Vart går gränsen för er?

Majorn

Trådstartare
Nu har jag precis avanmält mig och pålle från 50T på Göinge.

Valle brukar kännas som 110% men känns nu som 95. Enkelt förklarat.
Det känns inte riktigt som om han har hunnit återhämta sig efter två ritter med ganska kort mellanrum
(Sämsholm och Karlshamn).
Fysiken känns fin men misstänker att det sitter mentalt.
Kan hända att jag överdramatiserar och överanalyserar men magkänslan säger - ta det lugnt, vilket jag lyssnar på.

Nu är jag nyfiken på hur ni resonerar!
Vad krävs för att ni ska avanmäla er/hoppa av en planerad tävling?
 
Jag har strukit mig en gång. Hästen var ute utan täcke i regn, blev öm i ryggen och jag fick en dålig känsla. Hon hade nog gått igenom förbesiktningen, om de inte klämde för mycket, men.. En del tyckte att jag fjantade mig - "Det är klart att hon blir lite öm när det blir kallt och blött!", men det kändes inte rätt att starta. Det visade sig stämma, då ET fick komma ut och behandla för att få bort spänningarna som blivit. (Häst med väldigt känslig rygg.)

Är magkänslan dålig, skulle jag inte starta.
 
Oj, ja då var det rätt beslut! Men visst upptäcker man hellre att man har rätt genom att stanna hemma än att köra på och märka det på tävlingsplatsen.
Ah, jag hade tur att ingen sa det till mig! Det är så lätt att påverkas av vad andra säger. Den kära magkänslan. Tur att man har den! :)
Jag förklarar ju ganska luddigt. Hästen är inte sjuk, snarare i toppform men känns ändå inte 100.
Han var inåtvänd och något knäckt när jag fick hem honom. Man hade puschat för mycket -tror jag.
Elitstam och alla förutsättningar för att bli en fantastisk travhäst, men han ville inte! Jovisst, han sprang för att han är en bussig häst men mentalt hade han lagt ner.
 
Inte distans just men är väl samma tänk oavsett. Men om det av en eller annan anledning inte känns sjysst mot hästen att starta den, då stryker/avanmäler jag. Oavsett om jag faktiskt tror/vet att hästen skulle kunna genomföra klassen.

Hade en herre förr som hatade regn. En tävlingsdag (dressyr) ösregnade det. Jag red första klassen. Snälla hästen gjorde tappert vad jag bad om och vi fick fina siffror från domaren och placering. Men jag kände vad det kostade honom mentalt med regnet. Så jag strök honom från andra klassen och åkte hem. Såg ingen anledning att rida den andra klassen. Det hade gått utmärkt men varför skulle jag utsätta honom för att be om det - det skulle inte gagnat någon annan än mig.

Så i TS läge skulle jag också strukit. Finns ingen anledning starta en häst som inte känns hundra, oavsett varför.
 
Kul att en icke distansare svarar @Alexandra_W :)

Några fler som har erfarenheter eller tankar över vad som "krävs" för att man ska hoppa över en tävling?
 
Vad som krävs är ju upp till var och en.
I fjol strök jag mig från två tävlingar.
2 veckor innan Göingeritten hade hästen trampat sig på insidan höger bakben. Strax under hasen o ända ner till hoven. Såren hann o läka ihop o svullnaden var nere. Men där han smällt i först, strax under hasen, var jag rädd för att ett överben skulle växa fram. Så jag strök oss.
Dagen innan Dackeritten hade han sparkat sig själv på ett ben, minns inte vilket. Jag kylde o vandrade, kylde o vandrade men så fort han stod 5 min så svullnade benet igen. Körde in om på morgonen o benet var svullet. Vi hade aldrig fått starta.

Med min gamling strök jag mig från en tävling de 12 eller 13 säsonger han gick. Kom haltandes i hagen. Hade ett sår vid kronranden vä bak. Hoven har sedan växt ut med en spricka där såret satt men inte varit något besvär.
Han hade problem med hosta. Ett par tävlingar funderade jag på att stryka mig men veterinärerna hade ju stoppat oss om hans lungor inte låtit ok. O det hände aldrig.
 
Jag strök en tävling 2012, fast då var det jag som var sjuk.

Man känner ju sin häst bäst själv, tillslut vet man nog var gränsen går och om det sitter i det mentala så kan man förhoppningsvis avgöra om en tävling skulle pigga upp eller bryta ner.

Man kan nog tänka som så att om hästen har en skada eller är i ett tillstånd som skulle förvärras av tävling så är det dags att stryka.

Det är nog väldigt vettigt att gå på magkänslan också. Det är ju ingen katastrof att stryka sig, men det kan bli om man tävlar.

Bar beslut tror jag iallafall @Majorn!
 
Jo, det är klart att det är individuellt. Det var ju det som var själva tanken med tråden. :D
Bara för att klargöra så är jag inte osäker på mitt val. Jag vet vart min gräns går men är nyfiken på att höra hur andra tänker med sina hästar.

Kul att höra era erfarenheter! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp