Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktning

niardasp

Trådstartare
Kanske en dum fråga, men jag har aldrig funderat på den tidigare.

Om man tävlar två dagar i rad hos samma arrangör, då måste man väl inte besiktiga båda dagarna?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Stämmer, man besiktigar dag 1.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Om det är ett meeting behöver man inte besiktiga andra dagen, men om det är två separata tävlingar måste man nog besiktiga även andra dagen, som då inte är andra dagen utan första dagen på andra tävlingen. :angel: Nu blev det visst väldigt rörigt...
 
Sv: Veterinärbesiktning

Om det är ett meeting behöver man inte besiktiga andra dagen, men om det är två separata tävlingar måste man nog besiktiga även andra dagen, som då inte är andra dagen utan första dagen på andra tävlingen. :angel: Nu blev det visst väldigt rörigt...

Men för att det skall gälla skall det även finnas 2 olika proppar dvs en propp för var dag.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Men för att det skall gälla skall det även finnas 2 olika proppar dvs en propp för var dag.

jaa, alltså två separata tävlingar... kanske jag förklarar lite virrigt? :D
 
Sv: Veterinärbesiktning

Beror ju på gren man rider...

Vi kör fälttävlan över 2 dagar -dvs dressyr och hopp dag 1 och sen terrängen dag 2 med vet besiktning båda dagarna

Fast det är ju en prop och en tävling...
 
Sv: Veterinärbesiktning

Lånar tråden lite, vad kostar det att vetrinärbesikta på tävling om man måste göra de varje gång? :O
 
Sv: Veterinärbesiktning

ska man vetrinärbesikta före varje tävling (alltså påtävlingsplatsen)?
Är de när man springer med hästen o någon står och kollar på?

Veterinärbesiktning finns bara från regional tävling. Och ja, det är när en veterinär kollar om hästen är frisk nog att starta.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Så man behöver inte göra de på lokal tävling? :)
 
Sv: Veterinärbesiktning

Beror ju på gren man rider...

Vi kör fälttävlan över 2 dagar -dvs dressyr och hopp dag 1 och sen terrängen dag 2 med vet besiktning båda dagarna

Fast det är ju en prop och en tävling...

Jaså? Under dom 10 åren jag har ridit fälttävlan och det har gått över 2 dagar har det bara varit besiktning dag 1 :confused:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jaså? Under dom 10 åren jag har ridit fälttävlan och det har gått över 2 dagar har det bara varit besiktning dag 1 :confused:

Ang fälttävlan: Om de är 2 besiktningar i fälttävlan hänger på när terrängen är. Dressyr - hopp - terräng = en besiktning innan dressyren (alt hopp) men är det dress - terr - hopp och över 2 dagar så ska det besiktigas innan hopp enl vissa tolkare av reglerna men så görs def inte alltid. Så fungerar det däremot interantionellt.

Ang TS hoppfråga. Oftast räcker det med en besiktning. Dock har vi varit på en tävling där det var olika proppar för varje dag, vi hoppade avd B på fredagen och avd A på söndagen med samma häst. Vi slapp då betala vet.bes men besiktigade. Fast det var som de var snälla. :idea:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Ja att det är så internationellt vet jag. Men det inlägget jag svarade på gällde dressyr och hopp dag 1 och terräng dag 2.

Tror jag besiktigat 2 gånger när det varit lag-SM men annars har det alltid bara varit dag 1 trots tävlingen gått över två dagar.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Möjligt att vår tävlingsledare är övernitisk? Ser enl TR ut att vara valfritt för arrangören....Vi har debutantklasser så vi har alltid vet besikting inför terräng dag 2 (jag inbillade mig att det var krav på det enl TR men...) och vi har sett en del ponnies och hästar som inte sett fräscha ut och blivit stoppade från att gå terrängen...

TR IIII mom 426 säger:
7. Vid endagstävling ska häst inspekteras enligt Djurskyddsmyndighetens/SJV:s anvisningar. Andra inspektionen är ej obligatorisk eller nödvändig då man vid första inspektionen även bedömt hästens lämplighet för terrängprovet.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Beror ju på gren man rider...

Vi kör fälttävlan över 2 dagar -dvs dressyr och hopp dag 1 och sen terrängen dag 2 med vet besiktning båda dagarna

Fast det är ju en prop och en tävling...

Har jag aldrig hört talas om :crazy: Att man har vetbes dag två brukar ha att göra med att man haft terrängen på dag 1
 
Sv: Veterinärbesiktning

Ja att det är så internationellt vet jag. Men det inlägget jag svarade på gällde dressyr och hopp dag 1 och terräng dag 2.

Tror jag besiktigat 2 gånger när det varit lag-SM men annars har det alltid bara varit dag 1 trots tävlingen gått över två dagar.


Rider man lag-SM är man på en liite högre nivå (;))än de debutant-klasser vi arrangerar....Har svårt att tänka mig att ni anser det vara OK att starta en häst dag 2 om den verkar ofräsch... 12-åriga ponnyryttare (och storhäst-debutanter) och deras föräldrar har inte alltid den åsikten dock (de har ju åkt så långt och hon blir ju så ledsen om hon inte får rida terrängen....osv) så vi har valt att vara tuffa för hästarnas skull

Jag trodde helt ärligt att det var krav på besiktning båda dagarna -i alla fall på debutant-nivå...
 
Sv: Veterinärbesiktning

Ja att det är så internationellt vet jag. Men det inlägget jag svarade på gällde dressyr och hopp dag 1 och terräng dag 2.

Tror jag besiktigat 2 gånger när det varit lag-SM men annars har det alltid bara varit dag 1 trots tävlingen gått över två dagar.

Det gäller inte bara internationellt utan alltd om terrängen går före hoppningen.
Så är det bes 2 ggr på ett lag-Sm beror det på att terrängen går som moment 2. Det gör det inte alltid, ibland går terrängen sist.

Internationellt gäller samma sak. Det går ibland CIC över 2 dagar men vanligast är terrängen sist. = en besiktning (eller bara en flygande dvs vet. tittar på dressyren)

Är det dressyr och hopp dag 1 så har man ingen besiktning dag 2.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Har varit på ett meeting där vi fick besikta både första och andra dagen. Men då var det regionalt första dagen och nationellt de andra två dagarna, kanske var anledningent till att de hade så!
 

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
475
Senast: shebeen
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk hoppelit i olika åldrar intar Borås Ridhus de närmaste två veckorna. Ponny och children är först ut när en lång rad svenska...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Samhälle Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det...
2
Svar
27
· Visningar
1 910
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp