Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktning på tävling

Sv: Veterinärbesiktning på tävling

KL.

Tycker det är en självklarhet att det ska vara veterinärbesiktning. Jag rider islandshäst och där är det alltid besiktningar, förutom på en del inofficiella skojtävlingar. Blir lika förvånad varje gång min syrra tävlar i dressyr/hopp, motsvarande den nivån jag tävlar islandshäst på och det inte finns en endaste veterinär i sikte :confused: På "mina" tävlingar har vet. kollat på hästen i skritt/trav, känt på hull, ben/leder, kollat i munnen efter sår mm.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker det är bra. Tror väl dock inte att det förekommer så mycket doping på lokala klubbtävlingar, men har stött på flera tjejer som tävlat klubbisar med hästar & ponnier (ponnier? ponnyer? herregud, att man inte lärt sig det än... :angel:) som haft småhältor osv.
Så med det jag har sett så tycker jag att det är helt OK.
Tävlar inte längre, men om jag skulle börja igen skulle jag absolut ta en besiktning varje gång :)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Nu måste jag bara ta upp det här med behovet av vetrinärbesiktning igen.
I helgen var vi och tävlade och ena dagen var en lokal tävling där en otroligt överviktig liten ponny sprang runt med en liten flicka på ryggen.
Där handlade det inte om några tiotal kilo utan minst 100 kilos övervikt och jag överdriver inte.Mankammen var svullen och hela kroppen uppsvälld.
Ponnyn orkade givetvis inte hoppa utan vägrade och den lilla flickan trillade av till hela familjens förvåning.De blev inte arga på ponnyn och var inte heller dumma mot den.
Efter mycket diskussion över hur vi skulle göra (eftersom vi tyckte synd om ponnyn och familjen som förmodligen ville väl )gick vi till tävlingsledningen och frågade om de verkligen inte kunde göra något,men de tyckte inte att det var deras sak och hade även sett ponnyn förut eftersom de tillhörde en grannklubb.
Borde inte bättre vetande klubbkamrater eller hopptränaren eller någon de har förtroende för vänligt pratat med familjen som ändå ville väl men inte förstod bättre?Man kan ju inte gå fram till helt främmande människor och säga att deras häst är på tok för tjock!!
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

*KL*

Jag var på en lokal/regional körtävling för några veckor sen. Veterinärbesiktningen (jodå, även för oss som tävlade lokalt) kostade 120:- och tog ungefär 2 minuter inklusive lite skitsnack med veterinären. Hon tittade på min ponny ovanifrån och klämde lite på manken. (Kände efter hull och muskelspänningar.) Vi skrittade och travade cirka 15 meter, sen var det klart. Det var ändå den mest grundliga veterinärbesiktning jag har varit med om på tävling! :eek: :grin: Det säger väl en del, tycker jag...

På en regional hopptävling för några år sen, när jag var hästskötare, så bestod "veterinärbesiktningen" av att alla hästar kom i ström med kanske 2 meters mellanrum och travade 20 meter, vände vid en kon och travade 20 meter tillbaka förbi veterinären och blev man inte stoppad då så gick man bara vidare upp till stallen. När jag sprang runt konen så stod veterinären och snackade med en funktionär, med ryggen mot hästarna! Varför är jag inte ens förvånad? Men jag tycker synd om alla som pyntade 150:- för att få sin häst kollad innan start...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Har lite frågor angående veterinärbesiktning så finns det någonstans man kan hitta regler eller liknande?
tacksam för svar :)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Har en del funderingar om veterinärbesiktning så finns det någonstans man kan hitta regler eller liknande?
Tacksam för svar :)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

kl

Jag tycker ibland att veterinär bes. är borkastade pengar, för jag vet att jag aldrig skulle tävla om min häst inte var fräsch! Men tyvärr finns det ju ändå sådana som åker i alla fall.Senast på vårna nationella 3-dagarstävling kom en till vetbes. med en ofräsch häst, medvetet. H*n höll upp huvudet så ett vet. inte skulle se att hästen nickade med huvudet när den sprang. Men vet. bad h*n att släppa efter lite och springa igen och hästen var inte fräsch alls!
SÅ jag ibland är det nödvändigt eftersom folk försöker tävla sina hästar i alla fall, även på högre nivå!
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

SÅ jag ibland är det nödvändigt eftersom folk försöker tävla sina hästar i alla fall, även på högre nivå!
Varför behövs en veterinär besiktning som kostar pengar då? Kan inte domaren säga till? Så fungerar det ju i alla andra länder jag tävlat i.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 623
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
661
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp