Varför fäller inte shettisen?

Luna10

Trådstartare
De båda andra (kallblod) fäller för fullt och har gjort så några veckor nu. Men shettisen fäller inte ett strå. Det är andra vintern jag har honom och det var likadant ifjol, men då var han i betydligt sämre form, fet och otränad med lång tråkig päls. Nu har han hyfsad kondis och pälsen är blank och fin, pigg som en spigg är ponnyn :). Men pälsen sitter som berget. Ifjol visade det sig att han hade mask (800 epg) när jag kollade i april, han avmaskades och i april-maj rök pälsen. Ska nog kolla maskstatus igen för säkerhets skull. Mina två andra är såna som "aldrig" har mask, brukar inte ens kolla dem varje år normalt.



En sån klippning har han nu, men funderar allvarligt på att klippa typ en täckesklippning om han inte börjar fälla snart... Han blir rätt svettig bara av en 4-5 km runda som handhäst. Eller förstör man sommarpälsen helt då?
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

när hästar fäller sin päls är individuellt. vissa fäller tidigt och andra senare.

är den fin och mår bra, och pälskvalitet osv är bra, samt foderstat osv, finns inga problem, bara att konstatera att de fäller senare än några andra. det finns inget givet datum när hästar fäller i samordning utan det är som sagt individ baserat i regel. du har ju inte haft den så länge så säkert kommer du se med lite längre tidsspan att den följer en egen trend när den börjar fälla/sätta päls osv.

klippa kan du självklart göra om det är det som är problemet i sig. det förändrar inte så mkt i sig, mer estetiskt att sommarpälsen kan bli "ful" om man klipper mitt i pälssättningen, men eftersom din öht inte börjat fälla/sätta päls och det knappast är estetiskt för din del så bara att klippa på om behov finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Jag hade en islänning som alltid fällde sent, det var bara att raka på senvintern så han inte svettades ihjäl när värmen kom ;)
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Mammas shettisar fäller alltid mkt senare än mina halvblod - speciellt om de är unghästar. Tyckte också det var konstigt de första åren, men har "vant" mig nu.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Ofta är det raser man normalt sett håller kontrollerat när det gäller foder, och fällning/sättning kräver protein. Har haft detta problem tidigare år, men för ca 10 år sedan började vi öka givan av protein ungefär vid årsskiftet vilket gjorde att fällningen speedades upp avsevärt. Sedan är det som Mackan skriver, vissa börjar fälla senare medan andra är lite snabbare i startgroparna.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Hos mig har en del börjat fälla, andra inte.
Jag har en islandshäst som normalt fäller färdigt i mitten av juli och i början av augusti börjar han sätta vinterpäls...
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Varken min haflinger eller min shettis fäller ännu. Hull, mående, etc är det verkligen inget fel på. Mitt grovfoder innehåller protein i överkant, till och med, så det borde verkligen inte vara problemet!
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Min shettis börjar normalt inte fälla förän i april-maj och är färdig fälld en ca en månad innan pälssättningen börjar :crazy: Har provat både b-vit och extra protein men det har inte funkat. Han är bara sån:p
Nu är han helklippt för att slippa få tbx problemen med vinterpälsen, han har haft problen med pälsätare, regnskållor och massa sånt pga vinterpälsen.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Min fick också regnskållor på halsen ifjol, därför var halsen klippt denna vinter... Men nu börjar det bli varmt under pälsen på riktigt....
Kan ju faktiskt vara så att han är en sån som fäller sent, då lutar det nog åt att klippa för långtidsprognoserna lovar ingen vinter öht mera här....
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Ofta är det raser man normalt sett håller kontrollerat när det gäller foder, och fällning/sättning kräver protein. Har haft detta problem tidigare år, men för ca 10 år sedan började vi öka givan av protein ungefär vid årsskiftet vilket gjorde att fällningen speedades upp avsevärt. Sedan är det som Mackan skriver, vissa börjar fälla senare medan andra är lite snabbare i startgroparna.

jag skulle rent av vilja säga att ska man verkligen underlätta pälssättningen (som det ju handlar om i grunden - fällandet av päls handlar om sättning av ny päls i sig) så behöver proteingivan ökas betydligt tidigare än precis vid årsskiftet om man har hästar som brukar vara tröga/han jobbigt med pälssättningen (fällningen indirekt). Finns fina bra artiklar om det som kommit ut senare år, i samband med att forskningen insåg att b-vitamin som tidigare varit ett ansett verktyg/primära faktorn för detta, som man tidigare trott, inte var givaren i sammanhanget. :)
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Hej!

Besväras pålle av pälsen hade jag klippt, hellre det liksom.

/Lavinia
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Fundering...

När BRUKAR de flesta hästar börjar fälla? Har alltid tyckt att min haflinger är rätt tidig med att fälla. Idag är det 1 mars och hon fäller inte ännu. MEN är det så att det VERKAR sent i år pga den milda vintern och tidiga våren? Jag brukar inte hålla reda på datum när hästarna börjar fälla, men det känns i vanliga fall som om det händer "mitt i vintern". Men i år har det ju inte varit någon vinter att tala om, så det kanske är det som är förvirrande?
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

generellt släpper de ju tidigare ju mildare vintern varit...
men handlar ju jättemycket om foderstaten utöver det, och hur balanserad den är i sig.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Håller helt med ang protein, och att det ofta är problem med shettisar och andra ponnys tror jag ibland kan bero på att man helt enkelt redan från början har en för låg proteingiva till dem. Ligger man på exakt protein så får man ju då dessutom öka protein i samband med pälsfällning, eller såklart en bra tid innan dess.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Funderar på det med proteingivan... Hästarna går ju på lösdrift och äter samma hö. Shettisen har nästan exakt samma "foderstat" som det yngre kallblodet (som började fälla samtidigt som det äldre, i månadsskiftet jan-feb) d.v.s. hö 3 ggr/dag + en skvätt lucern och mineraler som "krubbskrammel" efter jobb ungefär varannan dag. Det äldre kallblodet får betydligt mera lucern+kraft muskel varje dag eftersom han faller ur annars. Höet ligger just under 5 i kvot men både yngre kallblodet och shettisen har hållit sig jättefina i musklerna hela vintern ändå.
Men annars är det en intressant teori, det att lättfödda typer kanske ofta ligger på ett så stort underskott att de har svårt med pälssättning/fällning.:)
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Om du ändå behöver avmaska när du gjort träckprovet, ta ett medel som även tar bandmask.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Jag tog det som jag fick utskrivet, tror det var Ivomec.... Förra året alltså. Ska tänka på det om det är så att jag behöver avmaska i år.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Nu har vi alltid fodrat med en kvot som ligger i överkant mot det normala, oftast får de mest lättfödda ligga på den minsta givan av Mj medan de fått lite mer protein. Därefter har det räckt med att öka kring årsskiftet, våra hästar brukar gå i gång tidigast under mars månad med fällningen och i regel varit klara i slutet av april kanske lite in i maj. Har det kommit upp grönt att gnaga på tycks de fälla ännu snabbare konstigt nog.
 
Sv: Varför fäller inte shettisen?

Ofta är det raser man normalt sett håller kontrollerat när det gäller foder, och fällning/sättning kräver protein. Har haft detta problem tidigare år, men för ca 10 år sedan började vi öka givan av protein ungefär vid årsskiftet vilket gjorde att fällningen speedades upp avsevärt. Sedan är det som Mackan skriver, vissa börjar fälla senare medan andra är lite snabbare i startgroparna.

:bow:

Min minis har aldrig fällt så snabbt och tidigt som det året jag räknade helt galet och gav honom protein motsvarande alldeles för mycket.

Har hög kvot på grovfodret så delvis gick det inte att göra så mycket åt ändå, men för några veckor sen upplevde jag honom som allmänt matt.
Tänkte att det bara var fällningen som kommit igång på allvar och lät han vila några dagar, men han tappade bara lite småstrån och sen ser jag honom gnaga på en frusen bajshög också...

Så nu får han sina gamla drygt 300 g smrp om dagen, känns lite sjukt att ge så mycket åt någon så liten men det är uppenbarligen det han behöver under fällningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: animalasia
·
Avel 5-månaders fölisen var ganska sen med att fälla fölpälsen tyckte jag, men vid en snabb koll på x antal fölungar häromkring insåg jag att...
Svar
15
· Visningar
3 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp