Varför skakar hästen?

Mazzz

Trådstartare
Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in valacken, han kommer och möter mig och verkar ha lite bråttom in, då han nästan travar men ändå inte när vi går in.

Väl inne i stallet, ställer jag upp honom på gången och drar av det värsta vattnet med gummiskrapa. Han var onormalt tittig och ett plötsligt ljud fick honom att hoppa till, sånt som han inte brukar reagera för i vanliga fall och hästen stod och skakade.
Jag funderade på ifall det kunde vara så att han frös, så jag la på ett fleecetäcke och ställde honom i en av boxarna, medan jag kollade över dom andra hästarna som var ute.

När jag kom tillbaka var han lugn igen, jag bytte täcke och la på regntäcket innan jag släppte ut honom igen.
När han stod och skakade så darrade det framme vid bogen och i samma höjd bak på bägge sidor. När jag drog försiktigt med gummiskrapan för att få bort det värsta vattnet över ryggen så sänkte han ryggen, samt höjde den när jag tog bort vattnet på "rumpan".

Såvitt jag vet, brukar han inte vara känslig, kanske är något med det ihållande regnet?

Vad har ni för erfarenheter med hästar som skakar? Har ni vetat varför dom skakar just då?
 
Som jag har förstått så skakar de för att få upp värmen, ungefär som när vi huttrar.
Efter att ha levt med en ks-häst i drygt tolv år skulle jag däremot se sänkningen av ryggen som en liten varning. Skönt att han fick på sig täcke :)
 
Skakar för att få upp värmen. Det divideras om det beror på att de fryser eller ej men min åsikt är att skakar de så fryser de. Kanske inte första minuten, men att avfärda att de inte fryser utan bara höjer värmen - tja nånstans går ju gränsen. På samma vis som vi kan huttra för det är småkallt men om vi inte blir varmare skakar vi värre. För att höja värmen - men det är ju för att vi fryser.

Har de skakat ett tag, eller är känsliga, blir de lätt ömma i rygg- och bakdel. Inte så konstigt med tanke på vad musklerna jobbar.

Så hästen frös helt enkelt, antagligen för att den blivit blöt inpå skinnet.
 
@Mazzz Säger samma. Kall häst. Vår shettis frös i regnet för nån månad sen. Det var ändå +10 men blåste och regnade rejält. Tyckte genom fönstret att hon såg lidande ut,lyfte ett ben i taget. Satt in henne i boxen,varav hon började skaka som ett asplöv. Satte två tjocka yllefiltar och gav hö så slutade hon skaka. Kände mej som världens hemskaste matte då kan jag säga:crazy: men hon brukar inte vara lättfrusen,men hon har absolut inte ett uns med extra kroppsfett så det påverkar väl också.

Går ut och känner på henne ofta om det är regnigt och blåsigt och sätter på regntäcke med fleece om hon känns kall, vill inte att hon ska få spända muskler. På vintern ser hon ut som en mammut så kyla klarar hon bra.
 
Om vattnet når in till skinnet så blir de kalla väldigt snabbt, och skakar för att få upp värmen. Min häst kunde stå i -20 utan täcke men när det plötsligt blev +5 och mycket regn så höll inte pälsen tät alls utan han blev blöt in till skinnet och spände sig och skakade (detta var i vintras).
 
Ah, då var mina misstankar inte helt ute och cyklade.

Det har både blåst ganska kraftigt samtidigt som det varit ihållande regn, så antagligen väldigt goda förutsättningar för att frysa.
Jag tog kontakt med ägaren och denne berättade att hästen bara är känslig för regn på sommaren, när han har vinterpälsen så har han mer päls som skyddar om jag förstod rätt.
 
Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in valacken, han kommer och möter mig och verkar ha lite bråttom in, då han nästan travar men ändå inte när vi går in.

Väl inne i stallet, ställer jag upp honom på gången och drar av det värsta vattnet med gummiskrapa. Han var onormalt tittig och ett plötsligt ljud fick honom att hoppa till, sånt som han inte brukar reagera för i vanliga fall och hästen stod och skakade.
Jag funderade på ifall det kunde vara så att han frös, så jag la på ett fleecetäcke och ställde honom i en av boxarna, medan jag kollade över dom andra hästarna som var ute.

När jag kom tillbaka var han lugn igen, jag bytte täcke och la på regntäcket innan jag släppte ut honom igen.
När han stod och skakade så darrade det framme vid bogen och i samma höjd bak på bägge sidor. När jag drog försiktigt med gummiskrapan för att få bort det värsta vattnet över ryggen så sänkte han ryggen, samt höjde den när jag tog bort vattnet på "rumpan".

Såvitt jag vet, brukar han inte vara känslig, kanske är något med det ihållande regnet?

Vad har ni för erfarenheter med hästar som skakar? Har ni vetat varför dom skakar just då?

Samma sak som för oss människor. Musklerna försöker få upp värmen eftersom att kroppen är kall, detta orsakar skakande/huttrande. Sänkandet av ryggen indikerar åter igen att hästen är kall och säkert lite öm efter att ha spänt musklerna en längre tid, åter igen, för att få upp värmen.

T.o.m min shettis med rejäl päls såväl sommar som vintertid, blir kall vid ihållande regn. Problemet uppstår när det regnar så hårt och/eller länge att pälsen blir genomblöt.
 
Som jag ser det är definitionen på frysa "skaka på musklerna för att värma kroppen när den är på väg mot farlig kyla".

Jag kan inte tänka mig att de känner sig mer annorlunda än vad vi gör när vi fryser. Varför man av någon anledning skulle säga att de inte fryser för att de skakar har jag väldigt svårt att förstå men vet att veterinärer och lite andra människor har en sådan attityd till hästars försmåga till att frysa.

Skitlöjligt, tycker jag.
 
Jag har sett olika skakningar på häst vid olika situationer och när de skakar/darrar vid regn och liknande handlar det garanterat om att de fryser. Man brukar kunna se att de drar in rumpan och spänner kroppen när de fryser.
 
Som jag ser det är definitionen på frysa "skaka på musklerna för att värma kroppen när den är på väg mot farlig kyla".

Jag kan inte tänka mig att de känner sig mer annorlunda än vad vi gör när vi fryser. Varför man av någon anledning skulle säga att de inte fryser för att de skakar har jag väldigt svårt att förstå men vet att veterinärer och lite andra människor har en sådan attityd till hästars försmåga till att frysa.

Skitlöjligt, tycker jag.

Instämmer. Någonstans har jag dock läst att hästarna skakade men INTE uppvisade övriga symptom på o frysa utan var som vanligt. Jag har dock sjukt svårt o tro det faktiskt.

Innan min häst börjar skaka så är han irriterad, känslig för beröring och MYCKET tydligt besvärad. När han väl skakar är han ganska eländig och jag fattar inte hur någon skulle kunna påstå att det är försvarbart o hålla hästen så.
 
Jag råkade ut för en intressant grej i höstas. Skulle lastträna min treåring, det var spöregn ute, men han hade aldrig haft täcke på sig, så jag hade ingen plan på att börja med det då. Tog in en häst, blöt, men helt obesvärad av både regn och kyla. Gick fram till transporten, där jag ställt en havrehink en bit in i släpet, jag tänkte bara invänta att han gick in själv, så ingen press.
Helt plötsligt började han skaka enormt. Precis som han just kom på att det var jättekallt. Även om det var helt lugnt och stilla runt transporten så är det ju ett mått av stress vi utsätter dem för. De räckte. Så jag är övertygad om att mycket även beror på omgivning, huruvida hästen fryser. Utsätter man den för den stress som TS beskriver så räcker det för att hästen ska bli kall. Hade man låtit den stå kvar i regnet är det inte säkert den hade brytt sig.

Sen håller jag med om att minus 5 och under är en baggis jämfört med 0-gradigt och regn, då fryser typ alla.
 
Jag råkade ut för en intressant grej i höstas. Skulle lastträna min treåring, det var spöregn ute, men han hade aldrig haft täcke på sig, så jag hade ingen plan på att börja med det då. Tog in en häst, blöt, men helt obesvärad av både regn och kyla. Gick fram till transporten, där jag ställt en havrehink en bit in i släpet, jag tänkte bara invänta att han gick in själv, så ingen press.
Helt plötsligt började han skaka enormt. Precis som han just kom på att det var jättekallt. Även om det var helt lugnt och stilla runt transporten så är det ju ett mått av stress vi utsätter dem för. De räckte. Så jag är övertygad om att mycket även beror på omgivning, huruvida hästen fryser. Utsätter man den för den stress som TS beskriver så räcker det för att hästen ska bli kall. Hade man låtit den stå kvar i regnet är det inte säkert den hade brytt sig.

Sen håller jag med om att minus 5 och under är en baggis jämfört med 0-gradigt och regn, då fryser typ alla.
Fast det ser inte jag som så konstigt alls. I hagen så har dom gräs, dom smågår och betar och tuggar och håller mycket värme på det sättet. När du lasttränade så stod ju hästen bara rätt upp och ner stilla i regnet, inte konstigt hästen börjar frysa då.
 
Fast det ser inte jag som så konstigt alls. I hagen så har dom gräs, dom smågår och betar och tuggar och håller mycket värme på det sättet. När du lasttränade så stod ju hästen bara rätt upp och ner stilla i regnet, inte konstigt hästen börjar frysa då.
Småländsk rasthage i slutet av oktober, varken så mycket rally eller föda i dem.
 
Jag råkade ut för en intressant grej i höstas. Skulle lastträna min treåring, det var spöregn ute, men han hade aldrig haft täcke på sig, så jag hade ingen plan på att börja med det då. Tog in en häst, blöt, men helt obesvärad av både regn och kyla. Gick fram till transporten, där jag ställt en havrehink en bit in i släpet, jag tänkte bara invänta att han gick in själv, så ingen press.
Helt plötsligt började han skaka enormt. Precis som han just kom på att det var jättekallt. Även om det var helt lugnt och stilla runt transporten så är det ju ett mått av stress vi utsätter dem för. De räckte. Så jag är övertygad om att mycket även beror på omgivning, huruvida hästen fryser. Utsätter man den för den stress som TS beskriver så räcker det för att hästen ska bli kall. Hade man låtit den stå kvar i regnet är det inte säkert den hade brytt sig.

Sen håller jag med om att minus 5 och under är en baggis jämfört med 0-gradigt och regn, då fryser typ alla.

Jag tänker på mig själv. När något är spännande, på tv, på tävling eller annat så börjar man ju ibland frysa och skaka. Det är ju inte bara så att man skakar av själva nervositeten utan man fryser ju faktiskt på riktigt men det är ju starkt kopplat till nervositeten. För, så fort det spännande är över så fryser man ju inte längre.

Skulle vara intressant att veta vad som händer fysiskt.
 
Det är klart att hästar kan skaka av andra orsaker än köld. Min grå kan börja darra när jag öppnar transporten inför lastning, men det är något helt annat än köldskakningar. Det är mer förväntan/spänning, han lastar sig själv och slutar alltid när han är inne.
 
Jag råkade ut för en intressant grej i höstas. Skulle lastträna min treåring, det var spöregn ute, men han hade aldrig haft täcke på sig, så jag hade ingen plan på att börja med det då. Tog in en häst, blöt, men helt obesvärad av både regn och kyla. Gick fram till transporten, där jag ställt en havrehink en bit in i släpet, jag tänkte bara invänta att han gick in själv, så ingen press.
Helt plötsligt började han skaka enormt. Precis som han just kom på att det var jättekallt. Även om det var helt lugnt och stilla runt transporten så är det ju ett mått av stress vi utsätter dem för. De räckte. Så jag är övertygad om att mycket även beror på omgivning, huruvida hästen fryser. Utsätter man den för den stress som TS beskriver så räcker det för att hästen ska bli kall. Hade man låtit den stå kvar i regnet är det inte säkert den hade brytt sig.

Sen håller jag med om att minus 5 och under är en baggis jämfört med 0-gradigt och regn, då fryser typ alla.

jag ser sån typ av skakning som stresshantering.
min häst tex började så sist jag lastade. och jag har lastat henne väldigt många gånger utan att hon gjort så :/.
halvvägs inne så fryser hon fast och börjar skaka så att hela släpet vibrerar.
knuffade in henne resten av vägen då och gav hö och gosade tills hon slappnade av.
misstänker att det var en efter effekt av att jag provlastade i nya släpet dagen innan, och då det är bra mycket längre i spiltan så märkte hon inte att jag la på bakbommen. varpå hon backade på den när hon försökte smita ut. lite snabbt. fick en liten chock då misstänker jag ;) hon är van vid att behöva gå lååångt fram i släpet och ändå så känner hon bommen mot rumpan då den läggs på.
inget problem att åka eller vid ridning efter det. var som vanligt att lasta henne hemåt sen. de andra gångerna hon skakat så är efter närkontakt med kor, kallsvett och skakningar brukar komma då efter när hästen försöker lugna ner sig.

hästar som skakar av regn och sänker ryggen ser jag som att de fryser ordentligt och blivit ömma/stela om ryggen. fleece täcke och massage + bot ryggvärmare i en halvtimme innan de får gå ut igen med bara regntäcke brukar vara min bot mot det :).
 
Verkar absolut som att den frös! Att den sänkte ryggen är inte heller konstigt om det endast har skett när han är kall. Kalla muskler kan bli ömma precis som vi människor kan få ont i muskler i t.ex. ryggen om dem blir kalla.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 530
Senast: Ramona
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 860
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp