Bukefalos 28 år!

Vargjakten ställs in i elfte timmen

Så det är alltså ditt svar på ibland? Att ibland även kan vara ofta, för att andra vilda djur möjligen kan ses ofta?
ofta [åf`-] adv.
• vid tätt upprepade tillfällen {MOTS. sällan} {→ideligen

En varg är inte acceptabel att se på sin tomt varje dag. Varför? Tillbaka till flera sidor tillbaka.
Vargen är ett rovdjur. En varg som lär sig att det finns mat nära människan är farligare jämfört med en varg som håller sig utanför bebyggelse.

På tal om andra vilda djur så skjuts duvor och små kaniner även inne i städerna.
Möss tas med råttfällor. Sett bulvaner för ex skator och kråkor? Rävar jagas och enskilda individer jagas ofta med vakjakt för att få bort en räv som ställer till med problem. Skyddsjakt sker på lo. Älgar som ställt till problem i bebyggelse har även sådana skjutits.

Så var är det du vill komma? Att vi ser tre talgoxar i fågelbordet varje dag gör att vi fullt ska acceptera att ha tre vargar bredvid fågelbordet varje dag?

Vart jag vill komma är att det viktiga i sammanhanget inte är hur ofta man ser ett djur utan det är djurets beteende som är det viktiga. Jag vill komma till att det faktum att ett djur syns inte är detsamma som att det inte är oskyggt.

(Och jag vet att många andra arter skjuts av också. Det är också ofta en på sikt ineffektiv metod. Att skrämma eller på andra sätt göra området oattraktivt för vilda djur är oftast det som håller på sikt.)
 
Vart jag vill komma är att det viktiga i sammanhanget inte är hur ofta man ser ett djur utan det är djurets beteende som är det viktiga. Jag vill komma till att det faktum att ett djur syns inte är detsamma som att det inte är oskyggt.

Vilket beteende tycker du är att oroa sig över?

Det här är lite intressant, eftersom man ofta ser i artiklar att "Vargen/vargarna var inte aggressiva", som att det är aggressivitet som skulle vara ett problem om man möter en varg. En varg (eller vilket rovdjur som helst) som angriper något är inte aggressiv, utan lugn, samlad och metodisk. Rimligtvis borde man alltså ha betydligt mer respekt för en lugn varg.
 
Vilket beteende tycker du är att oroa sig över?

Det här är lite intressant, eftersom man ofta ser i artiklar att "Vargen/vargarna var inte aggressiva", som att det är aggressivitet som skulle vara ett problem om man möter en varg. En varg (eller vilket rovdjur som helst) som angriper något är inte aggressiv, utan lugn, samlad och metodisk. Rimligtvis borde man alltså ha betydligt mer respekt för en lugn varg.

Svårt att rada upp alla beteenden men en varg som närmar sig människor, studerar människor eller som inte bryr sig om mänsklig tillvaro skulle jag betrakta som oroande.
 
Vart jag vill komma är att det viktiga i sammanhanget inte är hur ofta man ser ett djur utan det är djurets beteende som är det viktiga. Jag vill komma till att det faktum att ett djur syns inte är detsamma som att det inte är oskyggt.

(Och jag vet att många andra arter skjuts av också. Det är också ofta en på sikt ineffektiv metod. Att skrämma eller på andra sätt göra området oattraktivt för vilda djur är oftast det som håller på sikt.)

Så du ser inte sammanhanget mellan hur ofta en kan se ett visst / enskilt djur har ett samband med dess beteende?

Att det även är ett beteende att ofta/ibland(?) checka av bostadsorter för revir och föda?
Svårt att rada upp alla beteenden men en varg som närmar sig människor, studerar människor eller som inte bryr sig om mänsklig tillvaro skulle jag betrakta som oroande.
Tycker jag låter precis som de vargar som ofta/ibland (?) går till bostadsorter för att checka in revir och föda.
 
http://www.vf.se/nyheter/allman/betydligt-fler-vargar-i-lanet-vad-siffrorna-visar

Jägarförbundet i Värmland menar att erfarenheterna från årets vargjakt visar att man måste utveckla varginventeringen. I ett område där det enligt schablonen skulle finnas sex vargar sköts elva vargar och Jägarförbundet menar att det ser ut så i övriga Värmland också.

– Vargjakten fungerade bra och i reviren Gårdsjö och Kläggen har bägge alfadjuren skjutits så där blir det nog inga föryngringar i år. Däremot går det just nu en löptik i Forshagareviret så där räknar vi med att det kommer att födas en kull i vår. Sammanfattar jag vargjakten så var den lyckad och det är viktigt att påpeka att vargjakten i grund och botten är till för att rädda övrigt vilt i länet. När jag mötte allmänheten under jakten så var alla positivt inställda, med undan tag från några få, säger Gunnar Glöersen.
 
Så du ser inte ett samband mellan hur ofta en kan se ett visst / enskilt djur har ett samband med dess beteende?

Nej, inte nödvändigtvis. Att ett djur blir sett innebär inte att djuret är medvetet om människans närvaro. Att då betrakta djuret som oskyggt för att det inte skyggar för något det inte är medvetet om...

Att det även är ett beteende att ofta/ibland(?) checka av bostadsorter för revir och föda?

Det är ett beteende, ja. Det är inte nödvändigtvis ett tecken på att djuret inte är skyggt.
 
Sedan har givetvis enskilda vargar inte mycket till val att inte bege sig in i bostadsorterna pga. att mängden varg i närområdet gör att reviren trycks ihop och mindre utrymme för nyetablering finns inom området, varav enskilda blir tvungna att lägga sitt revir och jaktområde vid och av människan.
 
Nej, inte nödvändigtvis. Att ett djur blir sett innebär inte att djuret är medvetet om människans närvaro. Att då betrakta djuret som oskyggt för att det inte skyggar för något det inte är medvetet om...



Det är ett beteende, ja. Det är inte nödvändigtvis ett tecken på att djuret inte är skyggt.
Det är inte att se vargen från en bil i skogen jag pratar om.

Att ofta/ibland bege sig till ett bostadsområde, där människor rör sig ständigt, bilarna åker ständigt, människor innanför husen hörs ständigt måste vargen vara både döv, blind och ha ofullständigt luktsinne för att inte uppfatta människans närvaro.

Att samma vargar inte lämnar tomten när människor går ut för att hämta in sin katt från äppelträdet, eller för att ta bilder på vargen som är på födojakt mitt inne på tomten. Är och blir inte ok!

Ett beteende där vargen checkar in dessa orter på ständig basis är oroväckande pga. att vargen kommer att hitta lättillgänglig mat i form av tamdjur, kompost, soptunnor et. Dessa ställen har även en präglad doft från människor. Den blir även självsäkrare för varje gång och i och med detta farligare.
 
Det är inte att se vargen från en bil i skogen jag pratar om.

Att ofta/ibland bege sig till ett bostadsområde, där människor rör sig ständigt, bilarna åker ständigt, människor innanför husen hörs ständigt måste vargen vara både döv, blind och ha ofullständigt luktsinne för att inte uppfatta människans närvaro.

Att samma vargar inte lämnar tomten när människor går ut för att hämta in sin katt från äppelträdet, eller för att ta bilder på vargen som är på födojakt mitt inne på tomten. Är och blir inte ok!

Läser du mina inlägg kommer du se att inte heller jag tycker att det är "okej" att vargen inte skyggar när folk är ute och både syns och hörs, men du kanske vill missförstå?
 
Läser du mina inlägg kommer du se att inte heller jag tycker att det är "okej" att vargen inte skyggar när folk är ute och både syns och hörs, men du kanske vill missförstå?
Ja, jag har läst att du i vissa avseenden kan tänka dig skyddsjakt.
Men nedan är det ibland jag hakar upp mig på. Vad är ibland för dig?

De flesta vilda djur är skygga, det hindrar inte att en del av dem söker sig till bebyggelse ibland. Det är inte givet onaturligt eller ett tecken på att de inte är skygga.

Och visst ska man skyddsjaga djur, även varg, om de orsakar besvär men jag tycker nog att vargen ska få synas ibland.
Hur ofta ser man andra vilda djur? Vilka vilda djur är acceptabla att se varje dag och vilka inte? Det är väl djurens beteende när människor uppenbarar sig man ska vara uppmärksam på eller? Sticker de eller blir de hotfulla?
 
Senast ändrad:
Sol skrev:
Hur ofta ser man andra vilda djur? Vilka vilda djur är acceptabla att se varje dag och vilka inte? Det är väl djurens beteende när människor uppenbarar sig man ska vara uppmärksam på eller? Sticker de eller blir de hotfulla?


forts... (Citatfuntkionen började bugga sig så jag klippte ut istället.)
Här uppfattar jag det som att du likställer en varg med andra vilda djur, att det är helt okej att särskilda individer går in dagligen på tomter och i bostadsorter. Jag anser annorlunda och tycker att där en ser att individer regelbundet letar sig till tomter och orter är en början på dåligt beteende och dessa vargar ska inte gynnas, då det finns bättre individer.

För mig finns det bra och dåliga vargar. De bra ska man värna om. Jag är inte den enda som anser det.

– De har inte tagit en enda hund under de 15 år de funnits i området. Två årsvalpar kan man mycket väl skjuta, men jag tycker att de vuxna vargarna ska vara kvar, säger Bengt Ask.
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/vill-spara-snalla-kloten-vargar


Min ort delar naturligt geografiskt. Den är omgiven av tre-fyra revir.
På nordost-sidan finns bra vargar. De går inte in i orten. Hundar släpps i skogen och ingen incident har skett.
Sydväst-sidan har sämre vargar. De går regelbundet in i olika orter. De har även jagat tamdjur, men inte lyckats riktigt än.
Men nord-sidan är värst. De vargarna tar allt de kommer åt.
 
Sol skrev:
Hur ofta ser man andra vilda djur? Vilka vilda djur är acceptabla att se varje dag och vilka inte? Det är väl djurens beteende när människor uppenbarar sig man ska vara uppmärksam på eller? Sticker de eller blir de hotfulla?


forts... (Citatfuntkionen började bugga sig så jag klippte ut istället.)
Här uppfattar jag det som att du likställer en varg med andra vilda djur, att det är helt okej att särskilda individer går in dagligen på tomter och i bostadsorter. Jag anser annorlunda och tycker att där en ser att individer regelbundet letar sig till tomter och orter är en början på dåligt beteende och dessa vargar ska inte gynnas, då det finns bättre individer.

För mig finns det bra och dåliga vargar. De bra ska man värna om. Jag är inte den enda som anser det.

– De har inte tagit en enda hund under de 15 år de funnits i området. Två årsvalpar kan man mycket väl skjuta, men jag tycker att de vuxna vargarna ska vara kvar, säger Bengt Ask.
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/vill-spara-snalla-kloten-vargar


Min ort delar naturligt geografiskt. Den är omgiven av tre-fyra revir.
På nordost-sidan finns bra vargar. De går inte in i orten. Hundar släpps i skogen och ingen incident har skett.
Sydväst-sidan har sämre vargar. De går regelbundet in i olika orter. De har även jagat tamdjur, men inte lyckats riktigt än.
Men nord-sidan är värst. De vargarna tar allt de kommer åt.

"Ibland" kan t.ex. vara som i mitt fall. Vi bodde i ett vargrevir för ett antal år sedan. Vi hörde vargar vissa kvällar. En morgon fanns det spår i snön runt vårt hus. Detta upprepades inte, inte vintertid i alla fall. Och vargen var definitivt inte oskygg bara för att den haft vägarna förbi vårt hus just då.
 

Liknande trådar

Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
871
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 567
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Svärmor har en Android-telefon, Android 9, som saknar alternativet för att ställa in en bakgrundsbild och jag lyckas inte lista ut vad...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Nizhoni
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 984
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp