Bukefalos 28 år!

Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

"Lantbrukarnas riksförbund i Värmland, LRF, ställer sig också bakom familjen och menar att det finns stor risk för ytterligare angrepp, vilket Värmlands Folkblad har rapporterat."

Vaddå ytterligare angrepp? En nyfiken varg följde efter dem, inga angrepp öht. O_o
Jag tänkte exakt samma sak när jag läste detta. För mig känns det bara som vanligt hederligt varghat där man letar efter en orsak till att få döda djuret.
 
Varghatet är ganska stort här tyvärr (jag bor i samma kommun) vargen äter ju upp älgen och rådjuren så det är mindre att jaga… :meh:
Det är bara en enda varg som varit synlig så det är ingen större risk att den tar människor som dom tror.
 
"Lantbrukarnas riksförbund i Värmland, LRF, ställer sig också bakom familjen och menar att det finns stor risk för ytterligare angrepp, vilket Värmlands Folkblad har rapporterat."

Vaddå ytterligare angrepp? En nyfiken varg följde efter dem, inga angrepp öht. O_o
Finns en hel del som tycker det ska bedrivas skyddsjakt på djur som följer eller bara uppehåller sig i skogen när människor är där.
Just nu är det en älg här som inte flyr för livet när svampplockare är i skogen och har börjats benämnas som farlig av folk trots den inte följer efter folk.

Inte lika mycket nyhetsvärde att rapportera om en älg som en varg gissar jag på.
 
Finns en hel del som tycker det ska bedrivas skyddsjakt på djur som följer eller bara uppehåller sig i skogen när människor är där.
Just nu är det en älg här som inte flyr för livet när svampplockare är i skogen och har börjats benämnas som farlig av folk trots den inte följer efter folk.

Inte lika mycket nyhetsvärde att rapportera om en älg som en varg gissar jag på.

Jag vet inte vilken som hade oroat mig mest, nyfiken varg eller nyfiken älg. Förmodligen älgen. Flera vargar tillsammans hade däremot varit obehagligt! Men en ensam varg som bara är nyfiken känns mest spännande!

Men jag kan samtidigt förstå att om man inte ens har kunskap att läsa av vanliga hundar så blir vargen mycket svår att läsa av och förstå om den bara är nyfiken eller om det finns en risk för angrepp.

Jag har ingen erfarenhet av varg men jag hade nog blivit orolig om jag mött en ensam varg om jag hade hund med mig. Med häst känns det ändå hyfsat tryggt då det känns som betydligt mindre risk att vargen ger sig på en stor häst än en hund.
 
Jag vet inte vilken som hade oroat mig mest, nyfiken varg eller nyfiken älg. Förmodligen älgen. Flera vargar tillsammans hade däremot varit obehagligt! Men en ensam varg som bara är nyfiken känns mest spännande!

Men jag kan samtidigt förstå att om man inte ens har kunskap att läsa av vanliga hundar så blir vargen mycket svår att läsa av och förstå om den bara är nyfiken eller om det finns en risk för angrepp.

Jag har ingen erfarenhet av varg men jag hade nog blivit orolig om jag mött en ensam varg om jag hade hund med mig. Med häst känns det ändå hyfsat tryggt då det känns som betydligt mindre risk att vargen ger sig på en stor häst än en hund.
Just denna familjen har miniatyrhästar och det var en av dom som blev ”jagade” men mamman red en större häst
 
Jagade stod det väl inget om? Det var väl en varg som följde efter dem? Vilket inte nödvändigtvis är samma sak. Det kan lika gärna vara en nyfiken ungvarg som inte hade för avsikt att angripa.
Ja men i deras ögon så jagade den. Och därför vågar dom inte släppa ut hästarna i hagen om ingen vakar/är hemma eller låta barnen gå ut utan att pappa går med beväpnad.
IMG_0566.jpeg
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Ja men i deras ögon så jagade den. Och därför vågar dom inte släppa ut hästarna i hagen om ingen vakar/är hemma eller låta barnen gå ut utan att pappa går med beväpnad.Visa bifogad fil 126047

Jo, men man kan inte låta människors upplevelse av saker och ting diktera vad som faktiskt hände. De blev rädda. Men det är helt oklart om vargen avsåg att angripa eller om det bara var en nyfiken ungvarg. Om vargen avsåg att angripa är det såklart allvarligt. Om det bara var en nyfiken ungvarg är det sånt jag anser att man får leva med. Vi människor har inte ensamrätt på att leva våra liv ifred på det sätt som passar oss.
 
Det kan säkert vara så att det gick till precis som det beskrivs. Men jag måste erkänna att jag alltid är en smula skeptisk till de mest dramatiska detaljerna(jagade bara 10 m bakom, följde efter in på tomten och kom närmare och närmare) i den här typen av vargincidenter som berättas av en familjemedlem till en jägare. Detta sedan händelser "bättrats på" när de blivit offentliga, t ex när en varg som först var 80 meter bort plötsligt bara var några meter från en kvinna med barnvagn.

Jag vet inte för jag var inte där, jag säger inte att de ljuger eller att det aldrig händer skrämmande incidenter med varg. Bara att min radar alltid går igång lite vid vissa av dessa incidenter.
 
Med tanke på källan till denna artikel får man nog ta varenda ord med en nypa salt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan :angel: .. Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär, så är det väl inte helt otänkbart att de är ganska färgade av varghat eftersom de just valt att använda sig av en sådan källa också.
 
Varghatet är ganska stort här tyvärr (jag bor i samma kommun) vargen äter ju upp älgen och rådjuren så det är mindre att jaga… :meh:
Det är bara en enda varg som varit synlig så det är ingen större risk att den tar människor som dom tror.
Hörde att spannmålsbönder sparar mycket pengar på att ha varg i närheten som håller efter klövviltet. Men det vågar de ju inte säga högt.
 
Jag skulle blivit skitskraj med varg som närmar sig och jag var i sällskap av ett barn på miniatyrhäst med ryttare (kan inte vara gammal direkt då). Och likaså att låta miniatyrhästar vara ute utan vakt eller staket avsett att hålla varg borta.

Om berättelsen är helt sann eller inte vet jag så klart inte, men det är måttligt roande att bli avfärdad som lögnare för att man är motståndare till varg. Vargmotståndare håller sig nog lika mycket till sanningen som folk i allmänhet men det är lätt att uppfatta en varg som större hot än vad den är när man är rädd.
 
Hörde att spannmålsbönder sparar mycket pengar på att ha varg i närheten som håller efter klövviltet. Men det vågar de ju inte säga högt.
Det skulle jag säga är helt osant. Vart hörde du det?

Här har vi mycket varg, jag störs inte av den faktiskt men däremot trycker de ut alla älgar på åkermarken så min uppfattning är att älgarna betar betydligt mycket mer odlade grödor än de gör där det är mindre vargtätt.
 
Med tanke på källan till denna artikel får man nog ta varenda ord med en nypa salt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan :angel: .. Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär, så är det väl inte helt otänkbart att de är ganska färgade av varghat eftersom de just valt att använda sig av en sådan källa också.

Jag tycker att Jaktjournalen brukar vara ganska sakliga i sin rapportering. Att de bevakar vargfrågan på ett annat sätt än t ex kvällstidningar är väl ganska självklart.
Men du kanske har läst tidningen mycket och har en annan uppfattning? :)

Att jämföra dem med Nya Tider är lite osmakligt tycker jag.
 
Jag tycker att Jaktjournalen brukar vara ganska sakliga i sin rapportering. Att de bevakar vargfrågan på ett annat sätt än t ex kvällstidningar är väl ganska självklart.
Men du kanske har läst tidningen mycket och har en annan uppfattning? :)

Att jämföra dem med Nya Tider är lite osmakligt tycker jag.
Jodå. Jag har läst den. Tycker det är en färgad skittidning rent ut sett. Men jag är å andra sidan inte varghatare eller jägare som känner mig hotad av vargen heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp