Bukefalos 28 år!

Vart går gränsen? (utsugningen av hundraserna)

Varför diskutera inavel och dess negativa effekter, det är ju bara en moralfråga. 🤯 Tråden handlar visserligen om inavelns negativa effekter för en population men det betyder verkligen inte att para förälder/barn, helsyskon eller kusiner inte kan orsaka svåra genetiska komplikationer för avkomman. Alltså innebära onödigt lidande för avkomman.
 
Man pratar inte om incest när det gäller djur. Det är inte heller synd om en tik som paras av sin pappa, till exempel. Däremot är det så klart inte lagligt i Sverige men det är en annan sak.
Det betyder ju samma sak även om incest används för människor. Ungefär som att vi kalla andra arter för djur och glömmer att vi också är djur.

Att para dotter/pappa, helsyskon och även kusiner är enligt mig dålig avel och inget försvarar det. Det är buskavel och oseriös avel. Kommer aldrig nånsin stödja sånt.
 
Rent allmänt, alla uppfödare jag känner -inom flertalet olika raser- strävar efter att hålla ik så nära noll som möjligt, så att skrika sig hes om 5% och 6,25%, föräldra/avkomme/syskon/kusinparning etc, som de flesta aldrig är ens i närheten av under hela sitt uppfödarliv, känns bara som ytterligare tokviftande mot väderkvarnar..
 
Rent allmänt, alla uppfödare jag känner -inom flertalet olika raser- strävar efter att hålla ik så nära noll som möjligt, så att skrika sig hes om 5% och 6,25%, föräldra/avkomme/syskon/kusinparning etc, som de flesta aldrig är ens i närheten av under hela sitt uppfödarliv, känns bara som ytterligare tokviftande mot väderkvarnar..
Jag reagerar på att en person gjort det med kaniner. Lika fel oavsett om det gäller hundavel (innanför eller utanför SKK), kattavel eller kaninavel. Svårt att ta någon seriöst som utövar sådan avel.

När jag var medlem i en rasklubb för ca 15 år sedan fanns det en svensk hunduppfödare som hade över 10% i inavelsgrad i SKK Avelsdata. Tror det var 12-13%. Jag var ung och dum som inte förstod att man inte bara kan kritisera sånt öppet och fick hotfullt mejl från en av uppfödarens valpköpare. Uppfödaren själv försvarade sig med att han hade fött upp hundar i 30 år och jag ska inte komma och tro att jag är något som nybliven hundägare.
 
Angående P-E Sundgren och 3.125%, det är något han skrev på sitt forum som fanns på genetica.se.
Tyvärr är även hans artiklar borttagna därifrån. Men kanske att det går att hitta något bland de artiklar som finns kvar spridda på nätet. Så det kommer en dag då vi hittar vad han sa ang procenten där det börjar ses.

Om ni tror det är strunt, Ser ni någon anledning att hålla sig under SKKs rekommendation som säjer ej över 6.25?
Hur många raser ligger i snitt på under 6.25%.

Det är ju frågan om hur mycket eller litet man accepterar att öka sannolikheten för gendubletter.
Och såklart man vill ha ett bättre MHC.... eller inte.

Där hittar man sin gräns. Hur högt upp får risken fortsätta?

Det är ju inte alls ovanligt att de ligger på 25% och mycket värre i ganska många fall.
Är det en moralfråga att det ska mycket till innan man får gifta sin med ett halvsyskon?
Att läkare flaggar för konsekvenser med kusingifte? (om det blir barn)?

Det är ju samma sak där både med risken för att sjukdomsanlag ökar (och vi ska inte ta några medvetna risker enligt djurskyddslagen) i samma takt som inavelsgraden ökar.
Och att den kod som skyddar cellen blir lättare och lättare att knäcka.

Vi måste också förstå att vi har ett sämre läge nu än för 15 år sedan.
Dels trenden från USA att kastrera var och varannan hund, ibland när de är 9 månader för att "jag hade ändå ej tänkt använda i avel" (som om man vet då om hunden är lämplig för det eller inte) och rena reklamfilmer där folk mer eller mindre skryter om att de linjeavlar. Fruktansvärt.
Det är på många sätt lättare att höja inavelsgraden i en husdjurpopulation eftersom vi tar dem till veterinären när de blir sjuka.
Sådana faktorer medför ett stort ansvar och lägger ett allvar i frågan som gör att var och en av oss behöver sätta upp en gräns.

kärleken är blind och den kärlek man känner inför sin ras likaså många gånger.
 
Hur många raser ligger i snitt på under 6.25%.
Inavelstrenden på mina 4 senaste raser, varav 2 är jag fortfarande aktiv uppfödare av i dagsläget.

1682522285732.jpg


Svaret på din fråga ovan är: förmodligen fler än du tror.
 
Angående P-E Sundgren och 3.125%, det är något han skrev på sitt forum som fanns på genetica.se.
Tyvärr är även hans artiklar borttagna därifrån. Men kanske att det går att hitta något bland de artiklar som finns kvar spridda på nätet. Så det kommer en dag då vi hittar vad han sa ang procenten där det börjar ses.

Alla artiklar från genetica.se finns kvar på Wayback Machine. :)

Jag hoppas att du snart har tid att ge källan till att P-E Sundgren skulle ha sagt något om att SKK sysslade med falsk marknadsföring när det gällde att ange inavelsgrad. De använde(r) ju trots allt programmet han tagit fram för beräkningen och han hjälpte själv rasklubbarna att ta fram populationsanalyser under 2000-talet där bl a inavelsgrad beräknat på 5 generationer ingick.
 
Inavelstrenden på mina 4 senaste raser, varav 2 är jag fortfarande aktiv uppfödare av i dagsläget.

Visa bifogad fil 117524

Svaret på din fråga ovan är: förmodligen fler än du tror.

Men det var ju just detta...det där är inavelsökningen. Den är i regel knappt en bråkdel av inavelsgraden, ex min Schappe ligger på 0.02% enligt avelsdata. Men 27% inavelsgrad.
Det är tyvärr väldigt stor skillnad.
Och du har fött upp 4 raser och hela tiden trott att de ligger under 2%...det är ju exakt detta som är vilseledningen som så många uppfödare ovetandes för vidare. Det är helt fel. Tragiskt. Och skrämmande att du gått igenom 4 raser, är aktiv idag och tror att detta är vad du har att deala med.

Du kanske kan googla på dina raser + COI alt. "faktisk inavel", "genetisk inavel" så får du fram mer sanningsenliga siffror. Det som står på avelsdata är inte i närheten av sanningen.
 
Senast ändrad:
Alla artiklar från genetica.se finns kvar på Wayback Machine. :)

Jag hoppas att du snart har tid att ge källan till att P-E Sundgren skulle ha sagt något om att SKK sysslade med falsk marknadsföring när det gällde att ange inavelsgrad. De använde(r) ju trots allt programmet han tagit fram för beräkningen och han hjälpte själv rasklubbarna att ta fram populationsanalyser under 2000-talet där bl a inavelsgrad beräknat på 5 generationer ingick.
Aha, jag hittade ett annat ställe "paw...." där en del låg också.
Men bra, då får vi hoppas att han skrivit något om procenten där också.

Ja, han har uttalat sig om det offentligt (alltså detta med att det är fel det SKK presenterar) och den hittade jag för bara några månader sedan sist. Så den kommer jag nog hitta igen när jag kommer dit.
Fast du vet väl redan att det är så? Att det är falsk marknadsföring?

Jag vet inte hur länge du levt, men var du aktiv på hans forum på genetica?
Där pratade han rakt ut om sådant, dvs helt oredigerat. Fantastisk människa. Han skulle behövas nu.
 
Angående P-E Sundgren och 3.125%, det är något han skrev på sitt forum som fanns på genetica.se.
Tyvärr är även hans artiklar borttagna därifrån. Men kanske att det går att hitta något bland de artiklar som finns kvar spridda på nätet. Så det kommer en dag då vi hittar vad han sa ang procenten där det börjar ses.

Om ni tror det är strunt, Ser ni någon anledning att hålla sig under SKKs rekommendation som säjer ej över 6.25?
Hur många raser ligger i snitt på under 6.25%.

Det är ju frågan om hur mycket eller litet man accepterar att öka sannolikheten för gendubletter.
Och såklart man vill ha ett bättre MHC.... eller inte.

Där hittar man sin gräns. Hur högt upp får risken fortsätta?

Det är ju inte alls ovanligt att de ligger på 25% och mycket värre i ganska många fall.
Är det en moralfråga att det ska mycket till innan man får gifta sin med ett halvsyskon?
Att läkare flaggar för konsekvenser med kusingifte? (om det blir barn)?

Det är ju samma sak där både med risken för att sjukdomsanlag ökar (och vi ska inte ta några medvetna risker enligt djurskyddslagen) i samma takt som inavelsgraden ökar.
Och att den kod som skyddar cellen blir lättare och lättare att knäcka.

Vi måste också förstå att vi har ett sämre läge nu än för 15 år sedan.
Dels trenden från USA att kastrera var och varannan hund, ibland när de är 9 månader för att "jag hade ändå ej tänkt använda i avel" (som om man vet då om hunden är lämplig för det eller inte) och rena reklamfilmer där folk mer eller mindre skryter om att de linjeavlar. Fruktansvärt.
Det är på många sätt lättare att höja inavelsgraden i en husdjurpopulation eftersom vi tar dem till veterinären när de blir sjuka.
Sådana faktorer medför ett stort ansvar och lägger ett allvar i frågan som gör att var och en av oss behöver sätta upp en gräns.

kärleken är blind och den kärlek man känner inför sin ras likaså många gånger.

Nu har du kommit med PE så många gånger, jag tycker det otroligt oseriöst att om man nu tillför "fakta" i diskussionen inte kunna hänvisa till varifrån de kommer. Jag betvivlar inte att den siffra du nu rabblat som ett mantra x antal gånger finns men jag vill veta hur den togs fram, vilken forskning den lutar sig på mm. Tills du orkar leta fram det kan du lämna PE därhän för det du säger säger mig absolut ingenting utanför sin kontext som du tydligen inte kan tillhandahålla.

Ja, jag köper hellre en hund med lite inavelsgrad från väldokumenterad uppfördning än tar random gatukorsning jag inte kan följa nån historik på. Hur vet jag att blandraser inte är inavlade de med? Hur säkerställer jag att en blandrastik inte överutnyttjas i avel och tas kullar på varje löp? Hur vet jag att en oreggad hund inte kommit hit via smuggelverksamhet?
Jag misstänker att en av mina hundar jag köpte i unga år som var en blandras mycket väl kunde vara en incestuös parning i efterhand då jag fick höra senare på omvägar att tanten parade sina hundar hej vilt fast de var släkt med varann hela bunten.

Eftersom hela hundpopulationen stammar från samma enstaka förfäder kanske det lika bra att börja avla in varghybrider i alla raser på sikt för att öka den genetiska mångfalden?
 
Men det var ju just detta...det där är inavelsökningen. Den är i regel knappt en bråkdel av inavelsgraden, ex min Schappe ligger på 0.02% enligt avelsdata. Men 27% inavelsgrad.
Det är tyvärr väldigt stor skillnad.
Och du har fött upp 4 raser och hela tiden trott att de ligger under 2%...det är ju exakt detta som är vilseledningen som så många uppfödare ovetandes för vidare. Det är helt fel.

Men hon skriver ju just att det är inavelstrenden? Faktum är att P-E Sundgren nog skulle tycka att detta var ett mycket bra resultat.

"Det är inte mycket man kan göra åt det avelsarbete som redan är genomfört. Målsättningen är i stället att inte upprepa gångna tiders misstag i kommande generationer. Det är därför viktigare att undersöka vilken den förväntade ökningen av inavelsgraden blir av en planerad parning än att analysera hur inavlade parningskontrahenterna är var för sig. En god grundläggande regel är att undvika parning mellan individer som är närmare släkt än kusiner. Kusinparning ger en beräknad ökning av inavelsgraden på 6.25 % hos avkomman. Med tillgång till datoriserade beräkningsprogram är det relativt lätt att kontrollera vilken tänkt stamtavla som helst och se till att den håller sig nere under den nivån. Rutinerna för parningsplanering, kombinerade med inavelsberäkning, i LatHunden är avsedda just för sådan kontroll för begränsning av inavel.

Föreslagen spärrgräns skall inte ses som en generell gräns för lämpliga parning, bara som en gräns som inte bör överskridas för enskilda parningar. Idealet är att den genomsnittliga stegringen av inavelsgrad i en stam inte överskrider ca 1 % per generation."
 
Men hon skriver ju just att det är inavelstrenden? Faktum är att P-E Sundgren nog skulle tycka att detta var ett mycket bra resultat.

"Det är inte mycket man kan göra åt det avelsarbete som redan är genomfört. Målsättningen är i stället att inte upprepa gångna tiders misstag i kommande generationer. Det är därför viktigare att undersöka vilken den förväntade ökningen av inavelsgraden blir av en planerad parning än att analysera hur inavlade parningskontrahenterna är var för sig. En god grundläggande regel är att undvika parning mellan individer som är närmare släkt än kusiner. Kusinparning ger en beräknad ökning av inavelsgraden på 6.25 % hos avkomman. Med tillgång till datoriserade beräkningsprogram är det relativt lätt att kontrollera vilken tänkt stamtavla som helst och se till att den håller sig nere under den nivån. Rutinerna för parningsplanering, kombinerade med inavelsberäkning, i LatHunden är avsedda just för sådan kontroll för begränsning av inavel.

Föreslagen spärrgräns skall inte ses som en generell gräns för lämpliga parning, bara som en gräns som inte bör överskridas för enskilda parningar. Idealet är att den genomsnittliga stegringen av inavelsgrad i en stam inte överskrider ca 1 % per generation."
Inavelstrenden?
Jag frågade efter inavelsgrad. Jag frågade gnist om inavelsgraden och det var det hen svarade på genom att citera mig.
Jag har två frågor i denna tråd. Den ena handlar om inavelsgrad, inte inavelsökning.

Ja, det är en liten ökning, men det vi behöver är MINSKNING. Inte en ökning, inte en nolla heller. En minskning. Är vi inte överrens om åtminstone det? Om inte, hur mycket får det höjas innan vi kan minska?

Nej,nej, nej....det får inte plats med någon ökning när flertalet raser ligger på en inavelsgrad motsvarande halvsyskon parning.

Ska man testbara så är det gentemot faktisk inavelsgrad. Det andra har ju hittills endast fungerat som avledning från verkligheten. Annars skulle vi inte ha raser där de flesta ligger på motsvarande helsyskonparningar, folk i allmänhet skulle inte ta det, de skulle kräva det flöde som våra raser så väl behöver.
Hur kan du sitta med dina 44-50% och säja att det är okej med ökning om det bara är lite? Förstår du att de andra 50% är borta redan. Halva rasen är utrotad liksom.
Du sa att du förstod, men uppenbarligen är gränsen inte nådd ännu. Vart går din gräns? 60, 70%?
Där är man syskon men där syskonen redan är inavlade. Någonstans måste väl gränsen gå?
 
Men det var ju just detta...det där är inavelsökningen. Den är i regel knappt en bråkdel av inavelsgraden, ex min Schappe ligger på 0.02% enligt avelsdata. Men 27% inavelsgrad.
Det är tyvärr väldigt stor skillnad.
Och du har fött upp 4 raser och hela tiden trott att de ligger under 2%...det är ju exakt detta som är vilseledningen som så många uppfödare ovetandes för vidare. Det är helt fel. Tragiskt. Och skrämmande att du gått igenom 4 raser, är aktiv idag och tror att detta är vad du har att deala med.

Du kanske kan googla på dina raser + COI alt. "faktisk inavel", "genetisk inavel" så får du fram mer sanningsenliga siffror. Det som står på avelsdata är inte i närheten av sanningen.

Jag som nu skummat ett antal RAS kan ju säga att merparten faktiskt förklarar detta med hur inavelsgraden beräknas helt korrekt, man får ju hoppas att uppfödarna och valpköpare bryr sig om att läsa RAS. De som inte har med det har ännu inte uppdaterat sin RAS men det lär väl finnas med vid nästa revidering får man hoppas. Hur blir man lurad när informationen finns helt öppen att läsa för de flesta uppfödare och valpköpare?
 
Aha, jag hittade ett annat ställe "paw...." där en del låg också.
Men bra, då får vi hoppas att han skrivit något om procenten där också.

Ja, han har uttalat sig om det offentligt (alltså detta med att det är fel det SKK presenterar) och den hittade jag för bara några månader sedan sist. Så den kommer jag nog hitta igen när jag kommer dit.
Fast du vet väl redan att det är så? Att det är falsk marknadsföring?

Jag vet inte hur länge du levt, men var du aktiv på hans forum på genetica?
Där pratade han rakt ut om sådant, dvs helt oredigerat. Fantastisk människa. Han skulle behövas nu.

Inavelsgrad, d v s COI, som term är inte falsk marknadsföring. Det är det begrepp som Sundgren själv använder. Som jag redan skrivit kan det absolut förtydligas att en beräkning över bara några generationer inte ger någon rättvisande bild över en hunds totala inavelsgrad.

Jag minns inte om jag själv var aktiv, men jag läste mycket på genetica. Han var oerhört kunnig, en enorm tillgång för hundsverige!

Du får gärna leta reda på din källa eftersom du kommit med påståendet mer än en gång. Det enda jag hittat där han uttalar sig om vilseledande marknadföring är i ett uttalande om valphänvisning och termen "kusinparningar", där han anser att SKK agerar fel. Så vitt jag vet var han dock inte längre medlem i SKK:s AK när detta skrevs, så det kan inte vara detta han fick "sparken" för, och det har inget med Avelsdata att göra.
 
Jag som nu skummat ett antal RAS kan ju säga att merparten faktiskt förklarar detta med hur inavelsgraden beräknas helt korrekt, man får ju hoppas att uppfödarna och valpköpare bryr sig om att läsa RAS. De som inte har med det har ännu inte uppdaterat sin RAS men det lär väl finnas med vid nästa revidering får man hoppas. Hur blir man lurad när informationen finns helt öppen att läsa för de flesta uppfödare och valpköpare?
Jag har sett sådana men nej, det är inte merparten och flera av dem som valt att nämna saker vid sina rätta namn hotas av att avsättas, har blivit anmälda osv vilket fördröjer hela processen som egentligen borde ha startat för flera år sedan.
Om det står på SKKS sida att man har rekommendation under 6.25% så tror de flesta att man också lever upp till det.
Om det står "inavelsgrad" på avelsdata så tror de flesta att det är just inavelsgrad.
Och i de flesta RAS står det ex "Mål: att bibehålla inaveln på max 2 procent" så tror de flesta att man har en inavelsgrad som sällan överstiger 2 % även när det knappt finns en hund under 10% och att det går hela vägen upp till åtminstone det värsta jag sett: 87%.
Gå ut på gatan och fråga hundägare om de tror att deras hundar är i närheten av att ha en inavelsgrad som motsvarar halvsyskonparningar. Jag lovar att en majoritet, även till de som har hundar som motsvarar helsyskonparningar eller mer, har en aning om det. Inklusive väldigt aktivt hundfolk som den här ovan som fött upp 4 raser och tror att inavelsgraden ofta ligger på under 2%. Det är extremt missvisande.
 
Ni som tror att gemene hundägare vet att deras hundar ofta är inavlade motsvarande halvsyskon och värre lever antingen i en illusion eller lever för att sprida illusionen vidare.

Förstår ni inte att om grenarna växer sig tunga så måste rotsystemet växa för att trädet inte ska hamna på sniskan.
Det tar lång tid för trädet att hamna mer och mer på sniskan, men när trädet faller så går det fort. Det är inte värt det!
För i dessa fall måste man para in så mycket av annat att rasen knappt kan sägas existera längre.
Vi har uppnått kritiska gränser för väldigt många raser. Det finns inte utrymme för mer ökning, det går inte att minska inaveln i en sluten population.
 
I. Det enda jag hittat där han uttalar sig om vilseledande marknadföring är i ett uttalande om valphänvisning och termen "kusinparningar", där han anser att SKK agerar fel.
Anser inte du det?
Han skrev öppet på genetica att han blev av med sina uppdrag efter det.
Han skrev öppet att det var falsk marknadsföring som de höll på med när de redovisade inavelsökningen på 5 generationer som inavelsgrad.
Oavsett om det går eller inte går att hitta hur han sa det på ett mer städat sätt i någon av hans artiklar (jag tror det går för jag hittade den för bara några månader sedan) så är det ju falsk marknadsföring eftersom en hund med 0% inavelsökning mycket väl kan ha 30% . Och i de fallen det står 0 är det ju betydligt oftare närmre 30 än 0.

Hävdar du att gemenevalpköpare inte är lurade här?
 
Men det var ju just detta...det där är inavelsökningen. Den är i regel knappt en bråkdel av inavelsgraden, ex min Schappe ligger på 0.02% enligt avelsdata. Men 27% inavelsgrad.
Det är tyvärr väldigt stor skillnad.
Och du har fött upp 4 raser och hela tiden trott att de ligger under 2%...det är ju exakt detta som är vilseledningen som så många uppfödare ovetandes för vidare. Det är helt fel. Tragiskt. Och skrämmande att du gått igenom 4 raser, är aktiv idag och tror att detta är vad du har att deala med.

Du kanske kan googla på dina raser + COI alt. "faktisk inavel", "genetisk inavel" så får du fram mer sanningsenliga siffror. Det som står på avelsdata är inte i närheten av sanningen.
Sällan jag är otrevlig rakt ut, men är du verkligen så otroligt korkad som du framstår??
Du fattar ju uppenbart inte vad inavelstrend betyder liksom. Vilket är vad jag postade info om, inte vilken faktisk inavelsgrad raserna ligger på 🤦‍♀️

I övrigt tänket jag inte ens bemöda mig med att kommentera din inbillade vetskap om min kunskap kring den faktiska inavelsgraden, men jag kan ju säga såpass att 1)du är helt ute och cyklar och 2)finns ingen som helst anledning för mig att googla något jag har stenkoll på och har haft stenkoll på i många år.

Den enda här som är tragisk är du, med din oläskunnighet och snabba, felaktiga slutsatser.
 
Anser inte du det?
Han skrev öppet på genetica att han blev av med sina uppdrag efter det.
Han skrev öppet att det var falsk marknadsföring som de höll på med när de redovisade inavelsökningen på 5 generationer som inavelsgrad.
Oavsett om det går eller inte går att hitta hur han sa det på ett mer städat sätt i någon av hans artiklar (jag tror det går för jag hittade den för bara några månader sedan) så är det ju falsk marknadsföring eftersom en hund med 0% inavelsökning mycket väl kan ha 30% . Och i de fallen det står 0 är det ju betydligt oftare närmre 30 än 0.

Hävdar du att gemenevalpköpare inte är lurade här?
Hur kan det vara falsk marknadsföring när det de skriver är sant? Att den som läser sedan inte begriper vad siffran innebär är en annan femma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp