Varför ändrade min katt plötsligt personlighet?

J

JohanS

Hej alla kattkunniga vänner!

V har i snart 2 år haft en hittekatt (kastrerad kille) som allt gått fina fisken med! Inga problem där. För ca. 6 månader tog vi hand om en till katt (tjej) som var den sötaste katten jag sett - i beteende.

Det var inga problem att klippa klor, hon kom gärna upp i soffan och om hon inte fick sova med oss i sängen blev hon förbannad. Dock tog det 6-8 veckor innan katterna till fullo accepterade varandra.

Under sommaren åkte hela vi till min mamma och under 2 dagar lämnade jag och frugan katterna i mammas försyn. Då började tjejen "kissa inne", så fort vi kom hem tog vi henne till veterinären och hon fick antibiotika och allt blev bra - hon kanske blev lite stressad - eller så var det så hon agerar innan hon börjar löpa. Allt blev i alla fall bra och vi åkte hem.

För sen började hon löpa, i ca. 2 veckor. Under den tiden var hon jobbig som säkert alla löpande honor är (hon ska vara kastrerad men veterinären har nog missat lite sa de, det blir ett till försök med kastrering om ett tag) - och givetvis väldigt intresserad av allt och alla.

Här kommer problemet. Efter hon slutade löpa så gick hon inte tillbaka till att vara sitt gamla jag. Hon är inte alls gosig, jag får inte klippa klorna och hon vill inte sova i sängen... hon är som en helt annan katt - och detta kom efter att hon löpte.

Är detta något välkänt fenomen - att katthonor kan ändra beteende efter de har löpt? Som vi ser det är det otroligt osannolikt att det är något annat än löpningen som orsakade detta - men man vet ju aldrig... Några tankar, ideer eller...nått?

Tack för hjälpen!
Johan
 
Sv: Varför ändrade min katt plötsligt personlighet?

Var det första gången hon löpte? Hon har ju en massa hormoner i rörelse nu. En kastrering brukar göra katter gosiga och trevliga. Ett tips!
 
Sv: Varför ändrade min katt plötsligt personlighet?

Hej

Det var (nog - innan oss tog en annan tjej hand om katten, hon trodde att katten löpte hos henne också, tyvärr bor hon i Brasilien nu...) inte första gången hon löpte... Dock han det gått flera veckor sen hon slutade löpa (jag borde nog sagt det) så jag tänkte att hormonerna borde försvunnit nu...

Så fort vi hör från veterinären blir det nog en kastrering till då den första uppenbarligen inte "bet" riktigt...

Tack!
 
Sv: Varför ändrade min katt plötsligt personlighet?

Oj, missade att hon redan var kastrerad. Förlåt. Men jag tror att man med ultraljud kan se om det finns delar kvar som kan orsaka löp trots kastrering. Annars finns det underligt nog katter som fortsätter löpa trots kastrering, även om det är vanligt.
 
Sv: Varför ändrade min katt plötsligt personlighet?

Hon är alltså "bara" kastrerad en gång nu men att veterinären vill kastrera engång till då de kan vara en misslyckad kastrering (vilket händer ibland). Vet du om hu verkligen är kastrerad tidigare eller steriliserad? det är nämligen 2 olika ingrepp. Vid kastrering tar man bort äggstockar+livmoder (katten slutar löpa och hormonerna försvinner) och en sterilisering knippsar/stryper äggledarna (katten löper och hormonerna + löpbeteende finns kvar)

Har det blivit en misslyckad kastrering kan det mycket väl vara det som orsakar problemet? Då min fertila katt (nu kastrat) började pissa överallt, hade tätare löp än tidigare (varannan vecka), drog sig undan, ville inte bli lyft, fräste och morrade hela tiden visade sig vid kastrerigen att hon hade stora cystor på äggstockarna som smärtades :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 314
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
758
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp