Vem står för avstyckning? Långt

L

LillaMy

Det här blir långt, men tacksam om ni ändå läser igenom och kommenterar. Jag har sålt ca 6 ha mark till en grannbonde och styckat av 8 ha till en egen fastighet. Jag har alltså styckat av 2 markområden från grundfastigheten. Nu till frågan. Bonden ville gärna ha marken, de fick ett bra pris, som låg i underkant, helt ok. Han var snabb när kontraktet skulle skrivas och gick till LRF-konsult och fick hjälp. I avtalet står att han skall stå för fastighetsregleringen och att pengarna ska betalas ut samma dag avtalet undertecknas. Det står också att om arealen ändras (under själva avstyckningen) mot vad som står i avtalet, så skall det regleras i efterhand. När vi pratade var han noga med att de skulle stå för kostnaden för fastighetsregleringen och att jag skulle stå för avstyckningen. Nu visar det sig tydligen att han inte riktigt förstått vad som står, utan trott att jag ska stå för avstyckningen av hans markområde också, men det heter ju inte avstyckning eftersom det bara förs över till hans fastighet som ligger granne.
Nu vill han att jag ska stå för åtminstone halva fastighetsregleringen, vilket jag självklart inte har någon lust till.
Till saken hör också att, trots att det står i avtalet att pengarna skulle betalas ut samma dag som det undertecknades, fick jag inte in dem, trots påstötningar, förrän efter 3 veckor. Jag påtalade att han då fick betala ränta, vilket inte gjorts. Markområdet blev också 3000 kvm större, vilket sammanlagt blir ca 25000 kr till som jag ska ha, allt enligt det avtal han satte upp.
Hur ska jag ställa mig till det här? Det känns som att allt var frid och fröjd när han gjorde en bra affär, men nu, då det pga hans egen okunnighet inte är en riktigt lika bra affär längre, så ska jag vara just.
Ni som kan juridik, vad säger ni? Moraliskt? Vem brukar betala fastighetsreglering? OBS, den andra avstyckningen betalar ju jag förstås.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Nu är jag inte jurist, men eftersom det står i avtalet att han ska stå för fastighetsregleringen så är det väl klart att han ska stå för kostnaden.

Att du sen gör en annan avstyckning som han inte är inblandad i har väl inte med saken att göra.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Är man så klantig och inte kollar upp det innan, när han ändå redan varit i kontakt med LRF-konsult och fått hjälp med utfromningen av kontraktet, så tycker jag att han får stå sitt kast. Du har ju redan varit hygglig och sålt det billigt, varför ska du då dessutom betala hälften av regleringen i strid med underskrivet kontrakt? :confused:

Erbjud honom att låta affären gå tillbaka, dvs han får tillbaka pengarna och du marken. ;)
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Om det inte har blivit ändrat sedan vi fick gjort det så blir det varje fastighetsägare som debiterad av Lantmäteriet. Så ni får stå för er fastighet och bonden för sin.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Nej det är ju det jag tycker också. Så länge han gjorde en bra affär, var allt fri och fröjd. :grin: Enl LRF-konsult, som jag pratade med, så skulle han egentligen ha kommit tillbaka för ev redigering, eftersom det egentligen bara var ett utkast, men då hade han så bråttom att få mig att skriva på. Jag tror att med pratet om avstyckning och reglering, så trodde han att det skulle bli en mindre kostnad för honom att genomföra regleringen, medans jag skulle få stå för själva avstyckningen, om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Masse!
Förstår inte riktigt hur du menar? Är det praxis att en som köper, står för fastighetsregleringen eller?
Jag ska prata med min jurist, men hon är inte tillbaka förrän i morgon och jag blev orolig för att jag skulle behöva ut med mer än jag räknat med.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Nej, precis så tycker ju jag också. Jag tycker också att han hade så j---a bråttom, när han trodde att han gjorde en bra affär, att han inte brydde sig om att kolla lite noggrannare, vad det stod för, samt att han inte var speciellt ivrig på att jag skulle få mina pengar i tid, så får han faktiskt skylla sig själv.;)
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Masse!
Förstår inte riktigt hur du menar? Är det praxis att en som köper, står för fastighetsregleringen eller?
Jag ska prata med min jurist, men hon är inte tillbaka förrän i morgon och jag blev orolig för att jag skulle behöva ut med mer än jag räknat med.

Det vanligaste är att den som köper betalar kostanden för detta. Alternativt att man delar. Det är nog ovanligare att säljaren står för den kostnaden.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

Ok, det var det jag trodde. Tack för ditt svar.
 
Sv: Vem står för avstyckning? Långt

När vi har gjort något som behövt Lantmäterietets medverkan. Som gränssättning mellan fastigheter, sammanslagning eller ändrade fastighetesbetäckning så har alla fått räkning på det som rört den egna fastgheten.
Så när vi fick en bit mark och behövde ändra det hos lantmäteriet (det var en fd tovrtäckt som låg mitt inne i vår mark) så fick vi stå för kostnaden då vi ägde bägge. När en fastighet som ligger granne med oss såldes och man ville ha exakta gränser utmätta inför det. Fick både vi och de som sålde betala för det, trots att vi inte ens visste om att det skulle göras.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 919
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 949
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 706
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp