Bukefalos 28 år!

Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Iaf, det som är FEL, håller jag med dig/andra om, är att (vad det än handlar om) säga att nånting gäller "ALLA".
Jag tycker barfota verkar bra för många fritidshästar men inte för ALLA hästar i ALLA grenar!
Då är vi överens. Vad trevligt :bow:
Jag håller med om att det kan fungera utmärkt för många fritidshästar, men att de värsta förespråkarna måste inse att det finns undantag.

Själv vet jag dressyrhästar upp till MSV som tävlar barfota
Jag vet faktiskt en som har alla sina dressyrhästar barfota varav en av dom tävlar Grand Prix och en Intermediare. Dessa hästar tränas i ett ridhus med mjuk botten, går inte ut i hage och tävlas på mjuka sandbanor. Då kan det fungera.
Orsaken till att hästarna är barfota är inte främst att dom tror på det, utan att mannen i huset har gjort sig ovän med alla hovslagare i trakten :D
Men det verkar fungera.
 
Sv: Varför skor ni?

Då är vi överens. Vad trevligt :bow:
Jag håller med om att det kan fungera utmärkt för många fritidshästar, men att de värsta förespråkarna måste inse att det finns undantag.

Ja och undantagen är de hästar som ANVÄNDS på ett sätt som skulle va väldigt SVÅRT att ha dom barfota, om inte helt omöjligt, och de individer som har extremt dålig hovkvalite tyvärr och man måste "lappa ihop" hovarna på dom... de skulle aldrig klara övergången till barfota...

Men det finns också dom som säger "min hästs hovar trasar sönder så fort hon TAPPAR en sko" och det blir jag irriterad på, för det är ju inget konstigt att den gör det när skon precis har SLITITS av och det finns sömhål som försvagat hovväggen PLUS att då är ju hoven inte verkad utan står helt "försvarslös" med trasiga hovväggar. Just DET går inte att använda som argument mot att man inte kan ha sin häst barfota! (tappskor)
Min hästs hovar fläker också sönder vid tappskor MEN inte när vi plockade av skorna och VERKADE henne. Nu är det inte en enda spricka eller någon chans till fläkning alls!!
MEN det FINNS ju individer, uppenbarligen, som inte heller efter verkning håller för barfota (hovarna trasar sönder) vilka hör till undantagen.


Jag vet faktiskt en som har alla sina dressyrhästar barfota varav en av dom tävlar Grand Prix och en Intermediare. Dessa hästar tränas i ett ridhus med mjuk botten, går inte ut i hage och tävlas på mjuka sandbanor. Då kan det fungera.
Orsaken till att hästarna är barfota är inte främst att dom tror på det, utan att mannen i huset har gjort sig ovän med alla hovslagare i trakten :D
Men det verkar fungera.

Ja, där ser man! Det beror på omständigheterna också. Egentligen låter det väl konstigt att de inte får gå ut i hage men dessa hästar fungerar antagligen barfota för att de RIDS MYCKET (rörelse) istället och bara på bekvämt underlag.
 
Sv: Varför skor ni?

Allla hästarna jag nämde var i Sverige (jag känner ägarna och äger två själv som tävlas/tränas barfota), bortsett från Distanshästarna som jag vet tävlas barfota i USA. Finns säkert i andra länder åxå.
Både med och utan Boots. Detta reagerade jag på, men funkar det så funkar det...
Kollar in sid 10,,,Tack!!!
 
Sv: Varför skor ni?

Boj skrev:
Svar ja, det är på prov under nästa år. Men boots är ej tillåtna, endast enligt gällande skoregler eller helt utan.

Och barfota är alltå inte ett alternativ för oss, dessutom kommer det säkert inte att bli några barfota hästar i de högre klasserna endast på lokalnivå och klubbtävlingar.

Förutom hästens väl och ve, har skon en annan funktion i gångartsridning, nämligen volym i gångarten.

Ursäkta att jag svarar på ett gammalt inlägg!
Men denna volym i actionen är väl inte normal?
Själv får jag samma resultat med viktboots på min pålla, så skor behövs ju inte av den anledningen.
Likadant att låta tårna växa ut, det tycker inte jag skall hamna under kategorin, måste ha skor!!!
(Har sett alldeles för många långa tår på Islandshästen under mina år) Ingen kritik till dig!!! Vet att du tillhör skaran "vettig"

Att det inte kommer bli barfotahästar i de högre klasserna är väl för att det blir för stor skillnad i actionen. Det går inte att mäta sig med en skodd häst, helt enkelt. (Actionsmässigt)
Får väl hoppas att det kommer barfotaklasser så småningom.
För Islandshästen har mycket bra hovar...
 
Sv: Varför skor ni?

Men denna volym i actionen är väl inte normal?

Det blir volym i actionen på en skodd häst, så enkelt är det.

Att det inte kommer bli barfotahästar i de högre klasserna är väl för att det blir för stor skillnad i actionen. Det går inte att mäta sig med en skodd häst, helt enkelt. (Actionsmässigt)

Precis, det går ju inte. Enda chansen är att alla tävlar på lika villkor, skodd eller utan skor. Men volymen skiljer sig ju ändå mellan sko och boots, det kommer man inte ifrån. Bootsen ökar volymen i stegen, skorna i actionen.

Att det finns många konstigt skodda islänningar, håller jag med om. Långa tår, låga trakter borgar inte för en hållbar häst. Däremot vet jag inte om islandshästen generellt skulle ha bättre hovar, jag tycker mig märka mycket skojiga fenomen. Plattfothet är bla ett stående dilemma får många islänningar, vilket iofs inte ger alla problem men tillräckligt många ivart fall.

På en av mina pållar har vi en tvärtom effekt sas, djupa skålade hovar som samlar mycket bläää... Det ger andra smärre problem, och tyvärr blev dom inte bättre när pållan gick utan skor. Sen ser jag nog som svårt för oss att sko av denna häst, just därför att jag tävlar inte bara gångartsklasser utan även pass på bana också.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför skor ni?

Är du bara ironisk, eller tror du verkligen detta?
 
Sv: Varför skor ni?

Vet inte! Vilket av mina inlägg menar du?
Om du kollar alla mina inlägg i barfotadebatten torde det inte vara svårt att se när jag varit ironisk.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Varför skor ni?

Skor min häst för att hon arbetas så mkt att det inte skulle gå att ha henne oskodd, förr fick man inte tävla oskodd häst, sedan kan hon inte var oskodd på vintern för då slår vi ihjäl oss.

Man måste vara rättvis mot hästen å tänka på hur mkt den arbetas, är det idealiskt att man kan låta den gå oskodd?
Vilket underlag rider man på?etc.

Dessutom har det visat sig att oskodda hästar inte har det så bra iaf, det är inte rena mirakelkuren.Majoriteten av alla hålväggar å hovbölder som behandlas på klinik är resultatet av hästar som går oskodda.Inte trevligt alltså.
 
Sv: Varför skor ni?

Om du följer tråden så hittar du vad jag svarat på. :-) Men det var det inlägget om att islandshästen tål allt. Det lät ironiskt men man kan inte vara säker ;)
 
Sv: Varför skor ni?

min KAN inte vara barfota om jag ska rida, hon blir väldigt ömfotad och trippar..skulle gärna ha henne utan skor men det går inte... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 622
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 972
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 170
Senast: Lejd
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp