Varför är aachen/engelsk nosgrimma den vanligaste....?

Jag undrar också det! Jag har ingen av dessa modeller. Jag har letat runt och Ps of Sweden har 2 modeller som inte trycker på tänderna, High Jump och Jump off. Sen finns ju micklem men även Antares har gjort en nosgrimma som inte ska trycka på tänderna.

Jag vet inte hur Ps of Swedens Pioneer sitter, det KAN vara så att även den inte trycker på tänderna.
 
Hmm, jag har haft ett långt uppehåll från ridningen och upplever att remontnosgrimman är mkt mer vanlig nu än för 8-10 år sedan när jag var aktiv sist.
Sen tycker jag att remonten är svårare att passa in, eller att hitta en med rätt passform.

Sen är det ju jättepopulärt nu med de nya modellerna typ micklem och olika från PS.

Och att aachen eller engelsk alltid skulle vara skadligt tror jag inte alls på.
 
Hmm, jag har haft ett långt uppehåll från ridningen och upplever att remontnosgrimman är mkt mer vanlig nu än för 8-10 år sedan när jag var aktiv sist.
Sen tycker jag att remonten är svårare att passa in, eller att hitta en med rätt passform.

Sen är det ju jättepopulärt nu med de nya modellerna typ micklem och olika från PS.

Och att aachen eller engelsk alltid skulle vara skadligt tror jag inte alls på.

Oj, jag upplever det tvärtom.

Aachen var rena döden för alla munnar, oavsett fel eller inte, enligt tandläkaren. Engelsk var inte bra om problem fanns.
 
Jag använder remont samt engelsk och/eller High jump. Rider alltid unghästar på remont och min nuvarande vuxna häst rids alltid ut på remont.
(Haft den hästen i 13 år och har aldrig haft bettrelaterade munproblem /inga skador).

@Freazer jag har tagit del av jättemycket läsning genom åren som styrker uppfattningen engelsk nosgrimma precis som @tuaphua nämnt så det är inget hittepå .

Pullbackknäppning i kombo påverkar ännu mer utifrån fysiska lagar, så man behöver vara extra försiktig när man har sådan.
 
@MiniLi ang remont så är det ju helt korrekt att remont med icke ställbar nosdel oftast inte ligger optimalt.

Men så många remont finns ju att köpa numera sen minst ett decennie med ställbar nosdel .

Det använder ju de flesta nuförtiden .
Och remonten allmänt är som konstaterat historiskt ypperlig jmf med många andra nosgrimmor.

Tyvärr verkar mode vara en otroligt stark vägande variabel allmänt gällande utrustning etablerat senare år och eskalerande.
 
@MiniLi ang remont så är det ju helt korrekt att remont med icke ställbar nosdel oftast inte ligger optimalt.

Men så många remont finns ju att köpa numera sen minst ett decennie med ställbar nosdel .

Det använder ju de flesta nuförtiden .
Och remonten allmänt är som konstaterat historiskt ypperlig jmf med många andra nosgrimmor.

Tyvärr verkar mode vara en otroligt stark vägande variabel allmänt gällande utrustning etablerat senare år och eskalerande.
Ja precis, klart det går att hitta passande.

De hästfolk jag har runt mig använder främst remont eller ngn modern variant med liknande funktion :)
 
Oj, jag upplever det tvärtom.

Aachen var rena döden för alla munnar, oavsett fel eller inte, enligt tandläkaren. Engelsk var inte bra om problem fanns.
Hur skulle en nosgrimma kunna vara döden för alla munnar oavsett hur korrekt eller ej den används?
Sen kanske många använder aachen på ett sätt som inte är optimalt, men det är ju inte samma sak som att nosgrimman i sig är skadlig.
 
Hur skulle en nosgrimma kunna vara döden för alla munnar oavsett hur korrekt eller ej den används?
Sen kanske många använder aachen på ett sätt som inte är optimalt, men det är ju inte samma sak som att nosgrimman i sig är skadlig.

"Min" tandläkare menade att eftersom att det var en såpass smal och liten rem, så fördelades trycket på en så liten yta, och det i kombination med hur den satt över munnen var inte bra.
 
"Min" tandläkare menade att eftersom att det var en såpass smal och liten rem, så fördelades trycket på en så liten yta, och det i kombination med hur den satt över munnen var inte bra.
Vilket måste vara beroende av hur hårt eller löst den sitter.
Remmen är ju dessutom lika smal under käken som en remont är?
 
@MiniLi alla remont jag haft/sett är flera mm bredare än en aachenrem.
Men även om det så inte vore så är det ju skärningen på aachen som är avgörande i skillnad. Stor skillnad jmf med en ”rak” vinkel rakt runtom nosen som det är på remont.

@Dressyrtjejen_97 fast 2-4 MILIMETER tror jag knappast någon aachenrem är ;)
 
@MiniLi Ja. Mina aachenremmar var 2-4 mm breda. På mitt nuvarande remontträns skulle jag säga att remmen under käken är ca 8 mm - 1 cm.
2 mm? Har du ens tittat på en linjal och sett hur smalt det är? Typ ett grövre snöre.

@MiniLi alla remont jag haft/sett är flera mm bredare än en aachenrem.
Men även om det så inte vore så är det ju skärningen på aachen som är avgörande i skillnad. Stor skillnad jmf med en ”rak” vinkel rakt runtom nosen som det är på remont.

@Dressyrtjejen_97 fast 2-4 MILIMETER tror jag knappast någon aachenrem är ;)

Möjligt, men det är ju inte så extremt stor skllnad just i hur bred remmen är. Och det var @Dressyrtjejen_97 som skrev att det var just remmens bredd som skulle vara problemet.
 
2 mm? Har du ens tittat på en linjal och sett hur smalt det är? Typ ett grövre snöre.



Möjligt, men det är ju inte så extremt stor skllnad just i hur bred remmen är. Och det var @Dressyrtjejen_97 som skrev att det var just remmens bredd som skulle vara problemet.

Ja, fast det var på ett extremt nätt träns. ;) De flesta var nog kring halvcentimetern, medan remontremmarna ofta är runt eller över centimetern.

Jag menade att det, förutom placeringen, ytterligare en faktor som spädde på eländet eftersom att smal rem = mindre tryckfördelning.
 
Menar du verkligen bredden då och inte tjockleken? För 2 mm är ju ungefär vad hålet för spännet är på en vanlig. Dvs omöjligt att ha spänne på en så smal rem
 
2 mm? Har du ens tittat på en linjal och sett hur smalt det är? Typ ett grövre snöre.



Möjligt, men det är ju inte så extremt stor skllnad just i hur bred remmen är. Och det var @Dressyrtjejen_97 som skrev att det var just remmens bredd som skulle vara problemet.


Ja som sagt de måtten blir rätt märkliga .

Om vi struntar i det så kvarstår det jag skrev om utöver det relaterat till dina egna kommentarer, och utifrån ditt eget inlägg att det är rätt vesäntlig skillnad på remont och achenremmen utifrån ren fysik hur de spänns/är konstruerade.
 
Senast ändrad:
Ja, fast det var på ett extremt nätt träns. ;) De flesta var nog kring halvcentimetern, medan remontremmarna ofta är runt eller över centimetern.

Jag menade att det, förutom placeringen, ytterligare en faktor som spädde på eländet eftersom att smal rem = mindre tryckfördelning.

Fast när du påstår bestämt att en aachenrem är 2-4 (!) mm bred och problemet är det jmf med andra nosgrimmor osv som du gjort så förstår du väl rimligen att folk reagerar på tokigheten ang det påståendet ? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 570
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp