Bukefalos 28 år!

Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Förlåt om jag kommer av tråden lite här.
Om man inte får visa en häst med blå papper på 3-års kan man visa dom på något annat sätt då?
Jag har en halvblod/tinker/litelite nordsvensk som blir 3 efter nyår.
Jag har funderat lite på att visa honom men fattar inte riktigt hur det ska gå till?!
finns det några andra kvalitetsbedömningar speciellt för korsningshästar? :o
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Ibland kan man få visa korsningshästar på sommarpremieringar som är öppna för alla raser. Men det är alltid i mån av plats och arrangören som avgör.
Det är en sådan sak som man får ta med i beräkningen när man inte köper renrasiga hästar. Eftersom som oftast är rasföreningarna som arrangerar tester och utställningar för sin ras.
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

hmm okej. har inte så bra koll på det här. Men borde man inte kunna visa dom som ridhäst, fast kanske i lite senare ålder då såklart!
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

För de flesta raser finns det inga visningar för ridhästar. Det man visar är främst avelsdjur och unghästar, som ju är ett mått på vad hingstar och ston lämnar i aveln. När det gäller ridhästar så är ju egentligen i tävlingar som de visar vad de går för.
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Ytterligare ett problem med korsningshästar är att domarna dömer efter en rasstandard och då kan det vara svårt att veta vad de ska döma efter.
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Ja som jag skrev endast en för tillfället, idag finns väl knappt någon efterfrågan på arab som förädlarblod utan det är eng fullblod som föredras de är mer homogena med dagens halvblod.
Med tanke på åldern på den sista araben så är väl frågan är det någon som blivit godkänd med dagens krav och poänggränser ?

Jag undrar om det är någon som har försökt, faktiskt. Med tanke på vad det kostar att ta fram en godkänd hingst för halvblodsavel och vilken efterfrågan man kan vänta sig så är det knappast någon idé.

Om man vill åt arabblodet så är det nog vanligare att man tar att bra arabsto och betäcker med godkänd halvblodshingst. Enklare, billigare och med samma slutresultat.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Var väl förra eller förr förra året som ett av de tyska förbunden godkände en eller två arabhingstar för halvblodsavel?
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Var väl förra eller förr förra året som ett av de tyska förbunden godkände en eller två arabhingstar för halvblodsavel?

Hingsten Is Orlow ox blev förra året godkänd i Hannoveraner Verband, i Oldenburg och i Trakehner (som har ett flertal arabhingstar godkända).
På sitt 70-dagarstest (i konkurrens med "vanliga" varmblodshingstar) var han bästa dressyrhingst med indexet 124,73. Han tilldelades 2 tior och 4 nior.
Han är även hyfsad i hoppning.

is_orlow_04.jpg


Även hans far Pamour ox var godkänd i Oldenburg och i Trakehner aveln.
 
Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Is Orlow´s (och därmed även Pamour) stam består av sk polska blodslinjer, även svensk avel är väl representerad i stammen. Svensfödda hästar som finns med är hingsten Probat uppfödare Blommeröd, hingsten Saudi uppfödare Blommeröd och stoet Scheherazade uppfödare Erik Erlandsson.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp