Bukefalos 28 år!

Vattenkopp?

I

Ilario

Har hållit på nu i mer än ett år med att få unghästen att dricka från vattenkoppen! Har provat både att lägga i godis och att stå bredvid när hon dricker och trycka fram vattnet. Men hon vill inte lära sig trycka fram vattnet själv. Hur lär man dem? :confused:
 
Ibland får man lära dom den hårda vägen, dvs att se till att de inte har tillräckligt med vatten att dricka någon annanstans än i koppen.
 
Min 2-åring dricker inte ur kopp, jag besvärar mig inte heller med att lära honom, han får dricka ur hink istället. Dock dricker de andra två ur kopp under natten men har även de fri tillgång på vatten i hink ute.
 
Vissa hästar gillar inte å dricka ur vattenkopp så enkelt är det.Och man kan aldrig tvinga en häst att dricka :smirk:
Och igentligen är det ju bättre för dem att dricka ur hink då det är mer naturligt för dem och man kan oxå då kontrollera hur mycket hästen dricker..
Om du nu provat allt så varför inte axeptera att hästen inte dricker ur koppen och ge den en hink i stället att dricka ur då den uppenbarligen föredrar det :)
 
Vissa lär sig aldrig. Min valack stod i måånga år med stall med vattenkopp. Han lärde sig aldrig (han fick såklart hink med, men inte ens om hans parkat ut hinken så rörde han koppen. Och de provade att inte ha hink utan bara kopp - rörde den inte).

De som är tveksamma brukar komma på det rätt snart, när hinken är urdrucken dricker de i koppen och då kan man ta bort hinken (dvs när man ser att de lärt sig koppen). Men som sagt, somliga lär sig aldrig och de är det bara att hinka resten av livet.
 
de är bara att acceptera helt enkelt min häst tycker att de är läskit när de låter från den när hon ska dricka så hon vägra och då får man helt enkelt ha hink till henne men jag tycker att de är bra med hink för man kan som sagt kontrolera hur mycket dem dricker
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
518
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 595
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
4
· Visningar
229
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp