Skämt å sido.
Idén är riktigt bra till alla de som inte har körkort, inte tillgång till transport eller bil men ändå behöver det. Det kanske inte är alltid man har någon som kan ställa upp.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

bra ide :)
härligt med nytänkande!

hoppas det kommer fungera för er


(sj skulle jag tyvärr inte ha råd att anlita er, men tror att kanske t.ex travtränare skulle tycka det var bra om de har fullt upp och vill få hästen körd till träning/lopp. Eller den som inte har körkort/bil/släp, för dem är det ju ändock "billigt" om man jämför hur mkt det kostar att äga bil och släp).
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

De flesta transportörer jag använde när jag bodde utomlands hade just denna service. De hämtade hemma, körde till tävling, hämtade där på utsatt tid eller stannade kvar och körde hem. Fanns tillgång till allt från 2 hästars till större hästbussar. Ett alldeles utmärkt system.

En transportör (dock inte en jag använde) kunde även tillhandahålla tjänsten att vara hästskötare på tävling.

Detta var folk som gjorde allt från lokala transporter till internationella dito.


Oki vi kommer ha en lastbil för 2 hästar. Vi ska oxå ha olika tjänster som dom större men just nu kollar vi efterfågan. :) Det verka vara en bra idé vi ha på gång då ju. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

bra ide :)
härligt med nytänkande!

hoppas det kommer fungera för er


(sj skulle jag tyvärr inte ha råd att anlita er, men tror att kanske t.ex travtränare skulle tycka det var bra om de har fullt upp och vill få hästen körd till träning/lopp. Eller den som inte har körkort/bil/släp, för dem är det ju ändock "billigt" om man jämför hur mkt det kostar att äga bil och släp).

Förstår att det blir dyrt ju längre ifrån man bor oss ju :( men vi kommer att finnas mest här nere sen om det fungera bra växa sig större :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vi pratade lite om att under betäckningssäsongen borde körningarna öka relativt markant. Va tror ni om det? Ston som ska till seminstationer eller fri betäckning med mera?? Vi gissade lite drygt att under månaderna Mars tom Juni skulle det vara så.

Kan det vara realistisk?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Nu tänkte ja inte på vart ni bor nånstans, men i sthlm finns det iaf en häst taxi o ja tror dom e billigare än erat pris....tyvärr :crazy:
Men annars e det en jättebra idé missförstå mig inte, men tänk på priserna bara


Sthlm centralt eller kör dom längre ut i sverige? :) Trevligt att vissa kan vara billigare än andra ju. :D

Vi få se vart vi landa på i pris när vi dra igång. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Oki vi kommer ha en lastbil för 2 hästar. Vi ska oxå ha olika tjänster som dom större men just nu kollar vi efterfågan. :) Det verka vara en bra idé vi ha på gång då ju. :)

Det går väl att sätta drag på också? Så kan ni sätta ett släp bakom om det är många från samma stall som ska på samma tävling :)
Lycka till!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det är ganska vanligt i USA och tämligen populärt också - det är inte alla föräldrar som har råd att köpa transport till barnets ponny, så när barnet vill ut och tävla, står de handfallna tills en "häst taxi" anlitas. Kör på det! Jag tycker det är en bra idé och tror garanterat att det skulle uppskattas. :bow:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det går väl att sätta drag på också? Så kan ni sätta ett släp bakom om det är många från samma stall som ska på samma tävling :)
Lycka till!


Jo det kommer finnas släp om det behövs :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp