Bukefalos 28 år!

Varför stack kattungen???

F

frango

För ca fyra veckor sedan skaffade jag mig min första katt. Det var en hankatt på 12 veckor. Jag hade han som utekatt och allt verkade funka jättebra i början. Han gick på lådan, sov inomhus, lekte och bet i allt han hittade. Så efter ca tre veckor så slutade han bajsa i lådan och var inte hemma så mycket. Några dagar senare slutade han kissa i lådan och sov inte inomhus längre.
Nu har han varit borta i två dygn. Har jag gjort något fel eller kan detta även hända en erfaren kattägare?
 
Sv: Varför stack kattungen???

Det här kan mycket väl hända om man inte håller kattungen (eller vilken ny katt som helst) inne ett bra tag tills den vet var den hör hemma.
Det du beskriver kan även vara sjukdomstecken (sluta gå på toa, dra sig undan) så det kan tyvärr ha hänt något.
Man bör aldrig låta en kattunge gå ut själv, den är bara ett barn sett och har lika mycket vett som en 3-årig människa och kan råka ut för lika hemska saker om den har otur. Den kommer även bli könsmogen så småningom och det behövs inte fler kattungar, därför är det alltid bäst att hålla inne tills kastrering då katthanar ofta kan dra iväg när de blir könsmogna.
Jag håller tummarna för att han är frisk och kommer tillbaka, till dess kanske du ska sätta upp lappar, höra med grannar och kolla om han är inlåst någonstans och lämna in en efterlysning till polisen och eventuella katthem i närheten.
 
Sv: Varför stack kattungen???

Jag tror inte att kattungen har "stuckit". Jag tror att den antingen:

- Har gått vilse
- Har blivit stulen eller börjat bli matad av någon annan
- Har blivit sjuk och inte kan ta sig hem
- Har råkat ut för en olycka och inte kan ta sig hem
 
Sv: Varför stack kattungen???

Jag höll han inne första tiden och när jag släppte ut han, gick han inte utanför tomtgränsen så jag fick känslan av att han visste var han hörde hemma. Så hur länge bör man ha en katt instängd? Det var ju trots allt en utekatt.
Hjälper det om man skaffar två katter samtidigt?
 
Sv: Varför stack kattungen???

Vi har två små rackare här hemma nu. De ska inte få gå ut förens till hösten fast då med sällskap bara. I vinter får de vara inne för att till våren gå ut själva som vanliga katter. Vill verkligen kunna ha ytterdörren eller ett fönster öppet de första veckorna katterna är ute själva. Därför får de vänta lite extra länge.


Anledningen är två. Först så är de stallkatter från början och väldigt morska och oskygga ute. För kaxiga för sitt eget bästa. Vill helt enkelt vänja dem av med det innan de får knalla runt i området.

För det andra bor vi nära en väg. Min tanke är att om de blir lite mer räddhågsna av sig ute att de inte ska dra sig till vägen och bilarna utan åt andra hållet med skog och grönområden.

Vill också att de ska vara steriliserade/kastrerade innan de går ut ensama.

Din kattunge är nog vilse eller har råkat ut för en olycka tyvärr.

Hoppas verkligen att du hittar den oskadd.

Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför stack kattungen???

Är de trafik och grannar runt om så håller man den inne hela dens liv. Annars så tills den är kastrerad och stor nog att försvara sig någorlunda själv. Tidigast 6 månader.
 
Sv: Varför stack kattungen???

Jag hittade katten, den låg på altanen hos grannen. Vi hade inte kommit överens om att dela på katten men det fanns ändå en sorts tyst överenskommelse. Katten hade tydligen uppfattat detta klart och tydligt.
Frågan är ju nu varför han inte använder kattlådan? Högen med väl brunnen hästgödsel är tydligen bättre att göra sina behov i.
 
Sv: Varför stack kattungen???

Min första katt (är utekatt) som bor kvar hos mamma är 16 år och han har inte använt låda inomhus annat än när han har varit sjuk/skadad och nu när han börjar bli lite till åldern.

Utekatter brukar välja att göra sina behov utomhus. Smidigt.
 
Sv: Varför stack kattungen???

På hösten är det ofta folk börjar mata äldre kattungar då det vida ordet om sommarkatter som lämnas vind för våg tas lite väl på allvar. Folk tror lätt att en katt är en sommarkatt om den är född någon gång på våren, eller jag har den uppfattningen iallafall. Kanske har någon börjat mata din katt?
 
Sv: Varför stack kattungen???

att håplla katten inne tills den är kastrerad är självklart, väldigt oansvarigt att göra ngt annat.
 
Sv: Varför stack kattungen???

Det är oftast hankattägare som tycker att det inte är någon självklar sanning... äger man en honkatt vill man inte riskera att få hem sin katt dräktig med en massa ungar man behöver bli av med eller ha gården full med katter. En hankatt kan ju inte få några ungar själv, så ägarna tycker att allt är frid och fröjd.

Tyvärr finns det ju många förvildade honkatter som ingen kastrerar och som blir dräktiga med tama och älskade hankatter som sedan går hem till sitt hus och blir klappade och matade. Om alla som hade hankatter kastrerade dem skulle antalet viltfödda tamkatter minskas, och därmed både det lidande och den sanitära olägenhet som kattkolonier innebär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
849
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 536
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 863
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp