Bukefalos 28 år!

Veterinärbesöket Gav Mej En Chock!

IvoryTower

Trådstartare
Ringde veterinären igår pga min katts öga som fått nån slags röd, grumlig hinna och fick tid redan igår kväll.
När jag kom in kikade han lite o gav sen lugnande o medans vi vänta på att det skulle verka berätta jag lite om katten o bad honom även kolla tänderna eftersom han sen i somras börjat lukta illa i munnen, periodvis.
Han har haft lite gula tänder men jag trodde de hade med tandsten o hans ålder att göra. Han är 15 år.
När han sen uppnade munnen fick jag en chock då det såg hemskt ut och en av underkäkens huggtänder saknades!!! :crazy::cry:
Han hade massa tandsten som veterinären skrapade bort och jag skämdes som en idiot! Han sa även att katten hade hål i en av tänderna o fortsatte skrapa o då ramlade en av tänderna bort!!!!
Och jag påpekade för sjuttielfte gången hur dum jag kände mej o hur mycke jag skämdes. :o:o:o
Men det behövde jag inte göra, sa han för katten hade en tandsjukdom vid namn FORL och det var inget jag hade kunnat göra eller har gjort eftersom tänderna absorberas o liksom ruttnar från tandroten o utåt och idag finns det inget som kan hjälpa mer än att man tar bort tänderna.
Och den ojämna tandytan var inte hål utan ett tecken på FORL som gör att te x tandsten fastnar extra lätt.
Den andra av huggtänderna i nederkäken var lös så den lyckades han dra ut.(den tog jag me mej hem)
Och nu har jag fått en ny tid dels för att kontrollera ögat efter 10 dagar me dropp och operation av en annan angripen kindtand.

Nu har han fått smärstillande för tandutdragningen o är piggare än nånsin! :) Han har vart lite seg o stillsam senaste året men det trodde jag var åldern.

(Om man gogglar så kan man hitta bra info om FORL.)

Men jösses sicken chock jag fick men eftersom det definitivt inte hjälper utan snarare stjälper att jag anklagar mej att själv att jag inte upptäckt detta men som vet sa "man tittar ju inte direkt i kattens mun varje vecka".
Tandsten är en sak men det här var vidrigt o jag visste inte ens att fanns men är tydligen inte helt ovanligt!

Bonusbild på min gamla Mitzi! :love:

26361134.jpg
 
Sv: Veterinärbesöket Gav Mej En Chock!

Ja, FORL är inte alls ovanligt. Det trista är att försäkringsbolagen inte täcker det trots att det inte går att förebygga denna sjukdom, finns i nuläget bara ett bolag i Sverige som ersätter.

Har ni röntgat tänderna? Det är det bästa, då fler tänder kan vara angripna och göra ont även fastän det inte sysn på själva kronan (den del av tanden som vi ser).

Menar inte att skälla på dig men
han sen i somras börjat lukta illa i munnen, periodvis.
Han har haft lite gula tänder men jag trodde de hade med tandsten o hans ålder att göra. Han är 15 år.
...jag skulle inte acceptera att mitt djur luktade illa i munnen utan skulle boka tid för att kolla upp det.
Men nu är ju din katt som sagt kollad, ville bara påpeka....
 
Sv: Veterinärbesöket Gav Mej En Chock!

Nä, jag vet inte än hur det ska gå till väga mer än att jag har den inbokade tiden.
Jag förstår allt hur du menar men trodde det var pga av att han började kräkas en del o var dålig i magen, dvs att det var gaser o annat från magen som luktade. Vilket blev betydligt bättre när vi tog bort allt torrfoder så att han nu enbart äter blötmat av ett speciellt märke.
Så självklart är det ju inte nåt man tycker är okej men jag är som de allra flesta, ingen expert, men så länge man lär sej av sina misstag o blir lite mer lyhörd när man lär sej så...
Jag hade en 19-åring tidigare som magen då o då trasslade på(åldern enligt vet) o då luktade hon inte direkt rosor om man säger så. Fast veckan innan hon dog naturligt så började hon nästan lukta död så då började man förstå att nu är det dags.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp