Bukefalos 28 år!

varför har fullblod ox?

P

PonnyProvecia

Jag undrar varför fullblod har ox och engelskt fullblod xx betyder de att de är renrasiga?
 
precis. arabiskt fullblod ox och engelskt fullblod xx
en 50/50 % korsning mellan dessa är angloarabiskt fullblod = x
 
det är bara en benämning på att veta om hästen är renrasig och vilken ras det är. araber har ox, eng. fullblod xx och angloaraber x
 
X är väl benämningen på just Fullblod.
O borde ju vara Orientaliskt.
Men rätta mig om jag har fel någon.
Varför Engelskt Fullblod benämns XX vet jag däremot inte.
 
Ett enkelt X ja,
Men OX har ju åxå ett X och inte är det anglo :confused:
Alltså bortsett från anglon så betyder X fullblod.
Varför anglon bara har ett enkelt X är då frågan :confused:
 
Det kanske är därför rent fullblod har två stycken X och anglon som bara är hälften fullblod i sig bara har ett X.
X är ju benämningen på att det iafl är rent fullblod i hästen, vare sig det är arabiskt eller engelskt (eller både och - anglo). :confused:

Annars skulle en fjording/fullblod korsning tex också ha ett X
 
En tes (knäpp jag vet).

Fullblod xx Arab ox

xx*ox=x eller hur? För allt som man gångrar med noll kan man plocka bort. :angel:

Ja, jag vet det stämmer inte riktigt bara en sån där knöpp grej jag kom på. :crazy:

Hm...någon som vet den historiska orsaken till varför man benämner just dess raser med ox, xx och x?
Någon orsak måste det ju finnas.
 
Kolla in AnnetteJT:s svar.
O = orientaliskt. Det tror jag kan stämma. Eller?
 
men varför blir det xx på engelskt fullblod om x är fullblod? Då borde det väl egentligen räcka med ett x? för annars blir det väl fullblods fullblod...?
 
Men som jag menade:

X=fullblod
O= orientaliskt (som anette skrev, det tror jag på)
Ox= orientalisk fullblod (fullblods arab)

XX= engelsk fullblod

X= rent fullblods-blod i men dock inte ren arab eller eng. fbl. till rasen.
Men fortfarande bara fullblodsblod

Därför får inte en connemara/fullblod korsning "X" efter sig. För den har ponnyblod i sig.

Så skulle jag tror att det är.
förstår du`? :)
 

Liknande trådar

Avel Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 517
Senast: Gabby_Ossi
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: MiniLi
·
Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Lavinia
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
1 976
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp