Bukefalos 28 år!

Vart tog RAK-tråden vägen??

Ceta

Trådstartare
Sorry, men vart tog våran RAK-tråd (Random Act of Kindness)vägen?? Bröt den mot nått? Vad isf??

Tacksam för svar... :)
Dea
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Det har kommit lite i skymundan för andra mindre detaljer, men efter ha rådgjort med Gunnar kom vi fram till att detta blir personregister och därför jämförbart med namninsamling, tiggeri och säkert en hel del annat som vi inte velat tillåta tidigare. Det är fortsättningvis acceptabelt om någon, någon gång spontant väljer att hjälpa eller visa sin tacksamhet mot någon annan och kanske även skapa en tråd om det.

Summan av kardemumman är att vi kastade tråden. Jag borde meddelat Carran & Hedda, men jag har haft lite för mycket att göra idag och jag vill därför framföra min ursäkt för min försummelse.
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Jag raderade den.
Jag föredrar betydligt mer spontana vänlighetsyttringar.

Tråden i sig bröt nog mot en del lagar samt mot sådant som vi inte vill ha på forumet.
Personregister får inte upprättas hur som helst. Insamlingar av olika slag ogillas och kan bara i undantagsfall tillåtas. Dessutom var det mer efterlysning/annons än diskussion.

Ni får mer än gärna vara snälla mot varandra ändå, mer spontant. Det blir både bättre och roligare tror jag.

Hoppsan tifo hade redan hunnit svara och vi svarade dessutom ganska lika ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

ok... tack då vet jag! Förstår, men tycker givetvis att det e lite tråkigt... för just RAK är ju lite svårt att genomföra (hemligt dvs) om man inte vet nåns adress...:angel:


Förstår dock, och tack för snabbt svar :)
(du kan radera denna tråden oxå om du vill... ;) om den inte skall vara kvar för andra som undrar)
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Hehe... tack för ditt vsar oxå :) men somsagt lite svårt med spontana handlingar mot en person man inte vet adressen till :angel:

Men givetvis skall det inte bryta mot lagen, DET förstår jag!
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Varför inte bara skicka ett vänligt PM eller mail eller skriva något positivt i en tråd. Det kan vara betydligt mer värt än att skicka prylar eller vad nu adressen skall vara bra till.

Med en fysisk adress skulle även en person som ogillar någon mycket kunna skicka något riktigt otrevligt eller göra ett otrevligt besök.
Det finns folk på dessa sidor som lagt ner mer tid och kraft än så på att vara otrevliga gentemot andra.
Även om de allra flesta är väldigt trevliga.
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Bara en liten fundering, varför är då "Secret santa" trådarna tillåtna? Vet inte hur denna "rak" gick till, kanske inte alls likadant.. :p
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Efter vad jag förstår, är secret santa något som bara finns precis runt jul. De som vill vara med, skriver namn, adress och en liten önskelista som de PM-ar till EN person. Denna person blandar sen namn och adresser, så att det lottas ut att EN specifik person får i uppdrag att köpa en julklapp till EN specifik person. På så vis, får alla något och ingen blir utan. Sedan sitter inte adressansvarig med något adressregister året runt, eftersom det är olika klappsugna varje år.

Men RAK ska ju tydligen administreras av flera administratörer och finnas år efter år, efter år och det behöver ändå inte vara så att något tycker att exempelvis Reykur är särsklt snäll, sä det är inte alls säker att Reykur får något paket. I secret santa får ALLA något och det ÄR verkligen "RAK", även om det bara är EN gång om året.

Som Tifo och Gunnar sagt, det finns strikta regler om att föra adress och personregister enligt datainspektionen.

Sen bara ett tips, i de fall jag blivit riktig vän med någon på nätet, så har jag fått det riktiga namnet och bostadsort av personen i fråga, så att jag sen har kunnat söka efter adress på Eniro och överraska personen den vägen med blommor och biobiljetter. Det är många som varit väldigt konfunerade på olika forum och sagt att ... Hmm... jag fick biobiljetter förra veckan, när jag var sjuk och jag har ingen ANING om var de kommer ifrån... :angel::angel::angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Aha, då blev det lite klarare. Tack :bow:
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Jag var för några år sen creware på en annan hästsajt och där ringde ilsksinta föräldrar mig dag, som natt när barnen fick "sina hästar" och "stallpengar" stulna eller inte fick "medlemsskap" när de betalat via telefon och sms.

Jag kan säga, att det var inte så kul... med tanke på att jag inte stod bakom skapandet av sidan och inte visst något om skaparna och deras tanke med projektet heller. De hade hemliga telefonnummer, kan jag ju säga... eller var i alla fall svårare att hitta...

Och andra crewar kom barn och ringde på dörren och tiggde "stallpengar" eller autograf...:confused::rofl: Det kanske var lite mer oskyldigt men ändå... :crazy:
 
Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??

Mjaa... när det gäller mig,så är den tiden länge sen förbi... Jag är nog en av de minst annyma människorna på nätet känns det som. - *Google*
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 831
Senast: Luff
·
Träning Hej! Jag rider en unghäst (3 åring, blir 4 i 2018) som då är väldigt grön. Hon är väääldigt känslig och bakskyg. Men jag har sätt på...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: ptr
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 391
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp