Bukefalos 28 år!

Varför så låg lastvikt?

annan1

Trådstartare
Nu är jag nyfiken och förstår inte hur jag ska googla för att hitta svaret, så jag frågar här. Vad kan det finnas för anledning till att ett modernt boogiesläp (hästtransport alltså) har en lastvikt på 250 kg? Alltså inte att jag får lasta den med max 250 kg för att få dra den lagligt på b-körkort, utan att släpet har en maxlastvikt på 250 kg, punkt.
 
Nu är jag nyfiken och förstår inte hur jag ska googla för att hitta svaret, så jag frågar här. Vad kan det finnas för anledning till att ett modernt boogiesläp (hästtransport alltså) har en lastvikt på 250 kg? Alltså inte att jag får lasta den med max 250 kg för att få dra den lagligt på b-körkort, utan att släpet har en maxlastvikt på 250 kg, punkt.
Är antagligen ngn som vägt ner det så pass mycket för att de ska kunna dra det på b kort.
och sen antingen bara kör med en liten shettis eller så kör de med överlast.

Kan ev vara att de inte har koll på hur maxlast vid nervägning fungerar. Och tror att de fortfarande kan köra en 650kr tung häst trots att de vägde ner 400kr för att blien skulle kunna få dra den.
 
Så måste det ju vara. Släpet är av ett märke och modell som jag skulle få dra med min normala kombi och b-kort om det hade standardlastvikt dock, så då måste det ju bero på att ägaren har väldigt tung bil, typ.
 
Oj, jag blev faktiskt glad över att få lära mig hur ordet stavas, men jag fattar såhär i efterhand att det kan se ut som om jag tog illa upp. (Men om man kommenterar stavning och inget annat, är inte det språkpolisiärt agerande då?)
 
Oj, jag blev faktiskt glad över att få lära mig hur ordet stavas, men jag fattar såhär i efterhand att det kan se ut som om jag tog illa upp. (Men om man kommenterar stavning och inget annat, är inte det språkpolisiärt agerande då?)
Eller ett vänligt påpekande.
 
Oj, jag blev faktiskt glad över att få lära mig hur ordet stavas, men jag fattar såhär i efterhand att det kan se ut som om jag tog illa upp. (Men om man kommenterar stavning och inget annat, är inte det språkpolisiärt agerande då?)
Finns alltid de som kommer missuppfatta, bara att lära sig att inte bry sig och vara glad och skratta ändå. :)
Det heter bogie på Engelska och boggi på Svenska, heter faktiskt boogie på Danska. ;)
På tal om språkpoliser. Blev nyfiken själv. :angel:
 
Ursprungsfrågan: något snille har vägt ner släpet för att få dra lagligt på papper.

Och skiter i att de kör med överlass - för det är ju inte olaglig fordonskombination i alla fall.

Tänka alla dessa 750 kg kärror som kommer fulllastade ända upp över grindarna med ved och liknande.
 
Det folk inte tänker på är att det blir olovlig körning om släpet blir lastat så det krävs en annan behörighet för att dra.
 
Olovlig körning kan det endast bli om man drar ett släp där det krävs en behörighet man inte har, överlass räknas inte till olovlig körning, förutsatt att man får dra släpet lagligt olastat på den behörighet man har förstås. :)
 
Olovlig körning kan det endast bli om man drar ett släp där det krävs en behörighet man inte har, överlass räknas inte till olovlig körning, förutsatt att man får dra släpet lagligt olastat på den behörighet man har förstås. :)

Jo det kan faktiskt räknas som olovlig körning ändå om man har mer än 20% överlast. Då går det till rättegång och du kan då bli dömd för olovlig körning.
 
Oj, jag blev faktiskt glad över att få lära mig hur ordet stavas, men jag fattar såhär i efterhand att det kan se ut som om jag tog illa upp. (Men om man kommenterar stavning och inget annat, är inte det språkpolisiärt agerande då?)

Jag kommenterade dock det andra också? Men är det viktigare att kalla nån språkpolis än att lära sig rätt så visst!
 
Olovlig körning kan det endast bli om man drar ett släp där det krävs en behörighet man inte har, överlass räknas inte till olovlig körning, förutsatt att man får dra släpet lagligt olastat på den behörighet man har förstås. :)

Lite skrämmande att du som yrkeschaufför inte vet detta. Överlast kan innebära olovlig körning, om det gör att det behövs annan behörighet. Se ovan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 814
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 552
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 710
Senast: Myrten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp