Bukefalos 28 år!

Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Riley

Trådstartare
Jag fick just skäl att komma att tänka på fenomenet när jag fick ett meddelande från en bekant, där tre meningar av sammanlagt nio såg ut såhär:

"Hej Stormkast [...] ...eller vad tror du Stormkast? [...] Ha det bra nu Stormkast"

Jag har ju stött på det här med vissa människor under åren, och känner varje gång att jag verkligen tar illa upp av det, det känns som om personen talar ned till mig som ett barn eller en hund. Så: Teorier? Varför har vissa ett sådant behov av att överanvända ens namn i situationer där det verkligen inte är nödvändigt, vad är mekanismen? Är det tänkt som en "klapp på huvudet, gumman lilla"-grej, eller tror de att de skriver/pratar personligt genom att använda namnet 7892 gånger per samtal, eller vad är grejen? Och är jag den enda som tar illa upp av det?

"Jag har aldrig varit med om det". Okej, good for you, fantastiskt! Men det tillför inte så mycket i ämnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Vad det beror på vet jag inte, men jag stör mig hemskt mycket på det! Jag tycker att det är obehagligt!
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Eller hur! Jag uppfattar det verkligen som nedlåtande och på ett närmast läskigt sätt, som om man pratar över huvudet på mig och inte tror att jag är en vuxen människa som kan tänka, förstå och svara.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

jag har en kompis som gör så, och ja det är jobbigt tycker jag. Dessutom är han den enda som använder mitt namn direkt så det känns bara himla konstigt. Han gör det absolut inte för att nedvärdera, jag tror inte han tänker på det själv.

Annars har jag träffat män som använt det för att liksom trycka till en. Jag blir dock endast irriterad på sånt. Det känns väldigt uppenbart
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Måste säga att jag nog ser det lite tvärtom, gör inte så själv, men gör någon annan det (i rimliga proportioner och inte varje mening såklart) så tar jag det inte som något nedvärderande utan snarare något positivt. Personen i fråga visar att det verkligen är mig denne vänder sig till.

De gånger pojkvännen te.x lägger till mitt namn efter ett "jag älskar dig" så blir jag fortfarande (efter flera år ja... :o ) nästan förvånad ala "Oj, han menar verkligen mig och ingen annan, då måste han ju vilja vara med mig" :p
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Jag tycker också sådant är vansinnigt irriterande. Känner mig som en treåring. Dock har jag börjat vänja mig så smått. Förr kunde jag knappt ta att folk skrev "Hej Araminta", nu märker jag att jag faktiskt skriver så själv ibland :o

Jag reagerar också kraftigt när folk använder mitt namn i konversationer. I stil med "Men Araminta om vi..." Ugh! Hatar det.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

De gånger pojkvännen te.x lägger till mitt namn efter ett "jag älskar dig" så blir jag fortfarande (efter flera år ja... :o ) nästan förvånad ala "Oj, han menar verkligen mig och ingen annan, då måste han ju vilja vara med mig" :p
Jo, men i sådana situationer tycker jag också att det är en annan sak, just för att man står varandra så nära och att det blir gulligt och personligt på en annan sak. Det är väl liksom i sådana sammanhang jag i första hand kopplar namnbrukande till: Barn - föräldrar, människa - djur, partner - partner osv., när man "får" gulla till det.

Just därför reagerar jag direkt när någon annan börjar med samma tendenser i helt andra sammanhang, jag ser liksom inga skäl till varför ett kort privat meddelande mellan två personer på FB behöver innehålla varandras namn i var och varannan mening och fråga. Lite samma sak som att jag inte flyger i taket om min bästa vän vid något tillfälle kallar mig "gumman", men flippar om en främmande eller bekant gör detsamma.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Att bli kallad gumman gör mig vansinnig!!:rage:
I mina öron låter det nervärderande, samma sak som när nån ständigt envisas med att säga mitt namn. Förstår inte heller varför 2 personer måste använda varandras namn i en konversation.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Åhh, jag hatar det! Det är speciellt vissa jag pratar med som alltid ska säga mitt namn i var och varannan mening. Om jag säger personens namn, som jag pratar med, så vill jag typ uppmärksamma personen eller så är jag allvarlig/bestämd eller något. Alltså - jag ser det som något negativt. Och sjukt irriterande >.<
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Ja, gumman, vännen eller andra tredjepersonstilltal är också... obehagliga (framför allt när främmande män brukar det, höjden av att känna sig som någon sorts tjänstefolk/objekt/idiot som inte är en egen person). Jag kan som sagt leva med att nära vänner vid något personligt, tröstande tillfälle gör det - även om jag inte gillar det - men där går också gränsen. Förstår inte riktigt vad det är för fel på ett vanligt "du".
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Förstår inte riktigt vad det är för fel på ett vanligt "du".

Det här håller jag med om! Enda gången jag säger "vännen" till någon är typ liknande "hej vännen, hur mår du?" annars tycker jag det också är rätt irriterande..
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Ja, gumman, vännen eller andra tredjepersonstilltal är också... obehagliga (framför allt när främmande män brukar det, höjden av att känna sig som någon sorts tjänstefolk/objekt/idiot som inte är en egen person).

Ja men verkligen! Typ "Men lilla gumman det där borde du ju veta". Så himla drygt!:rage:
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Ojdå, jag verkar vara den enda som uppskattar det! Det händer inte mig så jätteofta dock, så det kanske är därför. :)

Var en kille på min gymnasieskola som istället för att hälsa med ett "Hej!" så hälsade han alltid "Hej gnuvle!" och jag blev så förvånad första gångerna, då vi inte var mer än bekanta. Men tyckte att det var värmande på någor sätt. Lika dant med istället för ett "Hejdå!" så var det ett "Hejdå gnuvle!" med mjuk, mörk röst samtidigt som han log sådär varmt och fint och...

Hm, funderar nu på om anledningen till att jag gillade det så mycket var för att han var så het, eller att han blev så het för att han sa mitt namn... Intressant!

Hur eller hur, i måttlig mängd tycker jag att det är hur fint som helst. Visar att man har något slags band, att man bryr sig, på något sätt.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

haha! vafan, det gör jag ju asofta! börjar alltid mina mail med "namn! vi måste ju ses snart!".

det är ett sätt att vara trevlig på för mig. man bekräftar den man pratar med när man gör det. jag älskar när folk använder mitt namn :) (say my name bitch :D :p)
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Var en kille på min gymnasieskola som istället för att hälsa med ett "Hej!" så hälsade han alltid "Hej gnuvle!" och jag blev så förvånad första gångerna, då vi inte var mer än bekanta. Men tyckte att det var värmande på någor sätt. Lika dant med istället för ett "Hejdå!" så var det ett "Hejdå gnuvle!"

Men det är ju inte överdrivet brukande. Jag brukar också hälsa på folk med förnamnet ibland (kan dock inte riktigt se ett samband när det kommer till vilka och i vilka situationer, det här får jag fundera lite på och se om jag hittar en röd tråd, haha), men det skulle ju aldrig falla mig in att bara "Hej Jonte, hur är det med dig idag då Jonte? Ska vi luncha idag Jonte? Kolla på den här videon Jonte!".
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Hhaha, stör mig också! :D

Hade en lite mer tilltaggad diskussion med en vän på facebookchatten en gång, hon började då använda mitt namn i var o varannan mening. Mitt mogna sätt att hantera det den gången var att börja göra samma sak tillbaka. Det ledde till att hon undrade varför jag skrev hennes namn hela tiden... Jag blev mest :rofl: av det hela. :D
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Jag har läst i vissa rekommendationer för hur man ska låta trevlig och social just att man ska använda personens namn. Sen missuppfattar väl vissa det som att de måste använda ens namn i varenda mening. Har varit med om det själv och brukar skratta lite för mig själv och tänka att nu försöker personen verkligen för hårt för att verka gemytlig och trevlig.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Kan det vara så at dessa personer sett svenska filmer från 20 talet och upp till 70 talet och tycker att det är en trevlig tilltalsform?

Har Kalsson någon flickvän? Kan Svensson åka och hämta fika? Har Stina skurat i gästrummet? Vill Göte ha kaffe? Studenten har semester förstår jag. osv...
I alla dessa exempel använder vi du numera.

Ett ganska naturligt sett att tilltala en person innan ordet "du" kom på modet på 70 talet och trängde undan tilltal med namn, position eller yrke.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Hatar sådant, har stött på många folk online som gör detta och de är på andra sätt riktigt nedlåtande och hemska så deras överbruk av ens namn känns mer än garanterat ytterligare ett steg att inte betee sig som folk.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Att slentrianmässigt alltid säga någons namn ser jag som en "amerikanisering" av svenska språket. Där är det ju otroligt vanligt att bli kallad vid förnamn direkt man blir tilltalad. Men om någon säger det och verkligen menar ex.vis hejdå till just mig så känner jag mig nog bara extra speciellt utvald.:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 276
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Praefatio
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 894
Senast: a1agnlju
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 469
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp