Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktning på tävling

S

skrocken

Jag skulle gärna vilja höra med er om hur veterinärbesiktning i ert distrikt går till vid tävling. Jag tycker att det oftast är under all kritik! Vissa veterinärer orkar knappt titta på hästen, ännu mindre ta i den.

En besiktning som jag minns särskilt var en gång när det gick kvarka i distriktet. På besiktningen ser jag att veterinären har handskar på sig och det tyckte jag ju var bra. Det är inte ofta det händer, nämligen. Men, efter att jag tittat på några före mig, ser jag att människan inte byter handskar mellan hästarna! Verkar inte stor idé att använda dom då.

Man betalar ju ändå för detta "privilegium", borde man inte kunna kräva att dom i alla fall tar i hästarna? Vad tycker ni ska ingå i en bra tävlingsbesiktning? Jag har full förståelse att dom inte kan göra någon total kontroll, men räcker det verkligen med att bara titta om hästen är halt? Till det behöver vi väl inga veterinärer för dyra pengar!
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

jag håller med dej om att vetbesiktningarna oftast e en aning märkliga. för 200 spänn vill man ha mer än att en veterinär tittar på hästen.

det märkligaste var en hopptävling jag va på när de va "flygande besiktning" dvs veterinären satt vid framridningen och glodde och gjorde ingenting och sa ingenting heller.....................

annars har ja vart me om allt från veterinärer som tittar på allt till de som bara känner under ganaschen på hästen och sen tittar när man springer.....
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag har vart med om många olika, det som ni beskriver. Jag tycker det bara är skönt när dom kollar lite nogrannare för att veta att hästen verkligen är frisk. Jag tror inte det är något speciellt för varje distrikt utan olika från vet till vet. Har också vart med om att vet kollat på ekipage vid maratonkörningen i hindrena då man inte haft någon kontroll före hindersträckan. Men då har det nog varit sån där "halt eller ej" besiktning före.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag var på en tävling inte långt ifrån min hemort .

Veterinären var jättenoga med att känna på hästen , lyfta benen osv.

känns skönt när dom är så noggranna :)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

200:- i vet.avg på tävling????? Det måste jag säga var fruktansvärt dyrt. Arrangören måste ha gått rejält plus på den avgiften om det inte var så att det var väldigt få starter och klasser över 1.20 (så att vet. måste vara kvar hela dagen).
Som ryttare tycker jag att man ska ifrågasätta vet.avgifter över 100:-.
Eftersom det är djurskyddsmyndigheten som tillsätter vet. så är det samma taxa som gäller i hela landet.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

på de flesta besiktningar jag varit på känner dom igenom hästen, ben, rygg och kollar att allt verkar okej, vissa veterinärer lyssnar även på hjärta och andning. Och sen får man springa som vanligt.. Dock är det ju inte så på alla, men på de flesta jag har varit. Det är främst på vintern det är sämre då man oftast till och med har täcket kvar på hästen.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

föl2005 skrev:
Eftersom det är djurskyddsmyndigheten som tillsätter vet. så är det samma taxa som gäller i hela landet.

Så är det..
och den avgiften är..

585 kr/timme (390 kr vardagar mellan 8-17)
Sedan så tillkommer reseersättningen på 35 kr/mil

Har man då veterinären över ett 3 dagars meeting så blir det ju ganska så dyrt..
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Ja, är det flerdagarsförrättning så blir det naturligtvis mycket dyrare.
Men, för en endagarstävling så är vet.avgift på över 100:- i de allra allra flesta fall en ren vinstaffär för arrangören.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Det beror på vilken gren hur dyrt det blir för ryttaren, i fälttävlan är veterinären tvungen att närvara under hela tävlingen, med grundtaxa,restidsersättning (samma som grundtaxan) reseersättning, 20% administrationspålägg +moms kostar det när man ska ha veterinären i 3 dagar 12-14h per dag. Ambulans närvarande på en fälttävlan i 4h kostar ca 10 000kr (krav i MSV A). Veterinären på våra midsommartävlingar kostar mellan ca 35-40 000kr. Dela det på 160 starter och du får en kostnad på ca 280-290kr vi hade inte mage att ta ut mer än 250kr då går man inte plus. Ovanpå detta tillkommer akutväska, läkare samt skuksköterskor som är tvugna att närvara under terrängmomentet för samtliga klasser, jag har svårt att tro att någon arrangör försöker sko sig på sjukvård och veterinär, man kommer upp i enorma summor så då skulle man inte få några tävlanden.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Hur är det? Finns det veterinärbesiktningar på alla tävlingar. Har för mig att det inte finns på western och islandstävlingar. Vore intressant att veta varför isf?
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Har bara varit med min häst och vet.besikta två gånger (samma tävlingsplats, samma veterinär). han lyfte alla hovarna, och kände på huvudet och ryggen. 75 kr Lokal/regional tävling (vi startade endast lokal)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

75 kr åt skogen isåfall ;)
På lokal tävling (hoppning) behöver man inte vet.besikta. Endast regional och uppåt
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Om vet inte byter handskar så tycker jag inte om när de känner och klämmer på hästarna. Känns som att risken att överföra smittor etc är ganska påtaglig.

Byter de hanskar så är det väl ok, men jag tycker inte att det tillför något. Om veterinären på en knapp minut upptäcker något som jag har missat under många timmars samvaro med hästen skulle det förvåna mig mycket.

Sedan så är det egentligen lite märkligt att det krävs besiktning på regional nivå och uppåt men inte på lokal, eller ännu hellre på klubbnivå. Det är där man kan se hästar som verkligen inte är i skick för att tävla enligt min erfarenhet. Men visst, veterinärbesiktning på klubbtävlingar faller ju direkt pga praktiska skäl.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

jag anser att man inte åker med en häst till tävlings om inte är frisk och därför anser jag att det är obefogat med en vet bes på tex hopptävling.

det räcker gott med flygande bes och sänkt pris för jag tycker det är hutlöst dyrt.

Den enda gången jag anser att vet är berättigad är på två/tredagars ft.

Jag menar det är ju inte vet bes på lokal hoppning och varför är det inte det då???
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

olgaklara skrev:
jag anser att man inte åker med en häst till tävlings om inte är frisk och därför anser jag att det är obefogat med en vet bes på tex hopptävling.QUOTE]


Håller naturligtvis med dig, men tyvärr finns det folk som "chansar" med en halvknackig häst. Onda ryggar tex är inte helt ovanligt. Ibland händer det att man kommer med snoriga och hostiga hästar också. Otroligt att man kan tycka att en tävling är viktigare än hästens välbefinnande!
Jag har i princip inget emot vet besiktning på tävling, men tycker att den ska vara värd namnet.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Måste bara säga att om de inte byter handskar mellan varje häst så tycker jag att det är bättre att de bara "tittar"... jag vill ju iaf inte att min häst ska få nån hudsjukdom genom veterinären... har nämligen varit med om detta förut... läste oxå då i reg att vet inte ska ta på hästen på besiktning på tävlingsplats... när jag kom till nästa tävling och vet inte hade handskar på sig försökte jag påpeka detta... ville inte att han skulle ta på min häst mao... men då skulle jag inte få starta om han inte fick ta på den... helt jäkla psyko...

jaja bara min åsikt...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag tycker man borde vända på systemet.
Ha veterinär på alla lokala tävlingar och kanske regionala.
På Nationella och högre klasser så har faktiskt ryttarna (förhoppningsvis) blivit så "duktiga" att de känner on hästen inte är fräsh.
Men på lokala är en del ryttare tex så nervösa att de knappt skulle känna om hästen hoppade på 3 ben.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Man kan också se det som så att man betalar för att en veterinär ska finnas tillhands. Jag har tex utnyttjat veterinär på tävling när jag tyckt hästen känts ojämn/oren under hoppningen, i vanliga fall hade jag fått betala betydligt mer för den konsultationen. Inte för att det går att sätta i system att alltid utnyttja veterinären så fort man kommer till en tävlingsplats.... ;)
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag har bestämt för mig att jordbruksverket rekommenderar att veterinären inte tar på hästen, om det inte verkar "nödvändigt" (alltså upptäckt hälta eller så), och i så fall ska det tas på NYA handskar. Tycker jag verkar som den bästa lösningen. Visst kan jag hålla med om att det känns som onödiga pengar, men å andra sidan måste man ju beakta att det är ett antal hästar per tävling som inte går igenom, så nån nytta gör det ju...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Håller verkligen med där...Om veterinär ska finnas till hands på någon tävling så är det verkligen på lokala tävlingar. Har varit på en del lokala tävlingar med unghästar(tävlar nationellt i vanliga fall). Man undrar hur en del kan starta sina hästar?Känns som att vissa av dessa hästar kan behöva få en titt av en veterinär då många ryttare är väldigt okunniga och inte verkar känna hur deras hästar mår, om de verkligen är i tävlingsskick o.s.v.

Så jag röstar för veterinär på lokala tävlingar...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 326
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp