Bukefalos 28 år!

Vart ska jag börja??!!

Emmah.S

Trådstartare
Ny häst, ny sadel *suck*

Men nu är jag bara så förvirrad en hästmänniska kan bli. Har verkligen inte den blekaste aning om vilken/vilka sadlar jag skall hålla utkik efter. Får känslan av Stübben, men är kanske helt uppe i det blå? Vill ha tips och hjälp på vilka sadlar jag skall hålla utkik efter. Bilderna är tyvärr inte så bra som man önskar.

96b903c6.jpg

ea69b9d4.jpg

7b83c309.jpg


Han är fortfarande något omusklad över ryggen så vill alltså inte ställa mig och specialbeställa en måttanpassad sadel redan nu :grin:

(VET att jag själv förespråkar oberoendesadelutprovare men när i princip den enda här uppe nu lagt ner sin verksamhet så måste jag börja någon annanstans)
 
Sv: Vart ska jag börja??!!

Tycker det ser ut som om han har en rätt stor manke.. Han påminner lite om min häst i ryggen. Har en gammal, gammal stübben i stallet som inte låg bra på honom. Åkte på sadelutrpovning där vi provade Santa Cruz Merina, som låg bra på honom men inte passade mig. Men Merinan har mycket utrymme för manke. Det var den första sadelutprovaren provade, då den passar de flesta hästar.
http://santacruzofscandinavia.se/visa_produkt.asp?t=Merina&id=92&lang=sv

Vi bestämde oss sedan för en Santa Cruz Celine, den nya modellen, då det är lite mer allroundsadel och inte speciellt dyr i nyköp, då jag, precis som du, förväntar mig att hästen musklar om sig lite.

Jag är annars väldigt dålig på det här med hur sadlar passar, och skulle aldrig våga prova ut någon själv. Men när det inte går, som du säger, får man ju prova sig fram!
 
Sv: Vart ska jag börja??!!

Hmmm har ju en ÅF för Santa Cruz i stan, dom provar inte ut sadlar själv utan om den passar eller ej är upp till en själv. Men man får låna sadlar där å prova hemma, kanske får ta och åka dit efter nyår och kolla vad dom har hemma.

Jo han har rätt mkt manke "lill"trollet mitt :laugh:
 
Sv: Vart ska jag börja??!!

Men det låter ju super! Det står ju ganska bra på deras hemsida också om vilka sadlar som passar vilka typer av hästar och ryttare, men det är ju bästa att prova de olika modellerna :D

Lycka till, nu har du ju något att börja med i alla fall :D
 
Sv: Vart ska jag börja??!!

Har själv en Santa Cruz Facundo som jag provade på min fd häst. Funkade inte alls bra då hästen är både svankig och överbyggd. Provade den på en annan häst vars rygg påminner lite om din hästs enligt bilderna. Facundon låg inte bra på den heller. Enligt Santa Cruz själva så ska Facundo o Merina vara väldigt lika i bomform och passa häst med ganska så rak rygg.
Celine däremot sägs vara lite mer svängd i bommen och kanske kan vara värd att testa?
Jag är långt ifrån nån expert på sadelinpassning men tycker det är betydligt knepigare att hitta sadel till hästar med en rygg som sluttar rakt uppåt mot korset än de med rak eller svängd rygg.
 
Sv: Vart ska jag börja??!!

Påminner om min häst (hög manke är döden när man letar sadel)
Han har en Stübben Edelweiss och vi provade en Prestige ?? som också låg bra men passade mig sämre.
Återkommer när jag kommer på modellen på prestigen :o
 
Sv: Vart ska jag börja??!!

Precis, Medinan hade en rakare bom och låg egentligen bättre på min häst men passade inte mig alls.
Celine har en mer svängd bom och mycket djupare sits, ungefär samma bom som de har på sina dressyrsadlar.

Prestige var också på tal för oss, men vi kom aldrig så långt då jag blev kär i Celinen.. Tyvärr. För igår när jag fått hem min nya sadel, alltså inte samma som jag provred, satt den som en potta skit på hästen. Är väldigt besviken.

Bates var även på tal från början. Men vi provade Santa Cruz först eftersom de ligger på halva priset jämfört med Prestige och Bates, nya.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 113
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 778
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 216
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp