Bukefalos 28 år!

vet besiktnin

Bee

Trådstartare
Ska starta min första distans, men är lite fundersam på vet undersökningen. Har en häst med mkt känsligrygg och vissa dagar reagerar hon när man känner igenom ryggen. har haft et och massör som sagt att det inte är någon fara. Försvinner om man rider 5 min...
Funderar bara på hur noggranna vet är. Om har reagerar på ryggen, är det tillräckligt för att vi inte ska få starta??
 
Ibland kan man få en 1:a i anmärkning men ändå tillåts starta (Det kan bero lite på vad det är), men om din häst reagerar på ryggen och du talar om problemet för veterinären så tror inte jag att det är något större problem. Men då får det inte vara värre i nästa vet kontroll. Men om det är så att det försvinner efter 5 minuter eller så, är ett tips att du rider fram lite innan veterinärbesiktningen. Det gör jag med min ena häst som har spatt som annars visar en markering i bakbenen innan han blir ordentligt uppvärmd. Så jag rider fram honom i ca 30 minuter innan vet besiktningen.
Lycka till.
 
Har en kompis som osså hade en häst som hade känslig rygg innan vet.besikning. Fick ofta 2:a på ryggen där, för att sedan få utan anmärkning i grind och slutbesikning.
Tror att den ska ha rejält ont för att man inte ens ska få komma till start.
Men som ovan skrev, värm upp innan vet.besikningen. :idea: :)
 
Tack för svaren!! Då behöver jag inte känna mig så nervös för det iaf :smirk:
Vad menas med 1:or och 2:or??
är det som bilbisiktningen ungefär!? :p
 
Ja, det är som bilbesiktningen.
Man kan ju även få "körförbud" (3:a).
0 är det man vill ha.
// Linda
 
Jag är också lite orolig...damen är lite gallig i ena bakbenet, hon har en gammal skada där som är utläkt (2 böjprov har gjorts sedan jag köpte henne, och inget har visat något, och hon har aldrig haltat. Skadan är utläkt. Men ena bakbenet är något, något "svullnare" än det andra. Jag undrar om det alltid varit så, eller om det uppkommit nu? Har aldrig märkt något tidigare, och skillnaden är marginal. INgen hälta, värme etc.
Vad säger veterinärerna om sådant?

Dessutom markerade hon lite på vänster fram på böjprovet för 3 år sedan, men hon har aldrig haft problem med detta, och hon är trots allt 17 år... *nervös*
 
Då tror jag att de noterar detta i startkortet. Därefter kollar veterinärerna så att det inte försämras under rittens gång.
Om det inte är någon värme eller hälta från början men hästen sedan blir halt, så åker den givetvis ut, men om det håller sig likadant, d v s svullet men utan att orsaka andra problem så behöver du inte vara orolig.

Man gör aldrig böjprov på en distansritt.
 
Kan ju tillägga att mitt ena sto ofta är ganska gallig bak och ibland får hon inga anmärkningar alls, ibland får vi 2a på det direkt (petnoga veterinärer...) men aldrig att vi åkt ut.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 508
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
782
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 268
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp