Bukefalos 28 år!

Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

C

Cardento

En sak som jag tycker är helsjukt är detta idiotiska räknande av foderstater. Jag har haft MÅNGA hästar o alla har varit jättefina, har 3 tävlingshästar som går MSV/SVÅR klass hoppn nu och dom är superfina..
Har aldrig räknat på foderstater. Har fler bekanta som tävlar i högre klasser som heller aldrig räknar, man ger väl hästen det den behöver för att vara i bra hull/muskulatur o må bra. Det går inte att räkna sig till.
Om alla människor skulle äta samma mat, samma mängd, det skulle då inte funka, alla är olika o har olika ämnesomsättning osv..

Enl foderexperter skulle mina hästar( 170 cm+) ha 8 kg hö, 1 kg hel havre och 3 kg Krafft sport....(jag kör med krafft, har INTE frågat kraffts foderrådgivare)

Jag ger dom idag 9 kg hö, 5 kg krafft sport, 1 kg havre + betfor ( ca 4 liter) o dom kan definitivt inte gå på mindre.

Har provat med många olika sorters krafftfoder o kommit fram till att krafft är bäst.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jaha...... Där ser man!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Åh så spännande!
Svårklasshästars foderstat minsann.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Japp. Oj va häftigt! ;)
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag bad inte om dumma svar av småbarn. Jag tycker seriöst att detta är en modefluga som är helt onödig...

OCH det gäller inte bara svårklasshästar, det gäller ALLA hästar.
Däremot så behöver ju en skogsmulle häst inte lika mycket som en högpresterande häst
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tackar! :bow:
Det var evigheter sedan jag blev kallad småbarn. :D
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Vill du seriöst snacka foderstater?

Min häst har en rekomenderad foderstat med 8 kg hö och 4 kg krafft.
Det fungerar INTE.
Hon har nu fri tillgång till hö (ca 12 kga/dag) och 1/4 kg spillers.
Vid hård träning upp till 1 kg.
DET fungerar bra!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Vill du seriöst snacka foderstater?

Min häst har en rekomenderad foderstat med 8 kg hö och 4 kg krafft.
Det fungerar INTE.
Hon har nu fri tillgång till hö (ca 12 kga/dag) och 1/4 kg spillers.
Vid hård träning upp till 1 kg.
DET fungerar bra!


Du har alltså fått uträknat en sak som inte alls stämmer?? Ja då är det ju ytterligare ett bevis på att det inte lönar sig att räkna. Eller???
Vissa hästar behöver ju mer krafft än andra o vissa mindre. Tror inte det går att dra alla över en kam...
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Lånar...tråd

Anledningen till denna, vad du kallar foderstatshysteri, är att idag finns det fler hästägare som inte har hästtradition bakom sig.
Dom har ingen far eller farfar att rådgöra med.
Dom är i många fall stadsmänniskor som inte kan avgöra på bästa sätt vad som är rätt att ge en häst..

MEN..
Det finns även fler varianter av din så kallad foderstatshysteri.
Foder ÄR dyrt att köpa.
Och att ta grovfoderanalys kan vara en lönande affär.
Stor skillnad på grönt hö eller grönt hö.

OCH..
om man sedan håller på med uppfödning/unghästar kan det vara ganska ok att veta vad pållarna stoppar i sig..innan det är försent..

VIDARE..
så är det kanske inte någon bra idé att starta sin allra första tråd på det aggressiva sättet du gjorde..
Lite ödmjukhet är INTE fel.

Tänk på att det finns MASSOR med OLIKA hästägare som alla tänker olika men på sitt sätt helt rätt..
Och det ska vi övriga RESPEKTERA!

AM
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Nej det tror inte jag heller. Det handlar mycke om personlighet mm.
Min häst är lugnet själv men med extremt mycke vilja.
Med flera kg krafft förvandlas hon till en fara för sin omgivning och en odräglig häst som ingen ens vill leda till och från hagen.
Med lagom mängd är hon toppen att hantera, pigg men inte dum i huvudet och världens snällaste.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag räknar mina foderstater själv.
Och de stämmer.
De där Krafft-rådgivarna litar jag inte på och Krafft är inte prisvärt.
Utom krafft Protein som är ett bra foder.

Genom att räkna så kan jag byta foder utan att ändra vilken näring hästen får.
Med olika grovfoder så behövs det ju olika tillskott till samma häst.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag räknar mina foderstater själv.
Och de stämmer.
De där Krafft-rådgivarna litar jag inte på och Krafft är inte prisvärt.
Utom krafft Protein som är ett bra foder.

Genom att räkna så kan jag byta foder utan att ändra vilken näring hästen får.
Med olika grovfoder så behövs det ju olika tillskott till samma häst.



Jag skulle heller aldrig rådfråga kraffts foderrådgivare. Tyckte bara det var kul att se vad hästarna skulle ha enl uträkning, kollade med 2 olika o båda sa samma, INTE kraffts alltså.

Men kraffts foder tycker jag är superbra, funkar bra på mina hästar i alla fall. Har bara kört med groov 125 och sport.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Är det inte så här att för den som inget kan om foder så är en uträknad forderstat en bra grund för att hästen ska få det den behöver? Men den är ju i sin tur ändå baserad på en medelhäst och det stämmer då inte till 100% för alla hästar. Vissa behöver mer andra mindre.
Jag som har många hästar där en del enligt bruksanvisningen borde ha samma foderstat vet att det inte stämmer. Men ändå har jag analyserat grovfoder och om jag kan köpa ett helt parti även havren. Grunden för foderstaterna finns ju då men jag får alltid göra ändringar beroende på individen.
Nu har jag ju mycket växande unghästar och de har lite andra behov än vuxna och är också lite känsligare för fel i foderstaten. Så sedan jag lärde mig att räkna foderstater och läsa analysprotokoll har jag faktiskt kunnat minska mina foderkostnader och hästarna mår bättre. Det är nämnligen mycket lättare att hitta felet om man vet vad man ska leta efter.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Instämmer med Inte_Ung.

Jag är tvärtom o säger bara suck till alla som inte förstår vilken hjälp man har av analys/beräkning och motsätter sig FAKTA och ny kunskap.
Det betyder INTE att du ska gå efter några tabeller - de är gjorda efter en medelhäst. Men att du har koll på exakt vad hästen får i sig och vad om ev. kan fattas. Även BALANSERNA mellan MJ/smbrp och Ca/P (dvs kvoterna) är nog så viktiga!

Jag har gjort denna tråd och förklarar vad som är fördelarna med beräkning:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651564
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men kraffts foder tycker jag är superbra, funkar bra på mina hästar i alla fall. Har bara kört med groov 125 och sport.

Är du anställd på Krafft???:devil:

För några år sedan kom en fölmärr till oss vars ägare sa att hon skulle ha 5 kilo Krafft groov.

Det duger inte sa vi. Stoet var digivande.
Jodå, sa hon. Krafft är JÄTTE BRA!!

Skitsnack sa vi.
Passar inte till vårt grovfoder.

Och så blev det.
Hon fick havre, sojaskrå, luzern..det blev klart bättre..
Så nu kan du ta och fundera varför.

AM
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

FÖR DET FÖRSTA:
Det finns en otroligt bra tråd här på Foder som förklarar varför vi som räknar faktiskt räknar och vad vi har det till. Läs den så får du många bra svar.

FÖR DET ANDRA:
JA! PRECIS! Individer fungerar olika och det ska man ta hänsyn till när man räknar! Hade du ens tagit reda på liiiiiiiiiiite om det så hade du vetat det! DESSUTOM kan det variera rätt kraftigt mellan bal ett och bal två från en och samma vall. Det hade du också vetat om du läst lite.

FÖR DET TREDJE:
Om du tycker att räkna är helt idiotiskt, så kan du ju gissa vad "motsatta" sidan tycker. Du har INGEN aning om vad dina hästar får i sig. Vet du ens VAD du ska titta på för att se om hästen får i sig rätt balans i maten? Och du; när hästen börjat tappa o magra av så har det pågått ett tag redan. Lättare o bättre att kunna veta detta innan, så hästen slipper det.

FÖR DET FJÄRDE:
Enl foderexperter skulle mina hästar( 170 cm+) ha 8 kg hö, 1 kg hel havre och 3 kg Krafft sport....(jag kör med krafft, har INTE frågat kraffts foderrådgivare)

Jag ger dom idag 9 kg hö, 5 kg krafft sport, 1 kg havre + betfor ( ca 4 liter) o dom kan definitivt inte gå på mindre.

Jag skulle vilja ge dina hästar mer att tugga på. Sen hur mkt kraftfoder de behöver skulle jag inte vilja svara på förrän grovfodret (dvs grunden i det hela) är analyserat.

FÖR DET FEMTE:
KRAFFT passar inte till att hö-partier. Så är det faktiskt.

FÖR DET SJÄTTE:
Sök på forumet om det här, så får du svar på frågor o kan fortsätta diskutera efter det sen. Just nu känns du som en vägg som bara vill skrika.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Och nu såg jag att Milly länkat till en riktigt bra tråd!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Förstår vad du menar och jag gör på liknande sätt.
Tar analys på höt för att veta ungefär hur mycket protein det innehåller (hade jag inte tagit analys hade jag iofs märkt det ändå), vill också gärna veta balansen mellan kalk/fosfor.
Sen kollar jag hur hästen ser ut och ökar/minskar efter vad mitt öga ser.
Men jag fodrar inte på samma sätt som du, tycker att din hö/kraftfodergiva verkar vara i obalans. Föredrar att ge mina hästar c:a 12-14 kg hö och 3 kg kraft. Ungefär...det varierar men även tävlingskusarna äter mycket hö och då funkar de och magarna.
Mvh Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 153
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 168
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp