Bukefalos 28 år!

Vattenkoppor light?

LJOSSA

Trådstartare
Behöver dryfta med andra föräldrar, tror detta kan vara rätt forum.

I fredags var det 21 dagar sen vi utsatte vår prins för vattenkoppor. I onsdags ringde de från dagis och sa att nu är det på gång. Han hade några röda märken på benen, ett på magen och ett på handen. Helt opåverkad, ingen feber utan pigg och glad. Vi var hemma från och med torsdag.

Fortsättningen på det hela är fortsatt opåverkad, och de små märkena blev inte större än 1 cm x ½ cm, sen bleknande de utan att bli blåsor. Idag finns de knappt kvar, små märken bara, utan skorpa. I samtal med vårdcentralen uteslöt vi mollusker, svinkoppor och bett från någon insekt. Inte heller är det nässelutslag. Är det någon som haft lightversionen av vattenkoppor och kan det vara det vi haft?

Just det, han blir tre år sommar.
 
Sv: Vattenkoppor light?

Ibland blir det inte mer än så ofta när det är mindre barn.
Minns en rejäl vattkoppsepedimi på det dagis jag arbetade då , alla barn var prickiga, jätteprickiga, utom en liten tjej som hade exakt en vattkoppa mitt på magen.
Hon var så stolt och gick konstant omkring med tröjan uppdragen för att visa sin lilla prick!
 
Sv: Vattenkoppor light?

Fast hans har inte ens blivit blåsor... Bara små röda prickar, lite upphöjda med en lite hård mitt.
 
Sv: Vattenkoppor light?

Jag hade en lite större prick och sen kanske 2-3 stycken mindre.

Sen var det inget mer.

Ingen aning om jag är immun.
 
Sv: Vattenkoppor light?

så hade min dotter, tyvärr blir man ofta inte immun mot vattkoppor när man haft så lite, men jag hade typ env´attkoppa när jag var liten och jag blev inte sjuk från min dotter men en kompis till henne blev superdålig:) så smittade det gjorde hon:)
 
Sv: Vattenkoppor light?

Vi lär väl aldrig få veta vad det var, och det lär väl komma som en överraskning nä det kommer nästa gång. Tack alla som tänkt med mig.
 
Sv: Vattenkoppor light?

Min dotter hade också en light-variant med bara några prickar, under en vattkoppsepidemi. Vi var så nöjda att hon slapp undan så lätt - men två år senare fick hon det igen, och denna gånger med blåsor överallt, feber och hela baletten! Så immun blev hon inte av sin första lilla dust med viruset...
 
Sv: Vattenkoppor light?

Jag misstänker att vi kommer få samma vända, alltså ett omtag framöver. Om det nu ens var vattenkoppor... Jag som var lite nöjd över att få stöka över det innan nummer två kommer, i augusti. Ja ja... vad är en vattenkoppa på våren?
 
Sv: Vattenkoppor light?

Jag hade på våren. Fem st tror jag. Alla fem gav ärr så det är tur att det inte blev fler :crazy:

Tycks dock ha blivit immun trots det lilla. (Hade ingen direkt feber heller, fick inte vara på dagis men var med pappa på jobbet).
 
Sv: Vattenkoppor light?

Jag har inga barn själv, men när min lillasyster var tre månader fick alla vi andra syskon vattenkoppor, jättemånga. Syrran fick en enda koppa på huvudet, för övrigt var hon inte sjuk alls. Mamma har aldrig vetat säkert OM hon verkligen var sjuk, men under skolåren har hon utsatts för smittan flera gånger och aldrig fått den. Hon är 13 år idag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp