Bukefalos 28 år!

Varför stegra hon...

M

mubella

Idag när vi skull köra våran shettis stegrade hon först lite lätt å vi mana på henne framåt men då stegra hon igen å gick omkull... Hon la sig på rygg över kärran, vi försökte fort få bort selen på henne så vi kunde få upp henne på benen igen... Som tur höll hon sig lugn hon fick inte panik...
Vi kunde inte se några större skador på henne efter...

Men varför hon gjorde de har vi ingen aning om, hon brukar sparka bakut ibland men har aldrig stegrat sig...
Vi gick en prom med henne efter och hon verkar inte ha ont i någe ben el hovar...

Är de någon mer som varit med om samma sak? Fick eran häst någe men av de efter? Varför gjorde hon de?
 
Sv: Varför stegra hon...

Antagligen var hon rädd, fast du inte såg det. Hon slöt sig inåt. Och när du manade på henne slog det över för henne och därför stegrade hon sig och gick omkull. Sådana hästar ser man inte alltid att de är rädda utåt förrän det slår över och gick som det gick i ditt fall. Det gäller att kunna läsa av hästen innan. Blinkar hästen och tuggar är den lugn men gör den inte kan den vara superstressad inuti och tillslut så brister det.
 
Sv: Varför stegra hon...

Varför är ju lite svårt att säga. HUr är hästen annars, du skriver att den kan sparka bakut, sparkar den när den är i vagnen?? Har ni då någon slagrem på den, det är väldigt farligt annars.
När sparkar den bakut? Är det när ni pressar den? Hur är den i andra situationer? Kan den helt enkelt vara bortskämd så att det var nån typ av protest mot arbetet? Va ni tyngre än vanligt i vagnen? Va det samma vagn och sele som vanligt? Hur länge är hästen körd? Hur länge har ni kört hästen? Osv osv
 
Sv: Varför stegra hon...

Samma sak hánde med min faster's ponny. Grejen var dá att selen lág fel och hásten hade ont. Kolla sá selen ligger rátt, hittar du inget fel dár sa kan du ju kolla med kiropraktor/veterinár :) Skulle hásten ha varit rádd skulle man vál ha márkt det? :p
 
Sv: Varför stegra hon...

Jag tror inte hon gjorde de för hon va rädd, då vi bara skulle gå från stallet å hon hade sin vanliga kompis med som va ko lugn... de va samma sele samma vagn inte tyngre än vanligt.
Hon kan sparka bakut ibland när hon inte blivit körd på ett tag å de är vi förberreda på isåfall men så här har hon aldrig gjort...
Jag har känt igenom hästen å klämnt på henne å hon vissar ingen ömhet el att hon sak ont någonstans...
Hon är en häst som älskar arbeta så protest vet jag inte, hon har alltid bråttom iväg...

Vi hoppas nu hitta en ny kärra så vi kan börja köra igen å hoppas hon inte blivit rädd...
Hon hade barn på ryggen efter å dom lätt hon sitta kvar å sköte sig kanon så vet inte vad hon fick för tokryck att börja stegra...
 
Sv: Varför stegra hon...

Som du beskriver det låter det som att hästen har ont eller att den "protestera" och testa er. Men eftersom du skriver att det tycker om att arbeta och så så skulle jag gissa på att den har ont någonstans.
 
Sv: Varför stegra hon...

Vad har ni för sele till henne? Tyvärr är de vanliga sk bröstselarna man köper på Hööks/Börjes inte kompletta selar. De funkar endast till tömkörning. De klämmer hästen på ryggen eftersom all tyngd av vagnen hamnar där och nyper i armhålorna i nerförsbackar/inbromsning. Skaklarna går in i sidan på hästen vid svängar. Kan det vara så att hon har ont och eller dåliga erfarenheter och vet att det kommer göra ont.
Satsa på en riktig sele med två gjordar, där bröstan inte sitter fast i selen. Tömkör henne ett flertal gånger och bygg upp självförtroendet igen. Lådsas att hon drar genom att själva dra vagnen efter henne utan att hon sitter fast. Börja korta sträckor sedan.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 992
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp