Bukefalos 28 år!

Varför romantiseras vin och bubbel?

Nä, inte slemmiga utan ganska fasta i konsistensen men rätt mycket fisksmak? Jag tycker rökta musslor är fantastiskt gott, jag har bara ätit konserverade i olja men de är riktigt mums. :d
Fisk är ju gott åtminstone. :) Jag vet inte om jag någonsin kommer att testa, men det är kanske som surströmmning, godare än vad det verkar :)
 
Jag dricker inte öl eller vin, då jag inte tycker om smaken. Är jag ute och äter på restaurang kan det hända att det blir en päron cider, annars någon någon dricka. Sen dricker jag inte någon dricka med sötningsmedel och helst inte något smaksatt vatten :o men skulle aldrig klaga om jag "bara" fick vatten till maten. Men jag är uppväxt med att alla, vuxna och barn dricker dricka till maten om vi åkte bort.
 
Fisk är ju gott åtminstone. :) Jag vet inte om jag någonsin kommer att testa, men det är kanske som surströmmning, godare än vad det verkar :)
Nä, inte alls som surströmming, tror jag. Skulle aldrig ens våga prova det senare men där ska tydligen fet mjölk vara drycken nr 1. Ytterligare en anledning att jag inte skulle prova. 😅

Jag tål mjölk, tycker det är äckligt både grädde och mjölk som det är, inga problem att andra gillar det men tror inte jag druckit det utan att kräkas sedan jag var under 10 år. 😳 Tycker om grädde/mjölk i varm choklad eller mat, hatar grädde i tårtor mm och åt inte gräddglass förrän jag nästan passerat högstadiet. Jag har alltså lärt mig tycka om gräddglass men inte grädde på glass.

Jag skrapar fortfarande av grädde från bakverk, tycker det är äckligt. :wtf:
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Nä, inte alls som surströmming, tror jag. Skulle aldrig ens våga prova det senare men där ska tydligen fet mjölk vara drycken nr 1. Ytterligare en anledning att jag inte skulle prova. 😅

Jag tål mjölk, tycker det är äckligt både grädde och mjölk som det är, inga problem att andra gillar det men tror inte jag druckit det utan att kräkas sedan jag var under 10 år. 😳 Tycker om grädde/mjölk i varm choklad eller mat, hatar grädde i tårtor mm och åt inte gräddglass förrän jag nästan passerat högstadiet. Jag har alltså lärt mig tycka om gräddglass men inte grädde på glass.

Jag skrapar fortfarande av grädde från bakverk, tycker det är äckligt. :wtf:
Missförstod jag eller säger folk att man ska dricka mjölk till surströmming?! :arghh: 😂
 
Fisk är ju gott åtminstone. :) Jag vet inte om jag någonsin kommer att testa, men det är kanske som surströmmning, godare än vad det verkar :)
Surströmming är chockerande äckligt! Jag blev så paff, hade helt klart förväntat mig något i stil med en vällagrad ost men det smakar ju ruttet? Sån där haj som smakar ammoniak är ju godare... Detta måste vara mitt livs största besvikelse.

Men blåmusslor är milda i smaken. Kan hända att konsistensen inte tilltalar alla (väldigt mjuka om de inte är överkokta, då kan de bli lite sega och gummiaktiga) men annars smakar de typ lite fisk och lite hav. Ostron är en annan femma, de äts ju ofta råa. Tillagade ostron är fortfarande lösare i konsistensen än andra musslor. Och de har en distinkt havsvattensmak, samtidigt som de är mer eller mindre söta.
 
Nä, inte alls som surströmming, tror jag. Skulle aldrig ens våga prova det senare men där ska tydligen fet mjölk vara drycken nr 1. Ytterligare en anledning att jag inte skulle prova. 😅

Jag tål mjölk, tycker det är äckligt både grädde och mjölk som det är, inga problem att andra gillar det men tror inte jag druckit det utan att kräkas sedan jag var under 10 år. 😳 Tycker om grädde/mjölk i varm choklad eller mat, hatar grädde i tårtor mm och åt inte gräddglass förrän jag nästan passerat högstadiet. Jag har alltså lärt mig tycka om gräddglass men inte grädde på glass.

Jag skrapar fortfarande av grädde från bakverk, tycker det är äckligt. :wtf:
Håller med om mjölk, det är inte gott :) Grädde är ok på tårtor och bakverk i begränsad mängd. Föredrar annat till tex kladdkaka osv.
 
Surströmming är chockerande äckligt! Jag blev så paff, hade helt klart förväntat mig något i stil med en vällagrad ost men det smakar ju ruttet? Sån där haj som smakar ammoniak är ju godare... Detta måste vara mitt livs största besvikelse.

Men blåmusslor är milda i smaken. Kan hända att konsistensen inte tilltalar alla (väldigt mjuka om de inte är överkokta, då kan de bli lite sega och gummiaktiga) men annars smakar de typ lite fisk och lite hav. Ostron är en annan femma, de äts ju ofta råa. Tillagade ostron är fortfarande lösare i konsistensen än andra musslor. Och de har en distinkt havsvattensmak, samtidigt som de är mer eller mindre söta.
Men alltså har man aldrig ätit musslor ska man kanske inte beställa en hel tallrik. Å andra sidan tyckte jag att det var "sådär" tills jag åt en portion moules frites i Nice. Sen var jag fast! Moules Marinières som bilden visar är väldigt enkelt och snabbt och kan ibland beställas som förrätt. Kanske smaka en mussla om en kompis beställer?
 
Men alltså har man aldrig ätit musslor ska man kanske inte beställa en hel tallrik. Å andra sidan tyckte jag att det var "sådär" tills jag åt en portion moules frites i Nice. Sen var jag fast! Moules Marinières som bilden visar är väldigt enkelt och snabbt och kan ibland beställas som förrätt. Kanske smaka en mussla om en kompis beställer?
Jag vet inte om jag känner någon musselätande kompis ;)
 
Missförstod jag eller säger folk att man ska dricka mjölk till surströmming?! :arghh: 😂
Ja, vad jag har hört så är det mjölk man ska dricka. Dubbelt blä! :yuck:

Vad som passar bäst att dricka till surströmmingen är en smaksak. Situationen får oftast avgöra. Vardag eller fest. Den som vill följa en alkoholfri linje kan med fördel välja kall mjölk, som förespråkas av flera surströmmingsälskare. Använd gärna is och häll sedan över mjölk (helst den röda).

 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Ja, vad jag har hört så är det mjölk man ska dricka. Dubbelt blä! :yuck:

Vad som passar bäst att dricka till surströmmingen är en smaksak. Situationen får oftast avgöra. Vardag eller fest. Den som vill följa en alkoholfri linje kan med fördel välja kall mjölk, som förespråkas av flera surströmmingsälskare. Använd gärna is och häll sedan över mjölk (helst den röda).

Herrejösses så gräsligt det låter! :eek: Jag kan bara föreställa mig hur det skär sig på tungan.
 
Nu blir jag ju lite nyfiken på geologin om vattnet smakar så olika? Och undrar hur vattnet renas på vattenverken? Här i Sverige är ju vattnet enligt mig godast om det är grundvatten i sedimentära bergarter. Här i Lund har vi ytvatten från en sjö i Småland. Det smakar mossa... Men kyler man det så funkar det ju. Klor är inget man använder i någon större omfattning, det smakar ju för illa. Men är det mycket partiklar i vattnet är det kanske svårt att få ner bakteriehalterna på annat sätt?

Men visst maste det tillsattas chlorine, chloramine, eller nagot liknande for att ta bort alla bakterier, virusar och annat otyg? Salmonella, dysentery, eller eschericha coli tex ar ju annars nagot som ofta sprids med vattnet i lander dar reningen ar undermalig (och man recommenderas att varken dricka vatten eller anvanda is).

Aven har ar vattnet godast nar det gar genom sedimentara bergarter eller stora sand depaer och ar riktigt gott nar det ar kallt.
 
Jag kan inte ens det, kan inte föreställa mig att någon utsätter sig för det frivilligt. :crazy:
Jag hade hellre svept @Hoarfrost snorglas, om det var mitt eget snor, än druckit mjölk och ätit surströmming. 😶 Annars vete :devil:!
Jag Älskar ju surströmming! Verkligen älskar, men bara tanken på det i samband med mjölk får mig att må lite dåligt. To each their own liksom, men jag hoppas att ingen provar det som första kombo. 😅
 
Alltså, skulle jag få för mig att bjuda på surströmming till intet ont anande gäster på en större bjudning så lovar jag att också bunkra upp med alla tänkbara alternativ till dryck så att var och en får det den vill ha...! 😄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp