Verka fårklövar

G

Grim

Jag har två får, det ena har korta fina klövar, men det andra som jag nyss köpt har långa, nästan bananformade klövar. Förstår ju att dom behöver verkas men hur :confused:
Hur är en fårklöv uppbyggd? Är det som hästhovar att det finns levande material inuti?
 
På getter klipper man med sekatör och jag antar att man gör det på får också. Man klipper bort det som vikt sig under klöven och lite på tån.
 
Lite beroende på underlag som fåren går på och hur mycket dom är ute så brukar man klippa/verka klövarna när man klipper fåren. Det vill säga en till två gånger om året.
Det finns säkrskilda verktänger för får men det går lika bra med en bra sekatör eller kraftig sax.
 
De flesta av mina får klarar sig på en gång. En del av dom behöver knappt det ens. Sedan har jag ett litet problembarn som inte går riktigt rätt på sina ben som behöver ca 4 gånger på ett år.
Nu går mina får i stora naturbeteshagar med blandad terräng och har möjlighet att gå in och ut hela året runt. Skulle tro att dom på sina turer runt i hagarna går ca 1 mil om dagen. Dom har en nästan bestämd rutt runt i betet så man kan ganska säkert säga var man ska hitta dom vid en viss tid.
Men ju mindre hagar och mjukare underlag ju mer verkning, helt naturligt.
 
Riktig klövsax som ser ut som en sekatör är inte fel att köpa in. Man ser ganska bra hur man ska klippa klövarna. På jobbet klipper vi fåren och verkar klövar 2 ggr/år.
 
Sv: Verka fårklövar

Kan man ringa någon vetrinär eller liknande som hjälper en?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 191
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp