Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktning på tävling

ForeverYoung

Trådstartare
Vad anser ni om veterinärbesiktningarna på tävling?
- Tycker ni att de behövs?
- Vad anser ni att syftet på en sådan besiktning bör vara, att upprätthålla djurskyddet eller att kolla så att alla hästar inte har ont någonstans?
- Finns det några problem - vilka i så fall och vad anser ni vara lösningen på dem?

:)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker det är bra. Det är ju fakta att vissa människor rider även fast de tror att de kan va något fel på hästen, eller att de faktiskt är så okunniga att det inte ser det. Då är det väl jättebra att kunna stoppa det, även fast det kanske bara stoppar ryttaren den dagen..

Ett annat alternativ vore ju att domarna kollade på detta när hästen är inne på banan, men då är ju hästen redan framriden och har börjat tävlats på.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Men då tycker jag det är konstigt att det inte behövs på lokala tävlingar... Det är ju där de flesta oerfarna är.
När man tävlar "på riktigt" i de högre klasserna vill man väl inte slita på en häst som är skadad. Visst förekommer det också men då vet de oftast hur de ska få igenom sin halta krake också- tyvärr.

Jag tycker att veterinären inte borde ha vanlig bes utan flygande besiktning som det förekom förr ibland. Bättre de kan gå omkring o titta på vad som förekommer på tävlingar...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker att det är helt bortkastade pengar med veterinärbesiktining på vanliga tävlingar :mad:
Problemen är väl att många veterinärer inte orkar titta närmre på hästarna ändå (är det mycket starter på en tävling hinner de inte heller) och att många arrangörer tar hutlöst betalt för detta.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Tycker precis som du egentligen... Samtidigt går det nog inte att släppa det helt.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

För det mesta är det faktiskt bara irriterande att behövs slänga ut 100 spänn bara för att en veterinär ska gå ett varv runt hästen och sedan ska man bara springa fram och tillbaka en gång.

Bättre om man kanske kunde ha ngn typ funktionär (med ngn typ av speciallutbildning kanske) som står och kollar hästarna på framridningen.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag talade bara ur min egen erfarenhet från islandstävlingar. Varje gång jag har tävlat så har veterinären känt igenom hästen, kollat den i munnen och tittat på den i trav.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker det vore bättre med någon sorts koll under ritterna.
Ex kolla alla hästar som vägrar ut sig (oavsett om det är ryttarfel eller inte), eller som på något sätt set "fel" ut.

Att kolla en snabbis på hästen i skritt och trav gör ju som sagt inte så mkt skillnad, och om hästen inte är extremt dålig så är det ju ingenting som syns där heller. Trav på rakt spår brukar ju heller inte ge så mkt som trav på böjt.
Samt att man som ekipage bara blir utesluten under dagen/meetinget om hästen inte går igenom.

Då tycker jag det är bättre om man kollar lite grundligare efter en dålig ritt (+ stickprover), och om det visar sig att det är något fel på hästen så blir man avstängd i x antal månader, alt. efter behandling och godkännande av hästveterinär.
Det finns ju faktiskt folk som är dumma nog att tävla efter bara någon vecka/dagar om hästen varit halt eller liknande.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Igår bytte tävlingen status mellan två klasser.
För oss innebar det att jag fick gå direkt från prisutdelningen med den rosettprydda hästen till veterinären, ta av alla täcken, sadel mm, klä på allt igen efter en upptravning för att sedan gå till bangång och så in på banan igen med startnummer ett. Kändes lite märkligt :confused:
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag talade bara ur min egen erfarenhet från islandstävlingar. Varje gång jag har tävlat så har veterinären känt igenom hästen, kollat den i munnen och tittat på den i trav.

Oj förlåt, var inte menat som svar till dig. Skulle ha svarat på TS knapp.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Men då tycker jag det är konstigt att det inte behövs på lokala tävlingar... Det är ju där de flesta oerfarna är.
När man tävlar "på riktigt" i de högre klasserna vill man väl inte slita på en häst som är skadad. Visst förekommer det också men då vet de oftast hur de ska få igenom sin halta krake också- tyvärr.

Jag tycker att veterinären inte borde ha vanlig bes utan flygande besiktning som det förekom förr ibland. Bättre de kan gå omkring o titta på vad som förekommer på tävlingar...

Kl

Tycker det hade varit bättre med flygande besiktning.

Då har ju vet möjlighet att kolla hästen i alla gångarter på böjt spår mm

Kram
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Tycker också flygande besiktning är bättre. MEN det kräver av veterinären att de verkligen ingriper och ber att få se närmare på hästar som uppför sig underligt (tygelhälta, udda rörelsemönster etc). Som det är idag upplever jag att veterinären bara finns närvarande, inte att det sker något egentligt bedömnande av hästarna. Och att veterinären verkligen ser på alla hästarna, det finns ju de som rider fram på annat håll än där veterinären finns (just för att hästen rör sig ojämt eller har andra förutsättningar som riskerar att ådra sig intresse från veterinär)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Det är ju upp till var o en om de vill ta sönder för tidigt... Har man pengar som gräs kankse det kvittar men visst- fast det är ju lite svårt för veterinären på tävlingsplatsen att se om hästen är behandlad ett par dagar innan så då har vi ju ändå inte nytta av besiktningen...

Jag vet att det förekommer hur mycket skit som helst- men även den förekommer med vetbes eller ej.
Nä- ska man ha bes borde man ha det på lokal nivå- för att ge stöd o hjälp till oerfarna...

Det är ju stooor skillnad på en distanstävling såklart...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker att det är jätte bra med vetrinär besiktningar! Kanske är hästen liten halt? men som ryttaren inte märkt.. eller hästen kanske är förkyld och kan smitta andra hästar? En kort vetrinär besiktning skadar ju inte precis ..
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker att det är kasst med veterinärbesikning på tävling. I alla fall på de längre nivåerna. Det är en onödig kostnad, eftersom jag inte hade åkt till tävling med en häst som inte är fräsch.

Jag tror inte på att fördumma människor på det viset. De flesta människorna klarar av att ta hand om sina hästar på ett väldigt bra sätt. Ifall hästen är halt kan domaren säga någonting, precis som personal på uppvärmningen.

Bort med veterinären. Det handlar bara om pengar!
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Mja,fast där håller jag inte riktigt med,tycker egentligen att vetrinärbesiktning nästan är ännu viktigare på lokal nivå eftersom ryttarna där i regel är mer orutinerade.Kunde mera fungera som litet rådgörande för nyblivna eller mer oerfarna hästägare.
Var på lokal tävling i helgen med unghästen och såg ex att flertalet tävlande ponnisar där var alldeles för tjocka,eller i för dålig kondition för att tävla.
Någon gick även lite orent.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

..fick de startförbud av veterinären då??
Härom helgen var vi på dressyrtävling, en stackars häst var riktigt halt men blåstes aldrig av " de var ju Xs gamla fina dressyrhäst" ja och....jag blir aldrig riktigt klok på hur det ska gå till :confused::confused:
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Visst håller jag med om att de flesta kan ta hand om sina hästar.
Men att lägga ansvar på domare och ev. funktionärer - det tror jag inte på. Veterinären har en yrkestitel/utbildning att luta sig mot/argumentera med, medan en domare/funktionär inte har samma tyngd i sina argument.
Hoppas att ni förstår hur jag menar.
Självklart ska domaren blåsa av om det är en häst som är halt, samt att funktionärerna också bör vara uppmärksamma, men detta kan inte ersätta veterinärens besiktning, tycker jag i alla fall...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 377
Senast: ginnies
·
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 758
Senast: Takire
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp