Bukefalos 28 år!

Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Var i Tjeckien och parade en av mina tikar. Hade verkligen tänkt och funderat och såg fram emot kullen.
Men blev inte alls vad jag tänkt mig. Visst blev inte dåligt heller, flera har cert mm. Men hade förväntata mig lite mer :D

Men kan inte det som du önskade genom parningen kan väl slå igenom i senare generationer, även om inte första generationen blev som du tänkt? :)
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

i synnerhet hanhundsagare tror jag... "vi" kan ju spotta ut en j-vla massa valpar pa kort tid om man jamfor med tikagare...:crazy:

Håller med! För många kullar på för kort tid utan att hinna utvärdera avkommorna emellan. Många pysslar tyvärr med matadoravel.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

sen, i arlighetens namn, accepterar en hanhundsagare "vilken tik som helst" sa gor man det, i mina ogon, Verkligen -inte- for rasens basta.

Bara for att det finns kulor, livmoder och en chans att valparna blir okey - varfor? Det finns mangder med mediokra hundar, mangder med opetiga uppfodare.. varfor i hela friden skapa fler...

Avlar man for att fora rasen frammat sa tycker -jag- att man ska vara j-vligt petig som hanhundsagare. Vi har ett jatteansvar, storre an tikagarnas imo.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Håller med dig! Jag skulle aldrig någonsin låta Ian para en tik som jag inte kände motsvarade förväntningarna för vad jag anser är en bra westie (och jag är kräsen), jag hade dessutom inte parat alls om jag inte ansåg att han hade något extra och höll lite extra hög standard rent mentalt sett (och hälsomässigt såklart). Sedan återstår det att se om det blir av alls trots allt.

Vänder jag mig till andra raser, schäfer tex anser jag att man ska vara kräsen ner till moleklylnivå nästan. Det är en ras med bred avselsbas och då har man råd att låta bli att para något som är "tillräckligt bra", då ska det vara jäkligt bra i mina ögon och enligt mig finns det på tok för många som plötsligt blivit avelsintresserade på den fronten, både på tik och hansidan och som bara "vill ta en kull".
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Håller med! Sedan tror jag inte på invididavel över huvud taget. Det spelar ingen roll att ens egen hund har den och den titeln, en bra hund är inte nödvändigtvis en bra avelshund, och en bra avelshund är aldrig bättre än sitt sämsta syskon. Man måste se till hela familjebilden helt enkelt, annars tar man för stora risker.

Sedan är det ju såklart och återigen annorlunda om man har en trång avelsbas och måste ta dessa risker, alternativt om en hund har en särskild egenskap som man vill föra fram.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Men kan inte det som du önskade genom parningen kan väl slå igenom i senare generationer, även om inte första generationen blev som du tänkt? :)

Jo det kan det, så jag kommer använda en hane eller en tik en gång ur kullen och jobba vidare med det. Plus att jag då fått lite nytt blod.
Är ju så med avel, ibland kan det ta flera generationer innan man kommer dit man vill.
Men men ska också våga under tiden och ändå ska det kännas rätt i det man gör under tiden..

Jösses vad jobbigt det blev hux flux hehe :D
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Håller med! För många kullar på för kort tid utan att hinna utvärdera avkommorna emellan. Många pysslar tyvärr med matadoravel.

Är då vi tikägare ska säga stopp. En del hanhundsägare ser en chans att få lite pengar. Och då om de hanarna används mycket, så ska vi tikägare leta efter annat.

I min ras är det några hanar som används mycket och i långa loppet blir det ju skitsvårt att hitta en hane/tik som inte har den hanen bakom sig..
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Kl
Jag tycker min hane söka gå i avel för importörer tycker det:p

Nej men min hane är jäkligt snygg, bra i färgen, riktigt bra päls och framför allt bra mentalitet (som han bevisligen har nedärvt)

Det negativa är att han är lite lång i kroppen, har rädslor(men de kommer från uppväxten) men framförallt att han är för stor.
Hans två kullar har blivit bra, speciellt mentaliteten men ena kullen är några hanar på gränsen till för stora tyvärr
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Men får man använda hanar hur mycket somhelst ? och det är väl knappast några pengar att tjäna på att ha en hane ?
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Men får man använda hanar hur mycket somhelst ? och det är väl knappast några pengar att tjäna på att ha en hane ?

En del kör bara på och lånar ut sin hane. Och en del tar sitt ansvar och säger stopp :)

Är säkert olika raser vad de tar för sin hane. Men jag har en kull nu. Han-ägaren tar 2000 i parningsavgift och 2000 per valp. Och jag fick 9 valpar. Så hanen får 20 000 :) Men då är det en meriterad hane, men visst får de lite tillbaka iallafall för vad de lagt ut...
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Vår yngsta hane har hittills tre kullar efter sig, så just nu håller avelsrådet på att utvärdera hur väl han nedärvt sig.
Vi har valt att låta honom gå i avel för att han är en riktigt, riktig bra jakthund. Han jagar rådjur, älg, olika sorters hjort och vildsvin med hjärtans lust, han håller i lagom länge och jagar på ett klokt sätt.
Han har godkänt unghundsprov, två ettor i viltspår på två starter, godkänt skogsprov, Wachtelhundklubbens vildsvinstecken, Jägareförbundets vildsvinstecken samt så gott som full pott på skogsdelen när han startat öppenklass. Inga priser i öppenklass hittills, eftersom vi slarvat med apporteringen och därför har bommat några av de momenten.
Vi har börjat om från grunden med apporteringen nu, så förhoppningsvis får han ett första pris i öppenklass till hösten, och i så fall blir han en av ganska få jaktchampions i Sverige. Eventuellt ska vi starta något viltspår till och satsa på en etta till där, så är han viltspårschampion sedan.

Fysiskt är han något stor (55 cm, godkända höjden för hanar är 49-54 cm), men har 1 cert + 1 ck på utställning, då blev han 4e bästa hane på Wachtelhundklubbens officiella, så det var jättekul!

Förutom det är han frisk och sund, HD A och armbågar ua. Han är dessutom en supertrevlig hund att ha att göra med, i alla lägen :-)

Vi har haft lite problem med att välja tikar till honom, de får bara ha ca 50 valpar efter sig och vi har fått ca 20 förfrågningar om parning. Samtidigt som det är jätteroligt att han blivit uppmärksammad, så vill man ju ha så bra tikar som möjligt till honom.

Det ska bli väldigt spännande att se vad avelsrådet kommer fram till i sin utvärdering! Första kullen går sin första 'riktiga' jaktsäsong nu, och de verkar riktigt lovande :-) en i den kullen har också blivit godkänd polishund.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

T ex min rasklubb har en rekommenderad gräns på 100 valpar per hane.
Och vanligen kostat det inom rasen 1500-2000kr i språng och 1000-2000kr per levande valp. Kan alltså bli upp emot 20-26 000 om det blir 10-12valpar! Så visst kan man tjäna pengar på det om man säljer många kullar.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Men får man använda hanar hur mycket somhelst ? och det är väl knappast några pengar att tjäna på att ha en hane ?

Wachtelhundklubben har ca 50 valpar/hane som rekommendation. Tror vi brukar ta ca 2000 i språng, och sedan 'en valp', antingen en valp ut kullen eller samma summa som tikägaren får för en valp :)
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Visst är det så, att det inte nödvändigtvis är en bra avelshund bara för att hunden är bra i övrigt. Men för den sakens skull finns ju ingen anledning att använda sämre hundar i avel.

I mina ögon finns det nackdelar som totalt utesluter en hund från avel (främst hälsa och temperament, som jag även prioriterar högst) och nackdelar som kan vägas upp (främst utseende) av annat. Sen ska det ju även finnas positivt som utmärker hunden.

Min hane är allergisk och barnrädd. Det gör att jag inte hade satt honom i avel oavsett hur bra han var i övrigt. Sen är han även för stor och har dålig päls gällande färg och strävhet, och inget som direkt uppväger mer än att han är ruskigt trevlig.

En annan sak är ju också att man själv ska kunna tillräckligt för att utvärdera, även just den specifika rasen. Jag har ju kommit fram till att jag har fel ras, vilket gör (hade gjort) det svårare att utvärdera efter som standarden inte ens ska vara mitt eget ideal. Främst arbetsmässigt tänker jag då.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Håller med! Sedan tror jag inte på invididavel över huvud taget. Det spelar ingen roll att ens egen hund har den och den titeln, en bra hund är inte nödvändigtvis en bra avelshund, och en bra avelshund är aldrig bättre än sitt sämsta syskon. Man måste se till hela familjebilden helt enkelt, annars tar man för stora risker.

Håller med dig fullt ut! Många gånger kan jag tycka att riktigt framgångsrika uppfödare till utställningshundar tänker mest på sådant. "Dåligt kors och små öron ligger fem generationer bakåt så nu måste jag hitta en tik med starkt kors och bra öron i släkten". Sedan är det gärna fokus på fel saker, dvs utseende ;)

Jaktvärlden är expert på individavel, särskilt blandrasuppfödarna. Kalle har en superbra jakthund, Roger har en superbra jakthund. Utan någon som helst aning om hur släkten ser ut parar dom dessa hundar för att dom själva vill ha en valp. Korsar raser helt oberoende av varandra och helt olika och tror ändå det ska bli bra. Och så tycker jag även det ofta ser ut inom renrasaveln när man tror att man förbättrar. Man har en tik man tycker är för mjuk, parar med en stenhård hitler-hane och tror det blir bra trots att man troligtvis spretar kullen något extremt. Eller ännu värre där man tror man har en supermjuk tik men inte har någon aning om att alla kullsyskon är hårda som sten och skarpa och parar den med en stenhård hane.

Typ? Jag är trött men kanske gjorde nig förstådd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

T ex min rasklubb har en rekommenderad gräns på 100 valpar per hane.
Och vanligen kostat det inom rasen 1500-2000kr i språng och 1000-2000kr per levande valp. Kan alltså bli upp emot 20-26 000 om det blir 10-12valpar! Så visst kan man tjäna pengar på det om man säljer många kullar.

Jäklar! :eek:

Det är rätt intressant hur stor skillnad det är i olika raser.

På saluki är det rekommenderat att hanar absolut inte ska ha fler än 30 avkommor och i en normal salukikull blir det väl ca 7 valpar, så typ 4 kullar per hanhund då. De flesta används absolut inte så mycket, sedan finns det några som har fler valpar än så också iof.

Jag tycker det blir mycket när man planerar att ha en hund som förälder till mer än 2 kullar. Så blir det när man har en hund av ganska "liten" ras :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp