Bukefalos 28 år!

Vem skall informera vem?

H

HaCa

Jag har använt samma hinkar till mina hästar och det har alltid funkat. Nu har det hänt att mina hinkar går sönder. En gång fick jag informationen på KVÄLLEN för de skrev det på tavlan istället för ringa och då hade jag kunnat köpa ut hinkar med mig och därmed kunnat fixa maten som krävs (svårt blötlägga i trasig hink).

Idag ringer min medryttare och berättar att krubban är FULL av plastbitar men ingen har meddelat mig att hinkar är trasiga. Igår kväll var ALLA hela då jag gjorde mat. Dvs, folk tar i med våld när de tömmer hinkar i detta stall.

Är det för mycket begärt att folk ringer och informerar när saker går sönder? När jag har pass/tar jag ansvar och meddelar ev ägare om ev saker som händer och sker utöver rutinerna för jag känner det min skyldighet.

Får skit av stallägaren att jag "pratar skit" när jag informerar om detta och att dessa hinkar alltid funkat tidigare. Och att jag anser mig ha rätt att per telefon informeras när saker händer så jag kan lösa det som behövs på vägen ut. Kommer jag 20:00 ut på kvällen kan jag OMÖJLIGT åka och handla mat/täcken whatever som går sönder.

Blir så jävla förbannad!!
 
Sv: Vem skall informera vem?

Jag skulle inte ringa för att meddela att en foderhink gått sönder faktiskt. Möjligen skicka ett sms, men inte ringa.

Plastbitar i krubban är ju oacceptabelt, men just om en hink går sönder, så jag skulle skriva på tavlan, eller ev sms:a. Nog finns det hink/ar att låna etc så man kan lösa det till nästa gång man kommer.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Skaffa hinkar i mjukare plast, blötlägg fodret mer så att det inte blir en massa cement som man ska tvinga ur hinken med våld, och ha en reservhink. Det är mitt tips. Hinkar är förbrukningsvara.

Däremot tycker jag att det är skit av den som fodrar att inte plocka bort plastbitarna ur krubban.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Jag förstår frustrationen du känner, men samtidigt förstår jag även den som har stallpasset. Att sätta sig och ringa till varje hästägare så fort ngt går sönder/fattas skulle jag personligen tycka var lite över vad som krävdes av mig när jag har stallpass. Jag hade också meddelat ägaren via lapp/skriva på tavla eller eventuellt, kanske-kanske skicka ett sms.

Som hästägare får man helt enkelt se till att ha ett ordentligt lager till hands av sådant som kan gå sönder, särskilt då det rör sig om så pass billiga och lättförvarade saker som hinkar :)
 
Sv: Vem skall informera vem?

Jag hade nog inte bemödat mig att ringa om en sådan sak, faktiskt inte ens skicka SMS. Hinkar kan man väl alltid låna om det krisar? :D

Angående att hinkarna går sönder så har jag själv (fodrar en del i vårt stall) råkat ut för att blötlagt foder inte går att hälla ur hinken utan att ta till våld, dvs slå hinken mot krubbkanten. Ett tips är att ha i lite mer vatten så att fodret lossnar lättare, men inte så mycket att det skvimpar omkring.

Det ska gå lätt för den som fodrar. Inga hårt fasttryckta lock, inte flera hinkar till samma häst, inte foder som sitter som en cementklump i hinken eller skvimpar så att man blir blöt när man bär ut hinkarna.

Lätt och smidigt, ordning och reda! :bow:
 
Sv: Vem skall informera vem?

Skaffa hinkar i mjukare plast, blötlägg fodret mer så att det inte blir en massa cement som man ska tvinga ur hinken med våld, och ha en reservhink. Det är mitt tips. Hinkar är förbrukningsvara.

Däremot tycker jag att det är skit av den som fodrar att inte plocka bort plastbitarna ur krubban.


Håller med både dig och Alexandra_W. Plastbitar i krubban är inte okej - men i övrigt tycker jag att TS övereagerar. Jag skulle inte ringa för att en foderhink har gått sönder. Det är sånt om händer och det har man i reserv. Är det plast? Isåfall blir det lätt så just under vintern pga kylan, plasten blir mycket skörare. Som sagt, hinkar är förbrukningsvara. Blöt fodret bättre så minskar du risken åtminstone.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Säger som de andra, du överreagerar en del, man måste kallt räkna med att saker typ täcken och hinkar går sönder och ha i reserv. Det enda man kan anmärka på är att den trasiga hinken inte i sin helhet förpassades till papperskorgen, fst man bör nog undvika material som kan gå sönder på det viset.

Har du inga större problem att bli förbannad över så står du troligen i ett utmärkt stall.
 
Sv: Vem skall informera vem?

I sakfrågan tycker jag nog att du överreagerar, men...

Köp de hinkar som används för att ge kalvar mjölk i, dom rymmer 7 L och är i en lite mjukare plast, men ändå stabila. Dom är nästan omöjliga att få sönder. Kostar ca 25- 35 kr tror jag så dom är inte dyra. Finns på granngården, börjes m fl.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Jag har reservsaker hemma, pga brist på plats.

Men sen som väluppfostrad så informerar jag berörd person direkt via sms eller samtal om något är knas med deras häst och saker och tycker att så som jag bemöter andra önskar jag bli bemött.

Och det jag är arg på är STALLCHEFENS inställning att jag pratar skit,
mycket väl kan det bero på årets kyla och extrema låga temp att hinkarna pajjar för ingen annan vinter har de gjort detta men att han personligen attackerar mig att det är mitt fel och att jag skulle ljuga. Förlåt om mina hinkar inte gått sönder förr. Och konstigt att de inte går sönder när jag tömmer dem UTAN PROBLEM utan behöva knacka dem. För nej maten sitter inte fast i hinkarna! Så finns inget behov av "blöta mer"

Tillägg: Är samma person som haft sönder hinkar båda gångerna, dessutom haft så bråttom kasta ut hästar så de inte hinner äta upp. Alla andra kan oxå fodra min häst utan ha sönder hinkar, så så mkt fel är det inte på dem.

Nu har jag dock köpt supermjuka plasthinkar som snarare viker sig. Så har de sönder dessa blir jag impad ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem skall informera vem?

Men om det är en person som har sönder hinkar är det väl bättre att prata direkt med den? Kommunikation är A och O.

Jag hade inte ringt om nån hink i mitt stall hade gått sönder. Hade tagit en reservhink tills hästägaren hunnit fixa en ny.

Tips - jag gick in på en restaurang i närheten och frågade efter hinkar, de har lagom stora som varit majonnäs, margarin och sånt i. Fick en massa bra hinkar med lock;)
 
Sv: Vem skall informera vem?

Jag fick veta idag vem som har morgonfodringen på fredagar när jag ringde stallchefen och han skällde ut mig :o

Jag fick tips av en i grannstallet som hade såna där halvspannar(?) var man kunde hitta dessa så fixat :) dock 59 kr styck, inte 35 som nån skrev ovan men inte katastrofdyrt :) Ska hitta silvertejp att märka dem med så hoppas jag min häst vågar äta maten igen utan plast i.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Tips - jag gick in på en restaurang i närheten och frågade efter hinkar, de har lagom stora som varit majonnäs, margarin och sånt i. Fick en massa bra hinkar med lock
Ja, sådana är toppen. Står i kollektivstall och dom där förbannade foderhinkarna från hööks, gekås o dyl är ju inbrottsäkra ifall man stänger dem, tar hundra år att öppna och går dessutom sönder när man gör det..
 
Sv: Vem skall informera vem?

Men varför lock på över huvud taget? Det är nästan krångligt för den som fodrar oavsett hur det sitter.
Möjligen kan det läggas helt löst på hinken, men jag förstår fortfarande inte varför det behövs lock på.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Hade någon ringt eller SMS:at mig om hinkarna i stallet hade jag blivit superirriterad. Jag fyller dem varje dag, så jag ser ju status på dem, och samma med krubban - jag kollar ju genom den varje dag så det hade inte varit någon större risk för olyckshändelser där heller

Självklart har jag en uppsättning reservhinkar och jag vågar inte ha den lättsplittrade, billiga sorten utan lägger några kronor till på bättre kvalité, blir billigare i längden och säkare för alla inblandade.

(och det har hänt att jag fått hinkar sönderslagna i kollektivstall, sådant händer och är inget att hänga upp sig på tycker jag).
 
Sv: Vem skall informera vem?

Har för mig att du enligt lag inte får låta mat stå öppet så skadedjur och insekter kan nå maten.

Det är även bra med lock på foder hinkar/tunnor om en häst kommer lös...
 
Sv: Vem skall informera vem?

Jag skulle inte ringt för en trasig hink. Troligtvis inte skickat nåt sms heller utan hade skrivit det på whiteboarden och använt en annan hink istället. En hink som går sönder känns för mig som en småsak och inget som behöver lösas på direkten samma dag. Däremot hade jag verkligen inte lämnat plast i krubban.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Vilken lag skulle det vara? Nej, någon sådan lag finns inte. Man förvarar ju ofta spannmål direkt på golvet innan det hanteras, de flesta bönder torde alltså därmed vara lagbrytare av mått och rang.

Däremot kan det vara lämpligt- beroende på omständigheterna - att ha lock, vi har det dock inte.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Måste du ha lock på dina hinkar?

Om inte- köp murarhinkar! Så otroligt slagtåliga att det inte är sant. Finns 12 liters hinkar, de använder jag som foderhink. Superbra.
 
Sv: Vem skall informera vem?

Varför skulle jag ringa och medela att nàgons foderhink är trasig??
jag skulle snarare muttra om dumma hästägare som köpper plasthinkar till sina hästar när det finns gummihinkar som inte gàr sönder. och sedan slänga i maten i vad som finns tillgängligt.

Om det är lag pà att ha lock pà foderhinkar kommer jag gladligen bryta den lagen, hästar ár djur och gräsätare de äter med största sanorlikhet välldigt mànga insekter och smàkryp i sina liv, en död fluga i fodret är inget problem för en häst ;) även om det kanske är det för hällsovàrdsmyndigheten eller vem det nu ar som hittar pà alla dumma lagar och föràrdningar som styr varje steg vi tar :crazy:
 
Sv: Vem skall informera vem?

Att man har lock, är väl för att inte mata råttor och möss. Och för att de ev. kan föra smittor med sig om man har dem i maten ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 089
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Albatross
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp